C-frågor

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: C-frågor

Inlägg av arvidb »

Tyvärr är det ju ett väldigt brett område (lågnivå/maskinnära programmering). Och de flesta språk har problem: C++ är sju gånger värre att få rätsida på än C (minst); Python har väl ingen typsäkerhet alls (förrän man kör programmet); Java leder till att folk inte märker alla allokeringsfel de gör (jag har sett hemska exempel på javakod från nyexade programmerare som aldrig har behövt lära sig minneshantering överhuvudtaget "tack vare" Java); och så vidare...

Ska man lära sig ett nytt språk idag för eget elektroniklabbande så kan dock Rust vara intressant. Det är typ "C som C borde ha varit" och koden blir kort och koncis ungefär som C (men med ytterligare fördelen att man slipper hålla reda på headerfiler). Det är lite klent med stödda CPU-arkitekturer dock: ARM, MSP430 m.fl. stöds och AVR är på god väg, men inte på plats riktigt ännu.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: C-frågor

Inlägg av Mr Andersson »

Icecap skrev:Har justerat mitt förra inlägg, jag hade helt rätt glömt en &.

Om text är en array (text[]) (vilket det ju brukar vara) är båda sätt identiska.
Begär man "generell" tillgång till en array får man startadressen, begär man tillgång till adressen av arrayen får man det samma.
Nej de är inte identiska. Det är samma adress men olika typer.
Om vi antar att text är char* text[]
text ger pekare till char-pekare. &text ger pekare till array av char-pekare.
text+1 (eller text[1]) ger andra elementet. &text+1 (eller (&text)[1]) ger 1 efter sista elementet.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: C-frågor

Inlägg av BJ »

Jag förstår inte, men det kanske inte gör något.
Skulle jag behöva skriva något sådant
så får jag nog ta det då.
(Du behöver inte förklara mer.)
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: C-frågor

Inlägg av mounte »

Tips, kanske inte specifikt till denna fråga men för allmänna funderingar kring deklarationer i C.
https://cdecl.org/
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: C-frågor

Inlägg av BJ »

Tack.
Jag förstår hur sidan fungerar.
Däremot har jag väldigt svårt med deklarationer
i flera steg så där. Men tack för tipset. :)
Skriv svar