LINEAR_ADVANCE i Marlin

Allt som rör 3D-skrivare.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

LINEAR_ADVANCE i Marlin

Inlägg av MGL »

Jag provade den här funktionen i somras men då fick jag inte den att fungera som den skulle tyckte jag.
Berodde troligen delvis på att min extruder inte riktigt hängde med.
Sen dess har de utvecklat funktionen och jag har bytt extruder och när jag provade version 1.0 för en månad sen blev jag verkligen nöjd.
En sak som underlättade enormt var att de gjort ett script för att bestämma K-faktorn.
En sak som jag märkte var att extrudern fick jobba hårt och gav mycket ljud ifrån sig men det gjorde underverk med utskriftskvaliten.
Problemet är ju speciellt med en Bowdenextruder när hastigheten ändrar från långsam till hög (eller tvärtom), då tar det lite tid innan trycket i munstycket har kommit ikapp.
Det här ser man väldigt bra om man genererar scriptet och kör det (med LINEAR_ADVANCE aktiverad förstås)
K-faktorn kan ändras med M900 kommandot och kan därför om man vill sättas till 0 i Configuration_adv.h och istället sätta in M900 i startscriptet till slicern.
Sedan dess har har de ytterligare förbättrat funktionen och nu ikväll uppdaterade jag till V1.5 (Marlin-RCBugFix)
Då blir man tvungen att köra med ett annat K-värde dvs köra det uppdaterade scriptet.
Skillnaden som jag märkt hittills är att extrudern har lägre ljud än med V1.0
En sak som man också bör göra är att reducera retract betydligt (men inte till 0 dock).

Rekommenderas!
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: LINEAR_ADVANCE i Marlin

Inlägg av MGL »

Har testat lite mer nu med V1.5 och det som jag märkte är att jag fick justera ner K-faktorn lite från det som skriptet gav.
Sänkte från 0.6 till 0.4 och jag ökade också extruder jerk från 5 till 15 för att inte accelerationen skulle påverkas för mycket.
Det som hände med för hög K-faktor var att det blev lite mellanrum mellan inre perimetrarna i alldeles i hörnen.
cahlfors
Inlägg: 99
Blev medlem: 2 november 2013, 12:59:49

Re: LINEAR_ADVANCE i Marlin

Inlägg av cahlfors »

Tackar för tipset!
:tumupp:
Skriv svar