Creality 3D Ender

Allt som rör 3D-skrivare.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av kenneth1212 »

Ender 3?

Har pillat på min nu i ett par veckor. Håller fortfarande på och justerar profilerna.
Du kan köra på de som följer med Cura men du måste nog sänka hastigheten rejält på "initial layer".

Bifogar zip-fil med skärmdump på vilka inställningar jag har framme i Cura samt några profiler som funkar hyfsat med vit PLA från Clas Ohlson.
Jag har även köpt gul PLA från CO men den är svår att skriva ut med. Kräver rejält hög temp och vill gärna böja sig vid större utskrifter.
För övrigt är den knappast gul utan mer åt neon gul/grön och lite transparent.

Inväntar denna vecka lite mer filament från HobbyKing. Ett par olika sorters PLA samt ett par olika PET-G.

Ruskigt kul att hålla på med detta :D
Jag har tex printat ut en bussning (rör) med yttermått 5mm och innermått 4.5mm. Alltså en väggtjocklek på 0,25mm. Det är nog på gränsen för vad den klarar av. Men bra blev det :bravo:.
Verkar som att Cura har lite konstigheter för sig när man pressar den med så här tunna väggar. Går tex inte att ändra Line width från 0,4 till mindre utan att den gör knas i lagren med onödiga förflyttningar och så. Till och med om jag skalar upp det lilla röret 1% så gör Cura lite konstigheter. Men för att vara gratis att använda så ska då inte jag klaga :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av taimanov »

Kenneth1212: jag satt just och funderade om vase-mode skulle fungera för dig i Cura.
Jag har inte testat det själv, men kanske något för bussningar.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av kenneth1212 »

Jo, jag har sett att Spiralize Outer Contour finns men har inte testat den ännu.
Men jag har fått för mig att den bara gör varv efter varv med munstyckets normala bredd.
Får testa det vid senare tillfälle. Tack för tipset i alla fall.
Nu ska jag köra med ABS för första gången. :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av GeekJoan »

Första testet idag:
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av dbostream »

Har en Ender-2 tycker det blir riktigt bra utskrifter, bättre än någon annan printer jag testat. Tyvärr blev det stopp i munstycket eller i bowden-tuben igår och det verkar vara ett h-vete att åtgärda utan att plocka isär massor. Är van med direct drive skrivare.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av nauti »

Nu har ni berättat var ni köpte filamentet ifrån och det verkar prisvärt. Men var köper ni era skrivare från? Det som finns i Sverige ligger ju nära på tusenlappen över EBay i pris. Vad är att lita på och hur har ni gjort? Är själv i inköpsprocessen för en.
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av G4jm0r »

Jag beställde från denna länken:
https://www.aliexpress.com/item/cheap-3 ... 4c4dwcbugB

Slutpriset landade på 1 885kr inklusive frakt från tyskland, men detta var i Juni så det kan ha ändrats lite. Nu finns ju Ender 3 pro och lite andra alternativ också.

nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av nauti »

Aha, jo jag hade koll på EBay. Har litet för dålig erfarenhet av supporten från Aliexpress, än i dag vet jag efter 5-6 timmars konversation fortfarande inte om jag faktiskt talade med en människa eller en chattbot. Men det lär ju vara litet samma grej från EBay, vi får se vad det blir. Skall kolla runt :) Gearbest har ju klart bäst pris, men hemskt rykte och support det med. Tänkte om det fanns någon inom-europeisk guldklimp som är lätt att missa.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av Gizmo »

Bra pris och det finns tydligen en bra mängd med uppgraderingar om man vill, frågan är vilka som är vettigast?
Hmm, blev lite sugen, ska bli intressant att se vad ni får för resultat.

Apropå, när en 3D skrivare är såpass billig, vad är det man har gjort avkall på? Eller vilka svagheter/fördelar har just denna i all uppsjö av 3D skrivare som finns?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av Glenn »

Billig och billig, jag köpte min geeetech i3 pro-w för 1500:- fraktat och klart från europa för ett år sen, tror vissa har köpt för 1200.

De billigare skrivarna har ju exempelvis klenare ramar, dom för 1200 hade man ersatt axelkopplingar med slangbitar, det är ju inte det mest avancerade styrsystemet osv.

Dessutom är dom billigaste i byggsatsform, vilket jag personligen tyckte var kul, men det är ju inte bara att ta hem, koppla in och skriva.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av Gizmo »

Jo givetvis så att "billig" är alltid en definitionsfråga. Men när jag kikade på 3D skrivare för några år sedan (fyra?) så var de jag tyckte verkade vettiga med en prislapp på runt 8-10 tusen. Den som den här tråden handlar om för typ strax över tvåtusen verkar då i mina ögon billig.

Som sagt, hoppas folk uppdaterar med mer info om sina erfarenheter av den! Mycket intressant!
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av DeVille »

En liten uppdatering.

Jag har hitintills gjort följande uppgraderingar/modifieringar.
Filament guide
Fläkt "kåpa" men vill göra denna Scoop-variant istället.
Glasskiva, använder ClasOhlssons limstift med grå förpackning och lila lim.


Kommande uppdateringar
Byta firmware till TH3D.
Auto bed leveling med hjälp av en "pirat" BL-Touch.
Raspberry Pi med Octoprint, mest för att jag tröttnat på att springa med uSD-kort mellan skrivare och dator.
Eventuellt en EZR extruder bara för att lättare printa mjuka material. Ender 3 EZR - Youtube

/DeVille
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Creality 3D Ender

Inlägg av DeVille »

Ytterligare en update.
Beställde en Ender3 till hem i Thailand, kan vara bra att ha :-)

En liten uppdatering på vad som blivit gjort sedan sist:

Byta firmware till TH3D.
Gick ganska lätt med en Arduino UNO. Måste dock justera acc och Jerk.
Raspberry Pi med Octoprint, mest för att jag tröttnat på att springa med uSD-kort mellan skrivare och dator.
Funkar bra! Nu behöver jag surfplatta eller dator brevid skrivaren så jag kan styra den på plats.


Kommande uppdateringar
Auto bed leveling med hjälp av en "pirat" BL-Touch. *Köpt inväntar inkoppling*
Eventuellt en EZR extruder bara för att lättare printa mjuka material.

/DeVille
Skriv svar