Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av SeniorLemuren »

När någon letar efter en lösning och förklarar att han är dyslektiker eller vill ge upp så kanske man skall kolla hur höga trösklar man måste ta sig över för att komma i gång. Jag vill mena att jämfört med PIC så har Arduino inga trösklar alls.

Allt beror ju naturligtvis på vad du vill. Söker du enkla lösningar på automatisering och inte har några större planer på att lära dig bara för just lärandets skull så är Arduino en mycket snabb lösning att ta till.

Vill du däremot fördjupa dig i uC-världen bar för att det är intressant, ja då gör det ju inget om tröskeln är hög, vllket jag vill påstå att PIC tröskel är.

Arduinon programmeras via ett litet program som installera på 5 minuter. Det behövs ingen extra programmeringsutrustning för att programmera, plugga bara in medföljande USB-kabel i datorn och du är igång.

Vill du köra med PIC så är mitt förslag att du startar med en pickit2 eller pickit3 samt Mikro Elektronikas mikroC PRO for PIC som verktyg. Det är nog den lösning som är närmast Arduinos i fråga om enkelhet för att komma igång.

Själv anväder jag både PIC och Arduino lite beroende på vad jag vill göra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av adent »

Ge inte upp, vi hjälper dig gärna om du kommer med bra input, vilket du gjort!
Börja i det lilla och bygg ut små steg i taget och testa, det kan du nu eftersom du hade en F-krets (flash).

Du vill (måste) ha en grafisk miljö? - Isåfall har jag inga tips, men andra har nog!

Jag förstår att du helst kör på PIC:arna du redan har, isåfall är nog en C-kompilator att rekommendera, då kan jag m.fl. hjälpa till.


MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Av en händelse så hittade jag denna nu, Simulide, som har ett fint bibliotek av det vanligaste och man kan enkelt skapa kretsar och kringutrustning och bygga ett "case" där dom ingår som en enhet typ keypad. Det är gratis open source och utvecklas och verkar riktigt bra. Koden är ju bara att kopiera och köra in i Big Cow-programmet sen för där finns kompilatorer och sen spara kompilerade koden på externa hårddisken och hämta den därifrån och in i den enda gamla relik jag har som har gamla kontakter på som passar i programmeraren, den har jag dessutom brännarprogrammet i så den blir dedikerad endast till detta då den är "ganska" långsam av sig.

Jag tror det här kan funka för mig.

http://simulide.blogspot.se/


Ps: Tack Adent, det är sånt där jag behöver höra ibland när jag kört fast. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev:Vet inte vad du är ute efter, ladderprogrammering är väl i princip att man staplar boxar på varandra.
Du ritar ett funktionsschema, som om du använde reläer, typ, och det genereras en exekverbar kod.

Här har du en annan variant, där du ritar ett flödesschema och får körbar kod.
http://logicator.net/

En annan variant är FlowCode
https://www.matrixtsl.com/flowcode/

Att de sedan inte stöder 100 år gamla processorer, tja, du får köpa någon modernare processor i så fall.

Om du envisas med att använda gammalt skräp, så får du dyka ned i assembler-träsket, och lära dig.
Nu har jag testat logicator, den kan man inte göra mycket i och flowcode kan man inte göra nåt annat än surfa runt i för den stöder bara en knapp handfull kretsar i demoläget, dessutom kan man varken spara eller köra kompilatorn av det man skapat i demoläget
och den ligger definitivt utanför budget. Ska jag köpa flowcode med det bibliotek jag behöver hamnar jag på över 5,500:- och det är lite för mycket när jag måste leva på knappa 7000:- i månaden som sjukpensionär, här finns andra hål att stoppa pengar i som är viktigare då därför får jag hålla till godo med gratisversioner.

Förresten var Simulide bara ett simuleringsprogram visa det sig när jag kollade det lite närmare men ett ganska bra sådant trots lite dåligt än så länge med komponenter men det är ju under utveckling och fungerar redan nu bra.


Apropå gammalt skräp så är det en prisfråga som mycket annat, jag har inga sponsorer för hobbyn så då får man hålla tillgodo med gammalt skräp. Förresten är det ju ganska dödfött att köpa kretsar man inte klarar att programmera eller?

Har man hållit på att bli ihjälsparkad och fått skallen insparkad och vänt "på andra sidan" och fått jobba sig tillbaks till en någorlunda fungerande vardag så blir man ganska ödmjuk. Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Swech »

Men kräng då av engångsprocessorerna för 1:- st och köp en vettig processor för pengarna du får in

Swech
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Krille Krokodil »

En Arduino-klon kostar ett par 10:or, ex:

Nano V3 328P 5V/16MHz CH340 59 kr https://www.lawicel-shop.se/nano-v3-328p-5v-16mhz-ch340

10 rader kod i Arduino för att sätta upp en keypad:

Kod: Markera allt

#include <Keypad.h>

const byte ROWS = 4; //four rows
const byte COLS = 3; //three columns
char keys[ROWS][COLS] = {
  {'1','2','3'},
  {'4','5','6'},
  {'7','8','9'},
  {'*','0','#'}
};
byte rowPins[ROWS] = {5, 4, 3, 2}; //connect to the row pinouts of the keypad
byte colPins[COLS] = {8, 7, 6}; //connect to the column pinouts of the keypad

Keypad keypad = Keypad( makeKeymap(keys), rowPins, colPins, ROWS, COLS );


Gratis online simulator: https://circuits.io/circuits/2255844-hellokeypad-ino

Arduino kan programmeras grafiskt också med Scratch: http://s4a.cat/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

Det blir Arduino hädanefter, helt klart. Jag har sneglat på dom tidigare men fick för mig att Scratch bara var för grafiska applikationer i datorn som spelutveckling för barn mm, inte att man kunde mecka ihop ett program som kunde styra nåt IRL. Jag kollade lite på Ebay och där finns UNO för drygt 25 spänn, Kjelle tar hundringen för samma.


Swech, kretsarna kan jag inte sälja pga. att jag är slutanvändare, det var liksom avtalet när jag fick ta över bra-å-ha-lagret, dessutom är ju inte alla OTP utan en hel del flash också,,,,,,,,,,fast ingen har ju sagt att jag inte kan göra nån bytesaffär med dom mot tex. Arduinos som jag kan programmera. :vissla:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Programmering för dyslektiker,,,,,eller när man ger upp.

Inlägg av Teknikern »

2018-03-06 09.05.53.jpg
2018-02-15 01.35.57.jpg
Janson1 skrev:Lova nu en fortsättning så vi andra får stillat våran nyfikenhet...
Såhär blev slutresultatet, jag skrotade knappsatsen och byggde en ny med switchar från ett skrotat tangentbord och så fick det bli 2st 4093 "Quad 2-input NAND Schmitt trigger" som vardera kan sköta 2 funktioner on-off. Enklare än så blir det inte och funkar klockrent. :)

(Blunda för lödningarna av ytisarna för dom har för mycket tenn men sen varmluftstationen nu kom in i mitt liv så är det inte mer än det ska vara. )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar