Filtrera ett 10-bitars värde

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Icecap »

Ja, nu börjar det vara stabila värden. Sedan är det bara att fortsätta.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av guckrum »

Kul att följa, här händer det grejer!

Tack för info. Kanske hade vi korrelation för att du samplade en signal snabbare än den ändrades (3kHz vs 60Hz, tex). Idealt tycker jag man skall försöka sikta på att bara sampla en gång per pärla. Om det inte funkar så gör man anledningen klar för sig, och om lämpligt samplar man flera gånger och kombinerar samplen.

Du får gärna skicka flera sampel (multipla sampel för varje färg, flera färger + referens utan pärla. Låt det gärna gå en stund mellan varje sampel som du gjort senast). jag tittar gärna på det, så länge jag inte behöver lova ett "delivery date" :) Kolla om man inte kan ladda upp datan som textfiler, så slipper man copypasta. (Eller gör jag helt enkelt fel?) Med flera sampel av olika pärlor kan man börja fundera på en klassificeringsalgoritm, och det är roligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av mrfrenzy »

Nu börjar det närma sig.

Öka gate time till 1000, f_comp till 100 och ändra S0 och S1 så du får scaling 100%. Då blir det lite bättre upplösning.

Om du har några kondingar liggandes kan du montera en nära spänningsanslutningen på modulen för att jämna ut eventuella variationer.
Sen undrar jag om usb från datorn är helt fri från switchbrus, du kan ju kolla med scopet?
Helst hade jag nog försörjt det hela med en linjär regulator sedan.

Edit: USB är som jag misstänkte inte alls något vidare:
the VUSB 5V line that comes out from your computer’s USB hub is noisy. In fact I was surprised at just how noisy it is. There’s random noise at high and low frequencies. There’s persistent ripple and some mightily impressive spikes that sail through at seemingly random time intervals. If you’re running a sensitive component such as an ADC or DAC then you need a clean power supply and all this noise will really ruin your day
http://andybrown.me.uk/2015/07/24/usb-filtering/
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Himla tacksam för all respons!
Det fick tyvärr bli lite jobbresa i mellan labbningarna, så kommer inte åt mitt skop förrän till helgen igen.
Dock var det väldigt intressant läsning om hur mycket skräp det kommer ut från datorns USB.
Det blir extra intressant då jag verkligen drar USBns 5V rakt till modulen och inte via någon regulatorn på Nano-kortet eller så. Eventuellt har vi en stor felkälla här!

Hann inte heller med att göra fler mätningar då jag inte tyckte det var lönt förrän en 3D-rigg tillverkats.
Tror jag kommer prova att printa den färdiga avläsningskammaren direkt så får den agera testkammare också.

Min plan går ut på att skicka ner en pärla genom ett spiralformat rör (för att förhindra så mycket ljusinsläpp som möjligt). I kammaren är det ett försänkt spår där pärlan stoppas framför sensorn genom att en klack som sticker upp genom botten.
När läsningen är klar så släppet klacken och pärla fortsätter sin resa genom ytterligare ett spiralrör.

Klacken styrs av en riktigt liten fin solenoid som jag köpte för ett tag sedan.
Senast redigerad av Magnus_K 15 juni 2018, 21:25:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Har inte hunnit med så mycket men gjorde en provmätning på matningen, och där finns gott om switchat skräp! Det var det värsta...
Väldigt högfrekventa spikar på 100-150mVpp (!), precis som i länken du bifogade.

Extremt akademiskt så satte jag ihop ett litet filter av diverse komponenter från högen på skrivbordet framför mig. Ett 100 ohms motstånd, induktor av okänt värde, samt ett par 100nF. Passade också på att tvista matningen mellan Arduinon och modulen.
Har inte plockat ur modulen ur ljus-riggen än men ska förbättra avkopplingen direkt på det kortet när tiden är kommen. Måste få ok från en viss person att modda kortet :wink:

Ändrade också frekvensräknaren enligt dina anvisningar MrFrenzy, och nu börjar det se RIKTIGT lovande ut!
Nästan lite väl bra :wink:

Ps. Det kommer en drös med nya mätningar när jag gjort klart riggen om ett tag. Man kan nog konstatera att matningen var en väldigt viktig detalj i bruset på utsignalen. Även sättet att mäta frekvensen. Tack så hemskt mycket för all hjälp så långt. Toppenforum! :bravo:

Kod: Markera allt

UTAN PÄRLA:

3791
3790
3790
3789
3791
3790
3790
3790
3790
3790
3790
3790
3790
3790
3791
3790
3791
3790
3791


MED RÖD PÄRLA:

3817
3818
3818
3818
3818
3818
3818
3818
3817
3817
3817
3818
3818
3818
3818
3818
3818
3818
3818

guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av guckrum »

Kul! Och det är med ordentlig delay mellan samplen? Ser fram emot mer data!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Ja, verkligen roligt!
Jodå, just nu samplar jag bara i 2Hz, så kanske lite väl långsamt.
Dock håller jag med om att får man till det bra så ska det räcka med ett sample.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av mrfrenzy »

Kanon att du fick till en stabil lösning till slut. Det är roligt att bidra när det ger resultat i slutändan.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Xyzzy »

Magnus_K skrev:Måste få ok från en viss person att modda kortet :wink:
Ja det är bara dra på brillorna å starta dremeln :madmodder:
Vad kul du tog ett jättekliv framåt, spännande!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Det blir inga större ingrepp, men lite extra avkoppling ska det få. Tack Xyzzy :tumupp:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Krille Krokodil »

När du har erövrat sensorn så kan nästa övning bli att göra samma sak med en PI & kamera: :)

Multiple color tracking using OpenCV_3.0 with Python
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, jadu... den dagen :wink:

Håller på med en ganska seriös rigg nu. Hoppas inte ungarna hinner flytta hemifrån innan pappa är klar med det här bara. Men å andra sidan för dom förhoppningsvis barnbarn.
Färgsensor_helbild.JPG
Färgsensor_tvärsnitt.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av guckrum »

Det där är snyggt, men nog enklare att ta två bilder, en utan och en med pärla, och ta diffen mellan dem. Givet att man kan stänga av all exponeringsautomatik.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av Magnus_K »

Tanken är att kapsla in solenoiden också, så inget ljus kan komma in i kammaren. Sen som du säger så måste nog ett referensvärde tas. Eventuellt mellan varje pärla och sen ta skillnaden mellan utan/med pärla.
Tror ni det kan funka?
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Filtrera ett 10-bitars värde

Inlägg av guckrum »

Känns som en "referensuppställning" med optimala förutsättningar. Funkar inte det så funkar nog inte en relaxad uppställning heller!
Skriv svar