16x16 matrix WS2812B (neopixel)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

16x16 matrix WS2812B (neopixel)

Inlägg av GeekJoan »

Jag skulle vilja bygga en sån här "Game Frame" och själva byggandet är inget problem, men är det någon som redan gjort nått liknande där man bara kan lägga typ GIFar eller PNG filer direkt på SD-kortet och få Arduinon att läsa dessa eller konvertera dom själv? Ex: http://www.instructables.com/id/The-Neo ... w-Arduino/

Alla projekt som jag hittar har olika lösningar, och dom som är "smarta" är så klart inte DIY utan färdiga produkter som säljs.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: 16x16 matrix WS2812B (neopixel)

Inlägg av Oltronix »

Om du inte är mest tänd på att såga och limma så finns det väl andra LED-matriser av hyffsad storlek. 30-100cm. Vilken teknik och enheter används på fasdskylatar, matrisbaserade? Sen skall man inte underskatta terminal/tv-skärmar. Man kan ju få LED-look om man vill. En begangnad 15" skärm får man billigt.
Kolla in denna:
https://www.linux-apps.com/p/1132152/ Jag har hackat om den så det blir flytande text, som reklamskyltar. Den är baserad på Qt. Dock finns det kanske inte någon Qt som passar till Arduinon men skulle tro att Raspberry Pi skulle fungera. Det går förståss att bygga sin egen matris. Kanske mer jobb men ev mindre kodvolym.

Hittade även denna https://www.codeproject.com/Articles/62 ... ix-displaymen den har jag inte tittat på

Edit:
Qt varianten går det att använda *.png filer. Har inte testat med gif. Om filen består av punkter så fungerar det.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: 16x16 matrix WS2812B (neopixel)

Inlägg av GeekJoan »

Nä, skärm vill jag inte ha. Har redan en sån här:

Så det ska bli ett komplement till den.
Skriv svar