Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Jag ska skapa reläfunktioner som styrs från en vanlig 4x4-keypadmatris med 8 anslutningar. Hårdvaran, inga problem att få ihop men så var det ju det där med programmeringen av processorn som ska få styra det hela. Det här är bara ett av projekten jag ska dra igång och jag skulle gärna vilja kunna programmera men det finns inte planer i helvete att jag någonsin skulle klara det. Nu har jag laddat ned en fri grafisk programmerare som heter "Great cow" och som är i två delar, en basic som är en vanlig textmiljö, som jag alltså inte fixar, och en grafisk miljö som jag fixar MEN sen var det ju det där med syntax, vad ska jag göra var och varför, if, then, else, goto mm. fixade jag inte ens som icke hjärnskadad när jag var grabb och fixa det nu, nä inte en suck.

Hade jag bara haft ett färdigt flödeschema så hade jag kunnat snegla på det och bena ut och lära mig men det finns inget så där är jag rökt.

Slutar väl med att jag borrar in microbrytare i panelen istället och skiter i processorn misstänker jag om det inte finns andra lösningar och skippar framtida projekt som innefattar processorer som ska programmeras.

Nån som har en lösning?

//Uppgiven
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju börja med att tala om vilken processor du skall använda.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Janson1 »

Jag har ett "färdigt" program till Arduino som just har en knappsats 4x4 knappar och även själva knappsatsen finns... Det är NOG en enkel match att göra om programmet till att passa just dig om du vet exakt vad som skall vara vad.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ju många bildlika programmeringsmiljöer! Så du är säkert inte ensam om att känna problem för vissa former av lösningar.
Då finns Scratch från MIT eller om det gäller Arduinoliknande grejor så finns det Visuino.
Annars kanske du kan beskriva ditt projekt här i form av block eller händelser, kanske allra bäst me det som jag gillar att ha som underlag! Ett scenario, där man berättar att här står vi, när den gubben går över, då pekar vi på vår vänstra gubbe tre gånger så ger han sig iväg till osv..
Förklara man slikt för sig själv, då kan andra också hjälpa till att dra lasset!
Så jag tror att du kan dra detta iland. Lycka till.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Processor ja, nu kommer alla att hata mig MEN jag har bestämt mig för att göra nåt av det hundratal av den numera utgångna PIC 16C77 och jag VET att det är en engångs och ingen flash.

Denna display/knappsats ska användas till att manövrera 2 pumpar, en högtrycksfläkt och belysning i mitt spa-bad. Det är kontrollådan till en rundbalsinplastare jag hade liggande här (ja vaf. bor man på vishan så) :mrgreen: som fick bli organdonator.

Dom första liggande knapparna är bara första raden fast liggande istället för stående och då är det pump ett start, pump 2 start, ingenting, stopp för pumpar och fläkt på den fjärde. Översta till vänster är till fläkten som också ska stoppas med stoppknappen. Dom med + och - på blir till ljuset och ska inte hänga ihop med stoppknappen utan gå för sig.

Skrev jag förståeligt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av TomasL »

Schema vore lämpligt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Janson1 »

Med en PIC krets står jag mig slätt i alla fall... Men jag förstår din förklaring.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Men skit i schemat för det finns inget än, det är en vanlig knappsats 4x4 som har 4 rader och 4 kolumner som ska tända 3 lysdioder (optokopplare) med varsin knapp och släcka alla med den fjärde, samt tända en fjärde med separat knapp och släcka med ytterligare en separat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av TomasL »

Du måtte ha väldigt många sådana, då det är ett one-shot, dvs det går inte debugga eller programmera om.
Gissar att du kanske behöver 5-600 processorer innan du får det rätt.


Nä schema är viktigt, eftersom det talar om vilka IOn du tänker använda.
Utan detta är det omöjligt att ens fundera på att skriva ett program.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Tack Janson1, och där fick du ytterligare en enklare förklaring.

Jag har gett mig fan på att använda upp det som finns här istället för att skrota det och det är därför jag vill lära mig programmera pic för även om dom är out of date för länge sen så duger dom gott till mina enkla projekt.



Du kan vara lugn TomasL, jag HAR många men 5-600, nää inte en chans för nu valsar du. Jag kan inte tänka mig att firman jag ärvde dom av brände en hel årsförbrukning innan det blev rätt.

Schema förresten kan man rita i efterhand, bara att bestämma vilka pinnar man vill använda (naturligtvis rätt pinnar som här bör bli A0123 och B0123 in) och köra schemat det hållet, det vet jag går för det har jag gjort massor av gånger tidigare med annat. Bara läsa databladet så blir det rätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av TomasL »

Jag kan inte tänka mig att firman jag ärvde dom av brände en hel årsförbrukning innan det blev rätt.
Nej, man använde specialversioner vid utveckling, som kunde programmeras om.
Dvs 16C77JW eller motsvarande varianter, samt för den tiden avancerade emulatorer.
Senast redigerad av TomasL 9 februari 2018, 23:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Swech »

Nu är det så att på den tiden de kretsarna var aktuella
så köpte man en med fönster på som var raderbar, Har själv kört pic167? med fönster
Då hade man 3-4 st , någon med program , resten i uv raderaren

För att komma rätt så kommer du att behöva bränna av minst 50, 3-400 är inte så tokigt gissat
Swech
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Magnus_K »

Kul projekt Teknikern!

Det är klart du ska prova med den gamla klassikern om du sitter på ett lager med såna.
Har du något att programmera dom med? Om jag inte minns fel så behöver dessa engångare lite högre spänning än "dagens".

Ett annat alternativ är att jag skänker en modern PIC till dig :wink:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Då borde man kunna sätta några i svarven och svarva till fönster i dom,,,,,,,,,, :humm:


:mrgreen:


Nej jag har inget att programmera dom med än eftersom det är ytisar men det är på G och programmerare där finns ju massor med scheman på nätet att tota ihop enkelt. Spänningen står i databladet så det borde inte ställa till det.



Tack för erbjudandet Magnus K, vi ska se om jag lyckas med programskrivningen först för hela grejen är ju att jag ska lära mig programmera grafiskt och kunna använda detta i framtiden annars utesluter jag allt vad processorer heter och bygger på annorlunda sätt som man gjorde på the good old days, med tryckknappar och hållrelän. :D
Senast redigerad av Teknikern 9 februari 2018, 23:31:18, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Janson1 »

Teknikern: Nu är det flera bud på hur många kretsar som kommer att gå åt skogen innan önskad funktion. Lova nu en fortsättning så vi andra får stillat våran nyfikenhet... Har du och gjort program programmerat mycket PIC-kretsar förut?
Skriv svar