Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

Hej!

I ett försök att göra ett stoppur lyckades jag skicka paket till debug 1000ggr i sekunden. Något Node-Red på min Raspberry inte gillade. Sidan hängde sig och nu kan jag inte komma åt interfacet igen för att få stopp på skickandet. Node-Red hänger sig så fort jag försöker starta det. Önskar att det finns ett sätt att rädda det övriga jag lagt in då det tagit mig några veckor...

Om sen någon vänlig själ här inne har ett tips på hur man får en funktion från stoppur att funka med rullande tid så mottages det gärna. Men det viktigaste är hur jag kan rädda mina flow.


Tack på förhand!
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

ludde_018 skrev:Hej!

I ett försök att göra ett stoppur lyckades jag skicka paket till debug 1000ggr i sekunden. Något Node-Red på min Raspberry inte gillade. Sidan hängde sig och nu kan jag inte komma åt interfacet igen för att få stopp på skickandet. Node-Red hänger sig så fort jag försöker starta det. Önskar att det finns ett sätt att rädda det övriga jag lagt in då det tagit mig några veckor...

Om sen någon vänlig själ här inne har ett tips på hur man får en funktion från stoppur att funka med rullande tid så mottages det gärna. Men det viktigaste är hur jag kan rädda mina flow.


Tack på förhand!
Vad jag förstått nu så ska man kunna lösas problemet genom att byta namn på två filer. Vet dock inte vart jag hittar dom eller hur jag byter namn.

.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om du tar ut SD kortet och stoppar det i en annan dator kan du säkert finna de filer som berörs.
Sätt ett namnprefix exempelvis X_Programfil.xxx
Starta Raspberry igen!
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

Tack för tipset, jag ska kolla om kan hitta dom. Du har inte koll på vad dom bör heta? Eller om man direkt från Raspberryn kan göra det?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av carpelux »

Här borde du kunna hitta lite relevan information:

https://github.com/node-red/cookbook.no ... figuration
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

carpelux skrev:Här borde du kunna hitta lite relevan information:

https://github.com/node-red/cookbook.no ... figuration
Tackar Tackar! Kollar när jag kommer hem!

.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av xxargs »

Om du nu lägger veckor på utveckling/optimering...

Gör du inte daglig backup under processen eller innan och efter varje större/kritisk ändringar ???

En SD-bricka kan man läsa från första till sista sektorn ganska enkelt med 'dd' under linux i en laptop med SD-medialäsare (alla har det i princip), eller om man är mer osäker med ddrescue, och kan läggas tillbaka imagen samma väg den dagen du har skitit sönder den befintliga SD-minnet (det är ett 'när' det sker, inte ett 'om' det sker...)

Gissar att du kör på 8GB SD-bricka och då tar det inte så lång tid att spara undan en exakt image-kopia av din SD, också bra att ha om SD-minnen i fråga gått sönder (händer dessvärre allt för ofta med raspberry Pi)
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

Ja, tydligen måste jag lära mig den hårda vägen ;)

Att jag lagt tiden är mycket på grund av att jag är helt färsk med både Raspberryn och Node-Red. Och så nu när jag äntligen börjat få mina funktioner att funka så gjorde jag en miss med decimaltecknet och så...

Nu kommer det att säkerhetskopieras dagligen! Kör 32 scandisk.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Node-Red misstag, kan nu inte starta igen

Inlägg av ludde_018 »

Nu är det löst!

Jag fick ett svar på annat håll som löd:
To revert back to earlier config I just ssh to folder home/pi/.node-red and renamed file using command mv from flows_nodered.json to something else and then using command cp I copied the file flows_nodered.json.bak to flows_nodered.json and then started node red again.

Efter många försök i Terminalen utan att lyckas, troligtvis för att filerna i mitt fall inte hette som beskrivningen ovan och att jag är riktigt ovan med terminal.

Jag öppnade utforskaren, kryssa för "visa dolda filer". Hittade home/pi/.node-red och där två filer som hette .flows_raspberrypi.json.backup och flows_raspberrypi.json. I dessa filer kunde jag följa mina senaste ändringar. Jag visste ju om att jag satt timer på för hög hastighet och att debug:en var på. Jag kunde därifrån sänka timer hastigheten och slå av debug.


Om någon har ett exempel eller förslag på hur man lättast kan skapa en tidtagningsfunktion där man kan se tiden rulla så mottages det tacksamt :)

Stort tack ska ni alla ha som tagit er tid! :)
Skriv svar