Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av ToPNoTCH »

Min printer har inbyggd batteribackup, men jag skulle fan inte våga mig på en 95 timmars i vilket fall.
Murphy skulle garanterat pilla bort objektet från plattformen och jag skulle hitta ett fågelbo när jag kom hem från jobbet typ.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av LHelge »

Har nog aldrig printat något längre än 8-9 h, tror den större av dessa två har mitt rekord.

Nu har jag däremot en större skrivare som fixar lite drygt 30x30x40 cm så det är väl dags att göra ett försök... Man märker rätt tydligt att utskriftstiden ökar med kuben av storleken däremot!

Duet-controllern ska ju klara att fortsätta en utskrift efter strömavbrott, kanske läge att pröva den funktionen först. Bild

.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av limpan4all »

Utskriftsavbrott pga strömavbrott är det verkligen något att oroa sig för?
Jag bor på ren landsbygd och har kanske ett avbrott om året som inte är aviserat i förväg och när det inte stormar. Så om vi antar att utskrifterna tar 100 timmar och det är 8760 timmar per år så går mindre än 1,2% av utskrifterna fel pga strömavbrott för mig.
Däremot så skiter sig utskrifter för att utskriften bryter sig lös, tråden går av, tar slut eller av okända anledningar ungefär i 10% av utskrifterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Glenn »

Samma år som jag flyttade in i huset jag bor i så var det över 300 strömavbrott i nätet det året, efter det grävde man ner en massa kabel så nu är det nog nere på ca 20/år.

När jag bodde i lägenhet i stockholms innerstad hade vi två strömavbrott på 6-7år..

..Så det beror lite på vad man bor.

Men jag kan väl också säga att de flesta misslyckade printningarna inte beror på strömavbrott :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Gjorde ett test för att se om det är någon större skillnad på att printa i 0.05 och 0.1mm
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av teljemo »

Glenn skrev:Samma år som jag flyttade in i huset jag bor i så var det över 300 strömavbrott i nätet det året, efter det grävde man ner en massa kabel så nu är det nog nere på ca 20/år.

När jag bodde i lägenhet i stockholms innerstad hade vi två strömavbrott på 6-7år..

..Så det beror lite på vad man bor.

Men jag kan väl också säga att de flesta misslyckade printningarna inte beror på strömavbrott :)
De där är ju helt galet.. !!.. med den osäkerheten på el, behöver man ens betala för elen?. Där måste man ju få ersättning och kompensation så man går plus på elkontot.. De extremt få ggr jag fått strömavbrott de senaste 15 åren så är 99% självförvållat pga överbelastning på säkringen :P

Många skrivare idag har en resume funktion btw.. om du inte redan har de så kika in det :) Man kan återuppta sin print efter strömavbrott..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Glenn »

Nej, jag försökte få ersättning men dom påstod att det måste vara långa strömavbrott för det.

Dom sa också att dom var medvetna om att det var mycket problem och skyllde på att det kommit mycket snö utan att det var tjäle det året, vilket gjorde att det ramlade träd på matarledningarna hela tiden, vilket dom skulle lösa genom att gräva ner kabeln till sommaren, vilket dom också gjorde.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Andax »

På min senaste räkning står det att man ska få 500kr vid strömavbrott >4h, 900kr vid >12h, och att man kan söka ersättning om något går sönder pga strömavbrottet oavsett längd.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av LHelge »

Hade varit intressant att söka ersättning för en halv rulle PLA för en havererad långtidsutskrift. :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Återgå till ämnet.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Några av senaste veckans prints:
prints.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Jonaz »

Grymma utskrifter Joan!
aske
Inlägg: 79
Blev medlem: 10 april 2012, 17:55:13

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av aske »

Jäklar vad du skriver på Joan, min skrivarbädd har fått nog lite damm på sig vid det här laget :oops:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av GeekJoan »

Började printa en ny Deadpool gubbe idag (https://www.thingiverse.com/thing:2908184). Gillar resultatet för runt ögonen är det slätt och blankt, men resten där det ska vara tyg är verkligen matt. Ser ännu bättre ut IRL.
20180928_153040.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar