Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 21.10 2017-08-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 13.50 2017-06-01 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4467
Någon som har erfarenhet av att efterbehandla PLA-utskrifter som vill dela med sig av lite tips?

Har printat en liten låda (nåja, en snuslådeliknande inneslutning) i lite olika versioner och börjar bli nöjd med utformningen, förutom att själva ytan ser just 3d-printad ut. Helt skulle den se ut att vara av bakelit. Eller kanske av metall?

Hur gör ni? Sandpapper först, eller kanske direkt på med sprutspackel och sen sandpapper... eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.12 2017-06-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.22 2008-04-17
Inlägg: 515
Ort: Malmö
Spontant så hade jag kört med ~120 sandpapper för att ta bort det värsta, sen sprutspackel/body filler och finare papper.
Det räcker rätt så långt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.41 2017-06-02 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4467
Ja det får väl bli lite blandat allmän ytbehandling.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.00 2017-06-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.27 2011-08-14
Inlägg: 679
Första är att minska lagertjockleken till minsta skrivaren klarar. Det tar bort mycket av ränderna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.02 2017-08-12 

Blev medlem: 23.37 2013-06-22
Inlägg: 5
Synd att det inte finns nån bra kemi för PLA såsom aceton för ABS. Jag provade cellulosaförtunning, men nej, det blev inte bra. Den bara eroderade. 175C i ugnen, inget hände. 200, inget hände. 225 - blev en pöl. :)

Kan tumling funka? Kanske med lite värme?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.01 2017-08-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.22 2008-04-17
Inlägg: 515
Ort: Malmö
Denna är utskriven i vanlig PLA, tror det var 3Dprimas ValuePLA eller vad den heter.
1.Slipa ner det värsta så man inte känner fogarna med 80-120 papper, man kan använda en slipmaskin om man är lite försiktig så går det fort.
2.Kleta dit plastspackel om du behöver fylla igen något eller jämna ut några kanter som inte går att slipa bort, slipa bort överflödet med 120 papper, maskin eller för hand.
3.Spruta dit några lager sprutspackel(hagmans spray filler) och slipa ner med 240 papper för hand.
4.Slutligen sprayade jag med biltemas hobbyfärg.

I efterhand så hade jag gärna spacklat ett varv till med plastspacklet eftersom jag missade några ställen samt något lager sprayfiller till och tagit det med 400-600 våtpapper. Men jag är rätt nöjd med resultatet ändå.

Edit: Hjälmen är ~18 delar.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av Bonehead 14.04 2017-08-12, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.03 2017-08-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 20100
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Snyggt resultat :tumupp:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.37 2017-08-12 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 6768
Ort: Solna
Umm, all heder till er som orkar slipa och hålla på. Jag skulle också vilja men det är ju så dödens tråkigt.
Hoppas det kommer något snart så man kan smootha PLA. Eller snabba skrivare med högre upplösning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.32 2017-08-13 

Blev medlem: 10.02 2009-05-08
Inlägg: 589
Ort: Lund
Jag kan bara hålla med. Det går att slipa. Gör man det för hand tar det en evig tid för att få till en hyfsad yta. Tar man till en maskin blir det väldigt temperaturkänsligt, går man på lite för hårt så börjar det "gröta sig", och då är man tillbaks på ruta ett.

Hur gör du med dina gubbar GeekJoan? Det finns säkert beskrivet någonstans på forumet, men det kunde väl passa med en beskrivning eller länk här.

Hur gör ni andra?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.07 2017-08-14 
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.59 2003-05-26
Inlägg: 6768
Ort: Solna
Jag vill hålla på så lite som möjligt med efterarbete, så jag skriver ut med så hög lagertäthet som jag anser att jag har tid med. Oftast ~0.14. Brukar måla direkt på dom eller så drar jag på ett lager sprutspackel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.54 2017-08-15 

Blev medlem: 12.59 2013-11-02
Inlägg: 24
Det finns lite produkter att köpa, som den här t ex: https://www.smooth-on.com/products/xtc-3d/ Vet inte om den är något att ha eller om den ens går att importera, men det verkar finnas många som tycker att problemet behöver en lösning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.37 2017-08-15 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.31 2005-12-15
Inlägg: 5928
Ort: Malmö
MSDS databladet för de som undrar vad den innehåller...
https://www.smooth-on.com/msds/files/XTC-3D.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.37 2017-08-15 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.22 2008-04-17
Inlägg: 515
Ort: Malmö
Smooth-on/XTC 3D är i princip lättflytande epoxi. Blir inte helt hundra om man är kräsen. Också riktigt segt att slipa..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berrabongo, jockwe och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010