hd44780 sim/viewer?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

hd44780 sim/viewer?

Inlägg av Jolles »

Inser när jag inte sitter brevid en LCD som jag hjälpligt försöker programmera ansluten till en Raspberry pi att det vore ju klart trevligt om man hade en lcd-simulator som man kunde konfigurera (GPIO) så att den överensstämmer med setupen på min RPi - så att man kan se vad som visas på den fysiska displayen, känner någon till en sådan? Fann först "softgun" som verkade klart kool och kunde helt klart endel:
Softgun can simulate a text display with 1x16 chars up to 4x40 chars using one ore two HD44780 compatible LCD controllers. It can be connected to an IO-Port in 4 Bit mode or 8 bit mode. The interface is simulated on logical signal level.

It provides the following eleven electrical Signal lines (<Instancename>.<Signalname>):
lcd.D0
...
lcd.D7
lcd.RS
lcd.RW
lcd.E
Men man måste med softgun även sim'a ett ARM-kort av valfri modell som lcd'n körs på, vilket jag ju inte är intresserad utav - annars verkade det klart intressant!

Någon som funnit något sådant? Enklaste möjliga bara det funkar.. en sökning efter hd44780 på github gav många träffar och ett par jag funnit ska undersökas vidare, men känner någon till en så underlättar ju det :-9

EDIT: Ja Linux gäller det om det inte var tydligt..
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av lillahuset »

Någon har skrivit om något liknande här i forumet men jag vet inte hur det slutade. Sök på 44780.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av Jolles »

Mjo, 108 sidor gav den sökningen :-) Aja det går kanske att filtrera ner lite..

Edit: om det skulle vara detta då.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ead#unread
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av lillahuset »

Jag fick bara 142 träffar på 10 sidor. Hur relevanta de var vet jag inte.

Edit: Ja det var nog den jag tänkte på men jag vet inte om det blev något.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av Jolles »

Där fanns lite länkar iaf, som jag kan kika på!

Men frågan står öppen tillsvidare :roll:
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av janno »

Jolles skrev:Mjo, 108 sidor gav den sökningen :-) Aja det går kanske att filtrera ner lite..

Edit: om det skulle vara detta då.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ead#unread
I brist på tid, så används en raspberry pi och en webkamera för att läsa displayen. Kanske blir lite tid över när barnen åker bort till mormor några dagar nu på sommarlovet.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av Jolles »

Mjo det ser förvisso ut att finnas en hel del "liknande" projekt/applikationer där ute, men de grundar för något annat samtidigt vilket gör dem obrukbara i sammanhanget - som exempelvis softgun.

Jag hade ju gärna slupit att ha en kamera som står och tittar på displayen, det känns som en konstig omväg när signalerna ändå går i datorn till en port, så måste ju något kunna reverse'a det också och visa på en skärm mha ett hd44780-lib... :?

Edit: reverse'a är väl fel ord, men.. bah!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: hd44780 sim/viewer?

Inlägg av Micke_s »

Ta en STM32 Blue Pill så lär du hinna fånga signalerna till displayen.

Gissar på att man kan använda en timer som triggar capture compare som i sin tur startar DMA som samplar GPIO pinnarna till RAM:et.

Förviss STM32F4 men STMF1 är rätt så lika.
https://community.st.com/thread/44914-d ... pture-mode
Skriv svar