Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av toffie »

Spännande projekt, har lagt till en bevakning! :)
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-22 Liten uppdatering
Mycket tar mer tid än man tror, men det nu är det snart dags att börja testa och så om motorerna och axlarna funkar som det är tänkt.

1. Monterat dit Z-motorn
2. Monterat dit Z-ramen där motorn sitter fast
3. Dragit åt alla skruvar för lager och plattor som är fästa i ramen
4. Gjort så att 12mm rod och ledskruven är helt i vinkel (man ser på första bilden att allt ser lite skevt ut :) )
5. Har börjat plocka fram elektroniken och kablar som behövs.
IMG_20190122_104502.jpg
IMG_20190122_111530.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-23
Och så tänkte jag att det skulle vara en enkel match att uppgradera Anet Mainboardet med min RPI som jag gjort tidigare med min K8200. Dels verkar jag ha glömt bort hur jag gjorde men sedan verkar jag inte få någon kontakt med AVRDUDE som jag använt mig av tidigare.

Så här tänkte jag att jag skulle göra:
sudo avrdude -p m1284p -c wiring -P /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -D -U flash:w:Marlin.ino.with_bootloader.sanguino.hex:i

Har varit tvungen att ändra bootloader till Optiboot så det är nu gjort - kopplade ihop med MISO och MOSI och på en RPI med pinnarna och laddade in bootaloader, så det är löst. Nu ska jag bara lägga in Marlin också..

Sen kopplade jag in mig på USB delen och gjorde följande

sudo avrdude -p atmega1284p -c arduino -P /dev/serial/by-id/usb-1a86_USB2.0-Serial-if00-port0 -b 115200 -U flash:w:Marlin.ino.sanguino.hex:i

Och så var det färdigt så nu blir det väl till att testa och se om det funkar med motorerna och om jag har tillräckligt med Torque för Z-axeln... :vissla:

https://www.fission3d.com/guides/flash- ... spberry-pi

Vad jag gjort idag och kommer nog inte göra så mycket mer idag..
1. Flashat bootloader på kortet
2. Flashat ny firmware på Anet kortet i form av Marlin 1.1.9
3. Kopplat in Z,X och Y axeln i kortet och provkört - det verkar fungera. Kan vara så att jag behöver dra upp strömstyrkan något på Z-motorn.
4. Monterat dit extrudern
5. :D Jag är glad och lycklig att det fungerar - har ju haft mina tvivel men nu är det finlir kvar som att sätta dit End-stop på axlarna.

Kvar att göra - förhoppningsvis denna vecka:
1. Sätta dit endstop på X och Y axeln
2. Sätta dit BL-touch på Z-axeln
3. Bränna dit Hotenden
4. Montera dit en MOSFET
5. Etsa en egen heatbed som ska dit ovanför byggplattan.
6. Lägga dit glasplattan och fästa fast den med clips mot heatbedden.
7. Hoppas ha en fungerande skrivare här..

Icke prio att göra men ska göras så snart som möjligt efter ovanstående.
1. Snygga till elektroniken och koppla det så det blir snyggt
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-24
Det var ju inte så mycket att bara "sätta" dit endstop på X och Y. Var tvungen att tillverka bitar så att endstopen kommer på rätt plats.
Så nu håller jag på och printar ut Y blocket där endstopet ska sitta.
Ska tillverka ett för X också och även modifiera mina fläkta för hotenden så jag får plats med BLtouch sensorn där.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-24
Skrivit ut nya hållare för endstopen på X och Y och monterat dit dem. Har även testat så det fungerar och det gör det. Så skönt..
Nästa sak att fixa är BLtouchen eller 3dTouch eller vad det heter..

Fortsättning följer..
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-01-25
Galet vad mycket kablar det blir... tänkte att det inte skulle vara så mycket men nu när det börjar närma sig färdigställande så är ju kabelhärvan något som ska fixas och göras snyggt.
Men nu har jag färdigställt hotenden sånär som på att värmt element för att dra åt nozzlen ordentligt.

Har även justerat i firmware så den ska likna Ultimaker S5 så mycket som möjligt. Har dragit upp accleration och andra saker så att 3d-touch ska fungera. Så det ska jag flasha in nu i moderkortet.
IMG_20190125_112658.jpg
IMG_20190125_114219.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2018-01-28
Har nu fått ordning på firmwaren så att det stämmer och är korrekt så långt jag kan tänka mig just nu. Det är några barriärer att tag sig över innan skrivaren är komplett men förhoppningsvis kan jag göra denna vecka.

Vad jag har gjort "så länge" som måste göras
1.Har testat göra hålen i det som ska bli min heatbed och fasat hålen så de inte sticker upp, fungerat mycket bra. Så det kommer lösa sig.
2.Har printat ut mönstret för heatbeden och förhoppningsvis blir det ett motstånd strax under 1.2ohm så kommer denna drivas med ett 12V nätagg. Men behöver skriva ut detta på en laserskrivare på ett glansigt papper så jag kan föra över mönstret till mitt kretskort..
3.Har precis laddat upp mina nya firmware där jag har grovkalibrerat XY och Extrudern så det ska vara rätt inställt på antal steg per motor nu.
4.Har även gjort så att BLtouch fungerar och att bädden åker upp till MAX fast det är MIN och inverterat Z axeln.

Kvar att göra - förhoppningsvis denna vecka:
1. Bränna dit Hotenden
2. Montera dit en MOSFET
3. Etsa en egen heatbed som ska dit ovanför byggplattan.
4. Lägga dit glasplattan och fästa fast den med clips mot heatbedden.
5. Hoppas ha en fungerande skrivare här..
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

Svårast av allt är att göra en egen heatbed - har absolut NOLL erfarenhet av att göra kretskort.

Köpte mig en laserprinter för att försöka mig på att göra en heat toner transfer med strykjärn - men det blev inte bra.
Testade sedan att använda aceton enbart och trycka - extremt dåligt resultat.
Testade igen med strykjärn och tyckte resultat var OK men inte bra - så har fyllt igen hålrum med en penna.
IMG_20190205_212938.jpg
Sedan ska kortet etsat så får vi se hur resultatet blir ..

Om det finns någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig är ni välkomna, kanske bara att få över layouten på kretskortet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av tecno »

Ska du få det där bra så tror jag att bara isolations fräsning är vägen att gå för hemmapul.

Bästa resultat är givetvis att cadda och få någon mönsterkorts tillverkare att fixa kortet. Du bör även beräkna ledar bredd - isolations avstånd samt koppar tjocklek för effekten du behöver.

Finns det inga färdiga heatbeds med rätt mått att köpa?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

Ojdå, såg visst att jag inte uppdaterat tråden här..
Det var ett bök med att försöka etsa den här stora heatbeden.. så jag gjorde som @tecno rekommenderade.

Ska uppdatera med en bild snart också..

Allt fungerar det enda som jag inte är färdig med är heatbeden - så just nu har jag en flexible-shaft med fräs kopplad till som får göra runt och göra spår.

@tecno - ja, nu kan den här maskinen fungera som isolationsfräs också :) Om man har sakerna så kan man ju alltid tillverka dem.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Projekttråd: Alternative Ultimaker S5

Inlägg av Henke_83 »

2019-06-12 - Skrivaren har skrivit ut en 20x20mm kalibreringsbox.

Efter mycket slabbande och försök att göra en egen heatbed slutade med att jag köpte en Silikonvärmare som jag limmade fast under Aluminium-plattan. Direkt på den ligger glasbädden.
Kalibrering sker med hjälp av en "kopia" av BLtouch - trodde jag köpte en riktig men det är en kopia.

Har haft en del problem med min extruder som inte riktigt vill mata ut tillräckligt med plast utan att man hjälper plasten lite på traven. Ska åtgärda detta så den verkligen kan skriva ut längre och större utskrifter.

20190612_215533.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar