Programeringsfrågor C++ radiostyrd båt

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Programeringsfrågor C++ radiostyrd båt

Inlägg av Glattnos »

Jag håller på att bygga en radiostyrd båt som även kommer utrustas med några sensorer. Eftersom jag är självlärd amatör på programmering känner att jag kommer köra fast på vissa saker när det gäller programmeringen. Kommer därför att fråga mina frågor gällande detta i denna tråd för att slippa skapa en ny för varje nytt problem.
Det kan hända att det blir en byggtråd senare men projektet är ganska långt gånget redan i dagsläget då skrovet snart är färdigt och montering förmodligen kommer ske till helgen. Styrkort, sensorer mm finns färdigt.

Processorn är en 8-bitrars AVR och jag skriver C++ i AVR Studio.

Första frågan som jag undrar är:
Jag har tidigare skrivit ganska välfungerande program men då i princip alltid i en stor fil. Försöker i detta projekt dela upp koden och göra den lite mer universell.
Jag har lite svårt för att förstå hur jag skapar en variabel som kan användas i flera kod-filer. Jag har skrivit en kod för att hantera UART och den funkar, men när jag inkluderar den filen i ett nytt projekt så kan jag ju inte använda variabler deklarerade i UART-filen i min Main-fil. Finns det något enkelt sätt att göra variabler globala över hela projektet? Jag vet att man kan göra det med klasser, men finns det något enklare sätt?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Programeringsfrågor C++ radiostyrd båt

Inlägg av Micke_s »

extern går att använda i header filen. Så arduino Serial fungerar.

Arduinos lösning är denna lite förenklat.

Kod: Markera allt


HardwareSerial.h
class HardwareSerial
{
public:
 massa uart funktioner
}

extern HardwareSerial Serial;

HardwareSerial0.cpp - här skapas objectet Serial.