Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 08.24 2018-01-24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.15 2018-01-04 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 1996
Ort: Vasa, Finland
Antar att jag inte är enda som har dethär problemet men var kan man hitta på... mindre utskrifter kan sitta som berget istället.
Skriver ut på BuildTak, som nog har varit med ett tag men känns ändå som den nya jag har i lager. Tvättar med utspätt diskmedel.
Brukar ha 50C på plattan, 215C extruder första lagret och sedan 205C.
Typiskt börjar det lossna när infillen är gjord och den lägger topplagret.
Har inget drag hemma.
Kan en raft hjälpa? Här är ju hela utskriften en raft ändå...?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.56 2018-01-04 

Blev medlem: 19.07 2013-05-09
Inlägg: 146
Ort: Åstorp Skåne
Med filamentfabrikens PLA plast kör jag enl följande:
1:a lagret: Bed 75° hotend 210°
resten: Bed 70° hotend 190°
skriver ut på glasskiva sprayad med hårspray som torkat ordentligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.04 2018-01-04 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 2763
Finns lika många rekommendationer som 3D skrivare troligen.

Min erfarenhet är följande:
PLA Gillar att kylas ganska fort. Extruder med fläkt som blåser på objektet är en stor fördel.
ABS Skall kylas långsamt. Sluten utskriftmiljö och ingen fläkt på objektet.

Jag har alltid använt Kapton för utskrift av PLA (har vändbar glasskiva med BuildTak på ena sidan och Kapton på andra)
Rengör Kapton med Aceton för att få bort eventuella fingeravtryck.
OBS!! Använd dock aldrig aceton på BuildTak.

Hotend = 215C
Bed = 65C

Detta har jag kört på 3 olika printers med lika gott resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.40 2018-01-05 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 1996
Ort: Vasa, Finland
Tror det var extra svårt med träfilament, satte vanligt som botten så verkar det lyckas nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.55 2018-01-06 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20244
Ort: Upplands väsby
Det är väl egentligen inget unikt för 3D-utskrifter, stora platta massiva objekt får problem med att materialet töjer sig beroende på temperaturen. Det gäller ju även om man t.ex. gjuter.

Lösningen är väl att inte göra såna objekt utan se till att det inuti dem finns en "fackverksstomme" som stadgar upp.


Här hittade jag en artikel med en massa tips
https://www.makerbot.com/media-center/2 ... nd-curling
(Punkt 12 där är det jag nämner ovan)

De flesta av de tipsen verkar dock handlar om att se till att det sitter fast hårdare i bottenplattan medans det svalnar, de eliminerar inte krafterna som orsakar warpingen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.21 2018-01-13 

Blev medlem: 14.12 2014-07-12
Inlägg: 17
Jag har också forskat i detta, då jag gillar att göra skal till raspberry pi och div liknande så får man ofta en stor platt platta som böjer sig :)

Hittade ingen lösning som direkt tilltala mig, så jag löste det på ett ganska enkelt sätt som funkar för mig.

Ni får tycka vad ni vill om den men jag gjorde så här.

Provar alltid att skriva ut plattan först, för att se vart det är den böjer sig, oftast är det i samma hörne varje gång, men inte alltid.

När jag fastställt det, så avbryter jag. tar av den böjda plattan, och börjar om och skriver ut en ny.

Efter att den lagt dom första lagren, så tar jag lite superlim, och duttar lite granna i det hörnet som berörs, en liten droppe bara. Sen gör du inget mer :)

Har funkat varje gång med bra resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.34 2018-01-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 800
Limma är okej, hehe.
Men lite varmare bädd kanske 60 grader borde få PLA att mjukna såpass att spänningarna ger med sej och det blir om inte ralt så åtminstone rakare. Har inga större problem med att PLA slår sej, ABS däremot....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.08 2018-01-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.27 2005-07-04
Inlägg: 4196
Ort: Jönköping
Har upptäckt att det är stor skillnad på PLA och PLA. Köpte nyligen någon nGen och den sitter inte alls lika bra på glas-skivan och den warpar mycket. Den PLA som jag kört med innan behövde jag inte ens använda lim/spray etc yta bara på rengjort glas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.10 2018-01-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20819
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
OT
Citera:
stor skillnad på PLA och PLA


Samma gäller ABS och ABS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.39 2018-01-13 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7393
Ort: Alvesta, Småland
Jag kör med Clas i Sjöns billiga och den warpar något extremt om man inte aktar sig.

Jag kör med brim och liknande för att få till med bättre fäste för annars vill hörnen gärna lossna. Jag skriver just nu ut på vanlig tejp och det är bara hörnen som warpar på större saker.

Jag har kört med lim också men så långt så har jag ingen bra lösning så printar jag större saker säg 20*20cm så räknar jag med warp också om det är en låda. Skulle vilja experimentera mer men inte hunnit

Jag kör 60grader på plattan och 200 på extruder. Classe säger 215 på den men tycker 200 har funkat ganska bra ändå.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.15 2018-01-14 

Blev medlem: 21.55 2011-04-26
Inlägg: 39
Jeg så denne youtubevideo for ca 1 måned siden: https://www.youtube.com/watch?v=Kj4Xz3DwGSQ

Det skulle prøves! og siden da har jeg printet på en ren glasplade uden problemer. Glaspladen er ikke engang blevet renset siden første print. Det største print har været 180mm*180mm.

Mine printparametre for pla er som følger:
Bed 65grader, hotend 225grader.

Første lag: 45% lagtykkelse, 140% lagbredde og speed 60%

Fan startes først efter lag 8.

Jeg har printet med pla fra flere kilder med de samme parametre.

/Niels


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.29 2018-01-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2003-06-06
Inlägg: 4442
Ort: Stockholm
Jag kör också ikea-spegel i kombination med 3dlac (vilket jag tror är hårspary) och jag har aldrig haft några problem med wrapping.

65 grader på plattan när jag printar pla


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.51 2018-01-15 

Blev medlem: 14.12 2014-07-12
Inlägg: 17
Det verkar som att vi kan konstatera att det finns olika lösningar som fungerar olika bra på de diverse maskiner och underlag.

Man får hitta sin egen lösning som man är nöjd med :)

Jag själv kör med Flashforge finder, en liten skriver 140x140 utan värmebädd, där var det superlim i hörnen som fungerade bäst. inte limstift, eller justering av temp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010