Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Dagobert »

Tack för infon. Ok, ja kanske är det värt det ändå och att det numera går att ladda ned profiler för andra hartser låter mycket lovande.

Kollat och funnit en begagnad F1, men vet inte hur den står sig mot F1+?

Tycker du att kvaliteten på utskrifterna är värd prisskillnaden för Form2?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Meduza »

Jag hade varit tveksam till att köpa en F1 (utan +) i dag om den inte är riktigt billig.

F1+ fick en kraftigare laser med bättre strålkvalitet och mindre punkt, så den printar typ 50% snabbare och ger bättre detaljrikedom, det är nästan lika stor skillnad mellan F1 och F1+ i utskriftskvalitet som det är mellan F1+ och F2 som jag har förstått det.

Disclaimer: Jag har själv bara använt F1+ och F2, så jag kan inte uttala mig om hur stor skillnad det är i praktiken.

Angående Form2, det beror naturligtvis på användningsområde, hur mycket tid du vill lägga på det hela och hur stor plånboken är.

Själv skulle jag skulle nog säga att det är värt det, även om kanske inte bara för ren utskriftskvalitet (även om den dubbelt så starka lasern med en mindre punkt, och nya mer precisa galvon gör en del) så för att det är en bättre byggd maskin. Saker som att den fyller på resin från cartridge och man slipper kladda med flaskor, att undre kammaren (där laser, spegel och galvo sitter) är sluten så att det inte kommer in damm eller spill, möjligheten att skicka filer över nätverk, att den är tystare samt att slide-peeling-mekanismen med wiper och uppvärmd tank har gjort att driftssäkerheten ökat markant.

DOCK så finns inte OpenFL till Form2, vilket gör att du är lite mer låst till Formlabs egna resin eller tillverkare som har gjort så att deras resin fungerar med Formlabs egna inställningar (typ Makerjuice), och använder du tredjepartsresin är du då tillbaka på att hälla från flaska.

Sen så är det så att vissa av Formlabs nya resin bara kommer till Form2, tex Durable som släpps nu i Q1 2017 som ska ha egenskaper som liknar polypropen, den fungerar tydligen inte att skriva ut med Form1+
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Dagobert »

Tack så mycket.
Låter mycket intressant. Nu är jag ganska såld på Form2.
Group buy, någon?
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av kankki »

En Form2 kan jag starkt rekommendera. Plug 'n' print, bra resultat
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bobobo »

Jag har precis köpt en Flashforge Creator Pro 2016, FDM skrivare.
För att skapa sig lite magkänsla över var de utskrivna detaljerna har för mekanisk styrka så gjorde jag ett litet test som kanske fler kan tycka vara intressant.

Jag caddade upp ett vinkelbeslag 60x60x30mm med försänkta hål i en sida och M8 godsgängade hål i andra sidan.
Skrev ut i:
-ABS, vit som medlevererades skrivaren,
-PLA, röd "Prima Select"
-PETG, blå opak, "Prima Select"
DSC_1135.JPG
Jag printade med följande inställningar:
Shell count 6
Top solid layers 6
Bottom solid layers 6
Infill 40%
Fill pattern Triangle
0,15mm lager på PLA och ABS. 0.2mm lager på PETG.

Jag monterade fast en bit aluminiumbalk (med en vinkel i taget). Gängorna blev väldigt fint utskrivna, men behövde en liten lätt rensning med gängtapp för att passa (hade inte förväntat mig att de skulle gå utan rensning...).

Jag hängde på en hink längst ut på 700mm alubalken och började lasta i skrot.
DSC_1140.JPG
Lagren ligger vertikalt på bilden, och godsgängorna sitter mot den fasta väggen.

Hur mycket tror ni jag behövde lägga i innan vinklarna gav sig?
Hur tror ni bitarna gick sönder?

Fler bilder kommer imorgon :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av bobobo »

Jaha, inga gissningar...
DSC_1142.JPG
Jag trodde gängorna skulle rensas i hålen ganska lätt. Här ser det förvisso ut att vara gängorna som är svagaste delen, men ganska segt och de drar med sig en hel del av materialet runt.

Till slut blev resultatet så här:
DSC_1145.JPG
ABS'n har antagligen inte gått med rätt temperatur (med skrivaren medlevererad plast och fabriksrekommenderade temperaturer). Den sprack mycket lätt och helt mellan lager som delaminerat. Jag fick ingen mätning på lasten här eftersom den sprack när jag la handen på balken och tryckte lite lätt.

PLA'n tog 26kg i änden på balken.

PETG'n tog 30kg. Denna verkar att ha bundit väldigt bra då det blivit sprickor i mjuka jämna kurvor i riktningar helt orelaterat till lagren.

Både PLA'n och PET'n tog rejält mer än vad jag hade gissat på...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bobobo 13 december 2016, 23:16:47, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Dagobert »

Tack för infon. Intressant det där.
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av DupeS »

Vad skulle hända om du skrev ut dom med den längsta delen av trekanten liggandes mot utskriftsplattan så att lagren blir mer linjära mot belastningen?

Dina gängor skulle säkerligen inte bli lika fina men jag undrar om inte delen skulle hålla för högre belastning i ditt test.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av NULL »

ABS är mycket kinkigare än de andra i delaminering, både i extrudern, heatbed'en och luften runt detaljen.
Skriv svar