CODESYS - Sätta upp för åtkomst via modbus

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

CODESYS - Sätta upp för åtkomst via modbus

Inlägg av FormerMazda »

Tjao!

Sitter och leker lite med codesys, har en beijer iX T7B softcontrol-panel som jag skriver lite program till.
Men nu skulle jag vilja komma åt variabler i PLC-programmet via modbus över ethernet.
Jag har åtkomst till en crevis IO-nod i codesys, men "åt andra hållet" verkar jag inte lösa..

Missar jag nåt enkelt, eller saknar jag nåt?

Är tämligen grön på PLC/DUC-programmering och CODESYS. Är däremot van SCADA-programmerare, så mycket har man koll på.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: CODESYS - Sätta upp för åtkomst via modbus

Inlägg av H.O »

I fallet med din IO-nod så är ju IO-noden en server och panelen en klient. Men om jag förstår dig rätt så vill du nu, från en annan enhet, fråga panelen om status vilket ju betyder att panelen är server och vad det nu är som frågar är klient. Alltså måste nog både MODBUS server och klient vara aktiverat på panelen. Om det går och hur man gör vet jag inte.

Med det sagt så har jag bara erfarenhet av MODBUS RTU, inte över TCP/IP.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: CODESYS - Sätta upp för åtkomst via modbus

Inlägg av FormerMazda »

Och det du säger är ju rätt även här.
Och i codesys finns det en uppsättning i trädmeny som lyder i följd: Ethernet - Modbus TCP MASTER - Modbus TCP SLAVE
I SLAVE finns IP och uppsättning för kommunikation mot IO-noden.
Det känns som man i MASTER ska sätta upp för kommunikation mot panelen, och det finns typ formulär för detta, men kan inte mappa variabler alls där.

Jag gick en tvådagars kurs för några år sen, tänk om man kunde minnas lite.. :D
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: CODESYS - Sätta upp för åtkomst via modbus

Inlägg av FormerMazda »

Nu börjar det se mörkt ut..
https://store.codesys.com/codesys-modbu ... re=default
The CODESYS Modbus TCP Master configurator, which is integrated in the CODESYS Development System, expects a license on the device.
Om det är mitt problem återstår att se dock.

Det ska ju finnas nån direktkoppling mellan iX och Codesys i panelen, får väl nöja mig med den annars.
Skriv svar