Tool-suite för linux

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Nu chockar jag alla.
Men för ett litet projekt behöver jag en vettig verktygs-svit för att skapa ett linuxprogram.

Mina krav är:
Skall utveckla i Windows-miljö, korskompilering eller nativ kompilering/debuggning mot Linux installerat i en VM (via GDB).
Helst en plugin till Visual Studio.
Grafiskt desktop-program, så jag vill ha en grafisk miljö, liknande den som finns i VS.
VS i sitt nativa utförande stöder bara CLI (om man inte skall koda in all grafik, vilket jag inte känner för).
Tanken är att skriva i C++.
Har hittat en pluggin, dock funkar den bara i 30 dagar, och jag vill inte betala för den, om den inte är bra (hinner nog inte lösa detta på 30 dagar typ).

Skall sedemera stoppas in i en hallonpaj med lämpligt OS (gärna förslag).

Laddade ned och installerade QT-Creator, men det visade sig att det saknas stöd för Linux (eller så har jag laddat ned fel QT)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av lillahuset »

Visst, korskompilering har sina fördelar men om du har en RPi kan du ju utveckla direkt på den. Det mesta blir enklare.
Jag känner folk jag respekterar som absolut ska utveckla i VS och det kan jag ha en viss förståelse för men som jag ser det är utveckling "native" oftast att föredra. Om det inte handlar om jätteprojekt förståss.

Edit: När det gäller OS är Raspbian "default" och det man lämpligen väljer om man inte har väldigt speciella krav.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Eh, jo, risken är att det blir det.
Just nu vill jag utvärdera W10IoT vs Linux, sannolikt kommer det att bli en blandning av båda, och då vill jag hålla det hela till en utvecklingsmiljö, allt blir så mycket enklare då.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av lillahuset »

Handlar det om ett jätteprojekt kanske RPi kan vara en lite obekväm plattform.

Om du inte har en massa I/O kan ju en virtuell maskin med Debian vara en bra utvecklingsmiljö. Debian för att Raspbian bygger på Debian. Då får du ju lite mer "hugg" i verktygen.
När det hela fungerar som det ska tror jag det enklaste är att kompilera på RPin.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Lite så jag tänkt.
Vissa grejjor måste göras på pajjen, då det handlar om IOn, men mycket kan göras i PC.

Dock som sagt vill jag hitta en vettigt verktyg, som snurrar under Windows.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av lillahuset »

Finns helt säkert men inget jag känner till.
Varför inte göra som jag, när det finns skäl att använda det "onämnbara" gör man det. Du verkar ju ha tagit ett steg i den riktningen och dumpat W10 IoT. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Nej, jag har inte dumpat W10IoT, dock har det alltid tänkt att bli en mix, bästa verktyget för varje del sas.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av lillahuset »

Ja det ligger ju i betraktarens öga. Så att säga. :)
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av maDa »

Tja, vad som integrerar med VS har jag ingen aning om, gör det det ens.

GTK, QT, TK (https://en.wikipedia.org/wiki/Tk_(software)), HTML5/JS, Android

RaspberryPi kör normalt Raspbian (Debian variant), men kan även köra Android.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av TomasL »

Android, java och html utgår.
QT installerar inga linuxlibbar i windows.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset skrev:Handlar det om ett jätteprojekt kanske RPi kan vara en lite obekväm plattform.

Om du inte har en massa I/O kan ju en virtuell maskin med Debian vara en bra utvecklingsmiljö. Debian för att Raspbian bygger på Debian. Då får du ju lite mer "hugg" i verktygen.
När det hela fungerar som det ska tror jag det enklaste är att kompilera på RPin.
Jag lånar tråden lite. Hur kommer man lättast igång med kompilering av C++ i Linux Mint. Jag kan ju kanske börja att utveckla och testa på PC:n även om koden ska köras på en RPi när den är klar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av lillahuset »

Jag använder ju inte C++ men eftersom RPi kör vanlig Linux är det väl samma som på vilken PC som helst. Om du undrar över grafiska miljöer vet du med största sannolikhet mer än jag. :)

Edit: Jo jag hyllar principen att utveckla så mycket som möjligt på PCn.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av Johanb »

Har du tittat på mono?
Vet inte om det passar men det nämner .net och ingen tipsade om det tidigare :)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset: Jag har kommit igång med gcc nu och redigerar kod med vanlig texteditor. Det blir lite oväntade kompileringsfel eftersom filnamnen i include direktiven är "case sensitive". Det går framåt men massor av MS och MFC specifika grejer att att städa bort eller ersätta.

TomasL: Det här kanske kan vara något?
https://www.wxwidgets.org/
Ganska likt MFC.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Tool-suite för linux

Inlägg av janno »

När det gäller Mono har jag prövat för något/några år sedan. Installerade med apt-get.
Det var bara att bygga Windows Form (var det då) och kopiera .exe filen till pajen och köra, massa saker var ju dock inte implementerade, var inte supersnabbt men det var nog en paj ett eller två. Har inte tittat vad som hänt sedan dess, men .Net Core borde väl snart finnas i någon version som fungerar.
Annars finns ju en plugin VS for Linux (https://blogs.msdn.microsoft.com/vcblog ... al-studio/) som bygger o debuggar med gcc remote till pajen.
Skriv svar