Arduino Serial Plotter. Löst med Blue Tooth.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Arduino Serial Plotter. Löst med Blue Tooth.

Inlägg av SeniorLemuren »

Den seriella plottern i Arduinos IDE är ju lite kul, men klarar bara 500 punkter och kurvorna går inte att sparra eller scrolla i sidled.

Är det någon på EF som har erfarenhet och/eller kunskap av någon enkel metod att plotta seriell utdata från Arduino till en dator med win7, där man kan plotta i flera timmar och som sparas för senare analys.

Jag frågar därför att jag vill plotta spjällstyrningen på min braskamin som jag styr med en Arduino Mega genom att mäta rökgastemperaturen.

Just nu reglerar jag med endast P men vill försöka få en jämnare reglering med PI. För att kunna komma rätt med I så är det lättast om man har reglerkurvan.

OBS. Denna kurva visar bara ett test utan verklig indata.
arduino diagram.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 16 november 2018, 14:36:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino Serial Plotter

Inlägg av Icecap »

Om du sparar via ett terminalprogram (Hyperterm fungerar bra men är inte inbyggd i Win7) och avslutar varje data med en CRLF (0x0A, 0x0D) kan du importera direkt i LibreOffice Calc.

Behöver du att spara fler fält "i sidled" separerar du texterna med komma eller TAB (0x09).

Spara texten som .CSV (Comma Separated Values) och den kan öppnas direkt i LibreOffice Calc.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino Serial Plotter

Inlägg av Borre »

Bland det bästa, om inte det bästa, programmet jag använt för det är skapat av medlemmen lizerdboy, han verkar inte så aktiv längre men du kanske får tag på honom genom mail eller så.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=54104
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Arduino Serial Plotter

Inlägg av kodar-holger »

Jag gjorde som IceCap föreslog. Loggade i ett terminalprogram (putty i mitt fall) men plottade sen med gnuplot. Inte det mest lättanvända programmet men definitivt kapabelt att hantera många punkter. Något som *office kalkylprogram hade stora problem med. Men så är det väl med allt som kommer från unix-världen.

http://www.gnuplot.info/
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino Serial Plotter

Inlägg av SeniorLemuren »

SerialPlot var den busenkla lösningen, bara att hämta hem plugga in USB-kabeln i Arduino och köra. Ingen installation nödvändig.
plotter.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino Serial Plotter. LÖST.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skarp. läge. Dalen är när bränslet börjar ta slut och jag fyller på mer. Smyger fint upp till inställd temp. Känns inte som om jag behöver någon integral. Funkar perfekt bara med enkel proportional.
plotter1.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino Serial Plotter. LÖST.

Inlägg av SeniorLemuren »

Lade in ett temperaturdiagram i den app jag gjorde till Blue Tooth övervakning av braskaminen. Dipparna man kan se är när bytt bränsle lades in. Temperaturen skall hålla sig inom de gröna värdena (185-255 grader C) annars får jag muntligt larm.
braskamindiagram1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 16 november 2018, 17:29:42, redigerad totalt 1 gång.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Arduino Serial Plotter. Löst med Blue Tooth.

Inlägg av ToPNoTCH »

Dipparna man kan se är när bytt bränsle lades in
:wacko:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino Serial Plotter. Löst med Blue Tooth.

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där, nu är det datastyrda spjället injusterat. Hyggligt bra reglering enbart med P-reglering. Tidsaxeln är gradera i minuter. Ser nu att jag har missat att starta från 0 när jag börjar skriva. Skall åtgärdas. :)
braskamindiagram2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18285
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Arduino Serial Plotter. Löst med Blue Tooth.

Inlägg av 4kTRB »

Snyggt.
Skriv svar