Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.07 2019-01-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utskriftshaveri
InläggPostat: 08.05 2018-12-15 

Blev medlem: 13.37 2010-04-02
Inlägg: 36
Helt ny på detta med 3D-skrivare.
För första gången så krashade en utskrift. PLA.
Hur gör jag rent munstycket? Massor av fina plasttrådar på munstycket som kommer att ställa till det vid nästa utskrift. Kan jag använda aceton eller liknande?
Syns inte så bra på bilden, men det är som ett spindelnät på munstycket.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 09.08 2018-12-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 1248
Värm upp det och torka av det med hushållspapper. Kläm åt med pappret runt munstycket och liksom ta i. Måttligt naturligtvis. Och passa dej för att bränna fingrarna. Inte många lösningsmedel som biter på PLA. De flesta här sitter med lite brända munstycken skulle jag tro.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 19.59 2018-12-15 

Blev medlem: 13.37 2010-04-02
Inlägg: 36
Fungerade bra att torka av med varmt munstycke. Tog en fuktad tygbit med en handske och torkade av, fungerade riktigt bra.
De första ca. 10 utskrifterna var plug an play, men sedan fäste det dåligt på bädden. Hittade tips om rengöring av bädden med aceton, rödsprit, diskmedel, alkohol, mm. på nätet. Det enda jag hittade hemma var alsolsprit, fungerar på allt utom bröstvårtor stod det på förpackningen, så det fungerade bra ...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 09.46 2018-12-16 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 2254
Ort: Vasa, Finland
Xylen smälter nog PLA bra vad jag märkt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 13.54 2018-12-16 

Blev medlem: 13.37 2010-04-02
Inlägg: 36
JanErik skrev:
Xylen smälter nog PLA bra vad jag märkt


Fuktad tygbit fungerade perfekt på ett varmt munstycke.
Alsolspriten (etanol?) fungerar också bra för bädden, plasten sitter nästan otäckt bra när jag bänder med spaden.

Använder Cura. När jag kollade på skrivningen igår såg jag att skrivaren gjorde många onödiga(?), konstiga(?), rörelser. Kanske finns något bättre än Cura?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 15.06 2018-12-16 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 1027
Ort: Stockholm
Vad menar du med onödiga och konstiga rörelser?
Vilken version a Cura?
Exakt vilka inställningar har du i Cura?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 19.06 2018-12-16 

Blev medlem: 13.37 2010-04-02
Inlägg: 36
hummel skrev:
Vad menar du med onödiga och konstiga rörelser?

Tycker helt enkelt det ser ineffektivt ut. Hittade en jämförelse på Youtube, den verkar vara medelsnabb, men ger ett bra resultat.
phpBB [video]

Länk
hummel skrev:
Vilken version a Cura?
Exakt vilka inställningar har du i Cura?

Laddade ner den senaste från Ultimakers site för ett par veckor sedan. Min skrivare finns med i listan med förinställningar i Cura, de enda inställningar jag pillat på är 'Support' och 'Platform adhesion'.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 09.01 2018-12-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22824
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Har du tagit dig tid att skriva ut ett temperatur torn just med det filamentet du använder? Kolla om leverantören har en profil för denna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 20.53 2018-12-17 

Blev medlem: 13.37 2010-04-02
Inlägg: 36
tecno skrev:
Har du tagit dig tid att skriva ut ett temperatur torn just med det filamentet du använder? Kolla om leverantören har en profil för denna.

Hittar inga uppgifter på det filament jag använder.
Är som sagt helt ny på detta med 3D-skrivare, temperatur-torn såg intressant ut, det skall jag testa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 01.42 2018-12-21 

Blev medlem: 14.17 2010-09-03
Inlägg: 1093
Ort: Uppsala
Cura har ibland problem med att den genererar överdrivet långa färdvägar mellan olika delar av en utskrift, fall det är det du menar med onödiga/konstiga rörelser?

Ultimaker har gjort förbättringar i de senaste versionerna och förhoppningsvis kommer problemen helt vara borta inom en snar framtid, men vill du slippa problemet helt så är Cura 15.04.6 fortfarande strået vassare på just den punkten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 14.24 2018-12-26 

Blev medlem: 01.17 2006-02-13
Inlägg: 143
Ort: Arboga
Mässingsborste på varmt munstycke funkar också riktigt bra...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Utskriftshaveri
InläggPostat: 14.12 2019-01-12 

Blev medlem: 10.16 2007-02-20
Inlägg: 160
Ort: Staffanstorp
hawkan skrev:
Värm upp det och torka av det med hushållspapper. Kläm åt med pappret runt munstycket och liksom ta i. Måttligt naturligtvis. Och passa dej för att bränna fingrarna. Inte många lösningsmedel som biter på PLA. De flesta här sitter med lite brända munstycken skulle jag tro.


Det som biter på ren PLA vill man heller inte använda då det är stor risk för att man ökar risken för cancer då...
Har aldrig haft ett sådant haveri som bilderna visar men torka av med papper tillhör rutinen om det kommit klegg på munstycket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010