Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.02 2017-09-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.01 2017-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3839
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Hej hej,

Nästan varje gång när jag skriver ut något "pilligt" så sätter munstycket igen.
Vad jag menar med "pilligt" är alltså en utskrift som består av låg lagerhöjd (0,1-0,15mm) samt väldigt mycket små-förflyttning + retracts.
Har inte lekt så mycket med inställningarna än för tyvärr går det ganska långt in på utskriften innan det händer så vore kanon att få lite vettiga tips innan jag testar en 9h-print igen...

Jag original E3D Titan direkt extruder samt en E3D V6 hotend. Printar PLA med 200-205 grader. Retract distance är 6,5mm.

Några erfarenheter ni kan dela med er av?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.18 2017-09-13 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 1846
Ort: Vasa, Finland
Retract är iaf för stort. Kör själv 1mm som jämförelse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.05 2017-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3839
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Oj då, ja det var skillnad det.
Har inte ändrat något vad jag kommer ihåg så det är nog default-värde från Cura.

Hmm, funderar nu på vart jag lagt in att extrudern är växlad, men det måste väl vara i Marlin-mjukvaran? Jo det är det, steps/mm

Det var intressant JanErik. Absolut värt att sänka rejält och testa igen. Tack!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.01 2017-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3839
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Läst runt lite nu och du har nog rätt. Det verkar vara vid Bowden man kör tillbaka så här mycket.
Ska ändra och köra en print ikväll. Om jag orkar ta bort den nuvarande pluggen vill säga :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.49 2017-09-13 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 6837
Ort: Solna
Kan du inte bara värma hotenden och sen köra ner en sån där *renspryl?

* styv ståltråd eller pianotråd eller va fan dom nu heter. Fått med såna när jag köpt printers.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.05 2017-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3839
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Förra gången gick det genom att låta allt kylas ner och sen bränna på till 210 grader. Samtidigt under uppvärmningen höll jag manuellt tryck med ny och fräsch tråd.
Visste dock inte att det fanns något sånt tillbehör. Ska kika på det. Måste nog vara försiktig så man inte repar kanalen.
Tack för tipset GJ!

Hur avgör ni förresten hur mycket retract man ska ha? Det lär synas en del hur mycket det trådar sig men misstänker erfarenheten går längre än så bland alla 3D-printare här?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.57 2017-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3839
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Har kört igång en 7-timmars utskrift och precis varit ute och synat resultatet (en timme från start).
Det är stor skillnad i hur extrudern låter, och framför allt hur vissa defekter i utskriften är puts väck.

Återkommer imorrn med slutresultatet men ser lovande ut!

Kanske värt att tänka på för andra att Cura verkar komma med Bowden-inställning för "retraction" default.
Eller ja, jag kan också ha pillat på det men har verkligen inte för mig det utan det har snarare varit på att-göra-listan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.43 2017-09-14 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 1846
Ort: Vasa, Finland
Jag får inga trådar med PLA. Med PETG blir det nog men det är oundvikligt.
Man vill väl bara ha lämpligt liten retract att det ändå åstadkommer ett undertryck i hotenden men utan att dra upp smält materia i heatbreaken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.08 2017-09-14 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20246
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
GeekJoan skrev:
Kan du inte bara värma hotenden och sen köra ner en sån där *renspryl?

* styv ståltråd eller pianotråd eller va fan dom nu heter. Fått med såna när jag köpt printers.



:humm:

Använder hårdmetall borr (kretskortsborr) att rensa med i de fall detta behövs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.41 2017-09-14 

Blev medlem: 17.15 2008-02-11
Inlägg: 1846
Ort: Vasa, Finland
Det som jag beställde var akupunkturnålar, 0.3mm. Funkar bra, de är också så långa att man får trycka den genom rätt väg, från extrudern.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010