Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Linuxnybörjare
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=88934

Författare:  UbbeF [ 16.29 2017-10-06 ]
Inläggsrubrik:  Linuxnybörjare

Jag har just installerat Linux (Debian 9) på skoj. Det verkar fungera OK.

Nu är jag total nybörjare på Linux och vet inte hur man installerar ett program. Jag har laddat ner (och "extraherat") Linux-versionen av Arduino-programmet (version 1.8.4).
Där finns en fil som heter istall.sh. Om man startar den med "Aktivitetshanteraren " verkar det en stund vara något som pågår. Något installerat Arduino-program har jag emellertid inte hittat.

Var skulle det i så fall hamna ?

Någon som kan ge mig lite hjälp på traven ?

Tackar på förhand !

Författare:  Lasp [ 17.02 2017-10-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Linuxnybörjare

Gratulerar till ditt val.
Har du en menypunkt som heter Programhanteraren brukar Arduino finnas där. Själv kör jag Linux Mint, men kan kolla lite mer i morgon om det räcker.
Jag har ändå några diskar jag vill testa. Tyvärr är det inte så mycken aktivitet på www.LinuxPortalen.se. Men kanske finner du en hint där.
Jag återkommer i morgon.

Författare:  Nerre [ 17.04 2017-10-06 ]

Om du ska installera saker på annat sätt än med Debians egen pakethanterare så vågar jag påstå att du måste våga använda kommandoraden.

Det där install.sh är ett shellscript, d.v.s. motsvarar DOS/Windows BAT-filer.

Författare:  arvidb [ 17.21 2017-10-06 ]

Som Nerre är inne på så brukar man vanligen installera program genom distributionens pakethanterare. (Jag vågar påstå att detta är en av de större skillnaderna jämfört mot Windowsmiljön där man först laddar ner ett program och sedan installerar det - i alla Desktopmiljöer på Linux så kan man, förutom i sällsyta fall, installera det man behöver genom pakethanteraren, vilket dels är smidigare och dels gör att man kan vara ganska säker på att programmet inte innehåller malware m.m.)

Nu vet jag inte exakt vilket program du menar med "Arduinoprogrammet", men det finns tydligen en Arduino-IDE i Debians repository. Öppna en terminal och skriv
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
sudo apt install arduino
så borde det installeras. Eller använd det grafiska verktyget som borde gå att hitta i någon meny. (Jag kör inte Debian själv så kan tyvärr inte ge tydligare instruktioner.)

* Kommandot ovan fungerar nog bara om du lämnade root-lösenordet blankt vid installation. Annars får du köra 'su' (och skriva in rootlösenordet) och sedan köra kommandot ovan fast utan 'sudo'.

Författare:  Jugge [ 17.28 2017-10-06 ]

Tutorial
Länk till sida som förklarar installation av program.

Författare:  UbbeF [ 18.27 2017-10-06 ]

Tackar alla för visat intresse.

Ursäkta, men det var Arduino IDE jag menade.

Lite "forskning" har jag nu gjort. Synaptic pakethanterare som finns i Debian verkar alldeles väldigt obegriplig.

sudo apt install arduino funkar ej. Det kommer upp en totalt obegriplig kommentar.

Loggade då in som su. (Jag har knappat in ett lösenord). Den frågar då efter lösenord. Det kommer då opp en grön liten vertikalt stående rektangel och det går inte att knappa in lösenordet. Det kommer inga tecken på skärmen hur jag än knappar.
Tangentbordet förefaller vara bortkopplat....... Jag har provat detta några gånger med samma resultat. Inga förklaringar kommer, inget.......

Författare:  Lasp [ 19.29 2017-10-06 ]

Det hör till Linuxvärlden att man inte promptar Lösenordsinskrivning. Skriv och tryck Enter ;-)
Slant på tangentbordet , förlåt!

Författare:  JanErik [ 19.37 2017-10-06 ]

Arduino behöver man inte installera, bara packa up in hemkatalogen.

Författare:  lillahuset [ 20.56 2017-10-06 ]

Synaptic är väldigt lättanvänt om man inte har ställt till det ordentligt i Debian 9. Jag ska testa att logga in på en burk med Debian 7 via ssh så får vi se.

1. Logga in som vanlig användare.

2. Leta reda på synaptic. Jag har inte kört Debian med grafiskt gränssnitt på länge så jag vet inte var den finns. Hittar du den inte öppnar du en terminal och i den skriver du synaptic <TAB><RET> så får du en uppmaning att skriva in lösenord.
jan@sloth:~$ synaptic-pkexec
==== AUTHENTICATING FOR com.ubuntu.pkexec.synaptic ===
Authentication is required to run the Synaptic Package Manager
Authenticating as: ,,, (jan)
Password:
==== AUTHENTICATION COMPLETE ===

3. Klicka Reload och vänta tills det är klar.

4. Sök efter Arduino med sökfunktionen.

5. Klicka i rutan och välj "Mark for Installation". Klicka Mark i rutan som poppar upp.

6. Klicka på Apply. Klicka Apply i rutan som poppar upp. Vänta tills det är klart. Klicka Close i rutan som poppar upp.

I konsolen är det inte heller svårt. Problemet är att man som root kan ställa till spännande saker.

jan@sloth:~$ su
Password:
root@sloth:/home/jan# apt-get update

Massor av pladder.

root@sloth:/home/jan# apt-get install arduino
Building dependency tree
Reading state information... Done
The following packages were automatically installed and are no longer required:
libclamav6 libwireshark2 libwiretap2 libwsutil2
Use 'apt-get autoremove' to remove them.
The following extra packages will be installed:
arduino-core
Suggested packages:
arduino-mk
The following NEW packages will be installed:
arduino arduino-core
0 upgraded, 2 newly installed, 0 to remove and 39 not upgraded.
Need to get 0 B/1841 kB of archives.
After this operation, 5852 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]?

Mer pladder.

root@sloth:/home/jan#

Färdigt.

Författare:  Lasp [ 21.02 2017-10-06 ]

Även om det är mycken information som rinner förbi dina ögon!
Så är det bättre än att det körs i både öron och ögon hos MS!
Så ta din tid och bli kompis med Debian, saligt vare hans minne!
Har ladat hem Debian 9 med mate och cinnamon. Vad har du själv valt?

Författare:  sm7tix [ 00.06 2017-10-07 ]

sudo funkar inte direkt i Debian 9. Jag körde su - och så root lösen som valdes i installationen.

.

Författare:  UbbeF [ 08.21 2017-10-07 ]

Som JanErik skrev så trodde jag att Arduino skulle gå att starta direkt utan installation då det finns en fil (arduino-builder) som enligt texten efter filnamnet ska vara körbar men inte är det, jo den tyx starta men inget händer.
Detta är ju synnerligen inkonsekvent då det finns både en install.sh fil och en uninstall.sh fil !!!!

Provade att logga in med su som fungerade, men "apt install arduino" resulterar i att den säger att arduino inte finns, vilket den ju gör.

Detta är alldeles för krångligt och användarovänligt för oss vanliga dödliga.
Dessutom, när jag nyss startade Linux så accepterade den inte lösenordet (vilket den gjorde igår), strax därpå svartnade skärmen och den magnifika texten "XZ-compressed data is corrupted, system halted " uppenbarade sig på skärmen.
Lysande !

Jag är inte det minsta imponerad. Det kan inte vara meningen att det ska vara så krångligt att få ett inladdat program att fungera. Nu får det vara nog med Linux.

Ett stort tack till alla er som skrivit och en trevlig helg på er !

Författare:  Jan Almqvist [ 08.48 2017-10-07 ]

Du ger upp för lätt, en viss tröskel är det ju i början. Efter att ha använt DOS och Windows i 30+ år började jag använda Linux på allvar för ett halvår sedan. Idag gör jag nästan allt arbete på en äldre burk med Linux Mint 18.1 "Serena" Xfce. Tidigare kördes Windows 10 på denna dator, att byta till Linux var verkligen ett lyft. Allting bara fungerar, inga krascher, inga boot-loopar, inga blåskärmar och inga oönskade omstarter!!

Författare:  SeniorLemuren [ 08.55 2017-10-07 ]

Skönt att höra att fler har problem med Linux. En "viss" tröskel joråsåatt :shock: När jag testade för något år sedan så insåg jag att detta är till för fantaster. Det var den värsta huvudvärk jag upplevt och ändå så var jag en gång i tiden i 6 år dataansvarig och utbildad för att kunna hantera HP:s HP3000 datorers eget operativsystem MPE som till stora delar var minst lika krångligt som Unix. Nej jag fick aldrig igång min desktop med Linux trots ett gediget arbete med google och tester av en massa olika paket. :D

Författare:  JanErik [ 08.58 2017-10-07 ]

Det ska nog finnas en arduino-binär när du packat upp tar.gz-filen.

Författare:  Nerre [ 09.14 2017-10-07 ]

UbbeF skrev:
Som JanErik skrev så trodde jag att Arduino skulle gå att starta direkt utan installation då det finns en fil (arduino-builder) som enligt texten efter filnamnet ska vara körbar men inte är det, jo den tyx starta men inget händer.

Att en fil är körbar är en sak, men vad som händer när du kör saken är en helt annan sak.

Hur vet du att inget händer? Det kanske skapas en massa filer när du kör den.

Författare:  hawkan [ 09.24 2017-10-07 ]

Här

https://www.arduino.cc/en/Guide/Linux

Det är så arduinofolket har tyckt det ska gå till. Följ den.

Jag testade även

sudo apt install arduino

på debian 8 och precis som väntat dök det upp en "Arduino IDE" under "Programmering" i desktop-menyn.
Visst går det och det är inte krångligare än så.

Författare:  Jan Almqvist [ 09.43 2017-10-07 ]

Jag har installerat Arudino IDE på min burk för ett tag sedan. Tyvärr minns jag inte exakt vilken metod jag använde (Synaptic, sudo apt xxx eller att köra install.sh) men det var inga problem och Arudino IDE finns under "Development" i menyn.

Författare:  lillahuset [ 11.31 2017-10-07 ]

UbbeF skrev:
Detta är ju synnerligen inkonsekvent då det finns både en install.sh fil och en uninstall.sh fil !!!!

Dessutom, när jag nyss startade Linux så accepterade den inte lösenordet (vilket den gjorde igår), strax därpå svartnade skärmen och den magnifika texten "XZ-compressed data is corrupted, system halted " uppenbarade sig på skärmen.
Lysande !

Att det finns både en install.sh och en uninstall.sh är väl inget konstigt. Man måste ju kunna städa bort smörjan också.

Att du inte kan starta datorn och får upp "XZ-compressed data is corrupted, system halted " beror med största sannolikhet på att du antingen har hårdvara som har korrumperat filen eller att när du vimsade runt som root hade sönder någonting vitalt i filsystemet.

Författare:  Lasp [ 14.28 2017-10-07 ]

Nu TS har jag testat!
Jag tog ner en aktuell Linux Mint (18.2)med KDE, brände en CD, la i en ny disk SSD i datorn och startade installationen tog under 10 min.
Så startade jag om och klickade på menyraden Installera nya program!
I Programhanteraren skrev jag Arduino som sökbegrepp och fick upp rätt val.
Några sekunder senare var installationen färdig.
När jag startade Arduini IDE första gången fick jag en fråga som jag besvarade med Add. och allt kör.l
Hur svårt kan det vara?

Hoppas att du kan göra goda framsteg med din arduinomiljö. Läs gärna på Lawicells skola.

Författare:  sodjan [ 14.42 2017-10-07 ]

> Nu TS har jag testat!

Var det första gången du installerade ett Linux system?
Och det var väl inte heller samma distribution som TS.

Författare:  Lasp [ 14.51 2017-10-07 ]

Nej absolut inte första gången! Inte sista heller. Men ibland kanske man inte vet vilka nya vägar som finns.
Därför ville jag vara tydlig Och Debian är grund i Ubuntu och Mint kommer därifrån!
Men jag tar gärna ner en Debian 9 som TS har och skriver om det resultatet. Så förlåt då!

Författare:  sodjan [ 14.57 2017-10-07 ]

Du behöver inte be om ursäkt... :-)
Men visst, jag hade ju en liten aning om vad svaret var.

Personligen är jag av den absolut bestämda uppfattningen att
de erfarenheter och bedömningar som UbbeF gav uttryck av för
några inlägg sedan, stämmer ganska väl. Windows och Linux har
till största delen helt olika användargrupper och de går inte att
jämföra så där rakt av. Det fungerar relativt OK där man har lagt
ner mer jobb på att paketera det hela som t.ex från Apple, men då
betalar man också en del extra för det.

Författare:  lillahuset [ 15.44 2017-10-07 ]

Nu har jag installerat Debian 9 i en virtuell maskin. Plättlätt, inte ett dugg svårare än Mint.
Jag har även testat att installera arduino både med Synaptic och med apt. Även det plättlätt.

Jag håller med sodjan om att "Windows och Linux har till största delen helt olika användargrupper och de går inte att jämföra så där rakt av". En stor skillnad är att linuxanvändare oftast har använt eller fortfarande ibland är tvungna att använda Windows. Väldigt få windowsanvändare å andra sidan har testat Linux. Av de få som har gjort det ger de flesta upp av en av två anledningar, oförmåga att ta till sig något som är lite annorlunda eller att Word (eller annat program) inte finns under Linux.

Om inte Windows levererades förinstallerat på "alla" datorer som säljs skulle windowsanvändarna troligen vara en ganska liten skara. :)

Edit: Plättlätt betyder ungefär att för alla som inte är kompletta xxxxxxx är det inte svårt.

Författare:  Lasp [ 16.13 2017-10-07 ]

Det 'r ju inte fel att k;ra Debian 9, men installationen hade betydligt fler fr[gor och val och l[g [tskilda i tid under installationsprocessen.
Men jag avst[r vidare tester eftersom TS int har angivit spr[k eller skrivbordsmilj. S[ slipper jag f[ p[ tafsen f;r att jag testar och f;rs;ker att komma med vettiga r[d.
Vi ser ju h'r att jag skriver utan att uppm'rsamma att jag k;r engelskt tangentbord.
Kommer att korrigera.

Författare:  TomasL [ 22.19 2017-10-07 ]

Citera:
Om inte Windows levererades förinstallerat på "alla" datorer som säljs skulle windowsanvändarna troligen vara en ganska liten skara.

Dell försökte, men lade ner det, då ingen var intresserad.

Eftersom Windowströskeln är oerhört mycket lägre än Linuxtröskeln, så är det rätt naturligt att Windows är och förblir dominerande.

Författare:  lillahuset [ 10.27 2017-10-08 ]

Citera:
Eftersom Windowströskeln är oerhört mycket lägre än Linuxtröskeln, så är det rätt naturligt att Windows är och förblir dominerande.

Det beror helt på din bakgrund. Om du är windowsanvändare (och det är ju du) är naturligtvis windowströskeln lägre. Är du linuxanvändare så är windowströskeln betydligt högre. Om du aldrig har använt en dator är nog båda trösklarna ganska höga.

Jag tror du baserar dina åsikter på Centos och hur Linux var för tio tjugo år sedan. Fast på den tiden fanns det väl en hel del höga windowströsklar också. :)

Författare:  TomasL [ 10.33 2017-10-08 ]

Nja, ursprungligen UNIX användare.
Därefter en kombination av Win och Linux, numera mest Windows

Författare:  Nerre [ 10.35 2017-10-08 ]

De försökte vid helt fel tidpunkt, precis som lillahuset skriver så blev folk helt vilsna när det inte fanns nån ikon som hette "Internet" (ett den egentligen heter "Internet Explorer" har jag än idag inte fått min sambo att förstå, med både Chrome och Firefox installerade på datorn så använder hon ändå IE just för att den heter "Internet").

Likaså klarar folk inte av att det inte finns program som heter Word eller Excel.

Vi installerade Ubuntu på en dator som stor i scoutkårens ledarrum för några år sen, där fick vi döpa om ikonen för Open Office Writer till Word för att folk skulle fatta. Men när vi väl gjort det så hade de inga problem.

Idag säljs t.ex. Chromebooks och surfplattor med Android relativt bra.

Jag tycker att steget från Windows 7 till Windows 10 är betydligt större än steget från Windows XP till Kubuntu. Är man van att köra Firefox/Chrome, Open/libreoffice etc under Windows har man absolut inga problem med att köra dem under Linux.

Författare:  Lasp [ 11.24 2017-10-08 ]

Det var väl synd att tråden kom att lyfta fram MS förträfflighet istället för TS frågeställning!
Måste det vara så bland förnuftiga människor?

Författare:  UbbeF [ 08.26 2017-10-12 ]

Ett sista försök.....

Åter till den URSPRUNGLIGA frågan om installation av Arduino IDE........

Installation av Debian har det inte varit några problem med.

MEN...

Kör jag ./install.sh så säger den Permission denied oavsett om jag kör detta med "su och PW" inknappat innan eller ej.

Kör man "sudo apt install arduino" så säger den att sudo inte finns ! (Finns inte heller med under help)

Man får inta vara dum. Som en sista krampaktig åtgärd installerade jag nyss om Debian 9 och nu UTAN att ange något ROOT-lösenord. Resultatet är detsamma. Permission denied hur jag än gör.

Använder man help så är den funktionen oanvändbar för den oinvigde. Sannolikt behöver man kunna 137 (eller flera) olika kommandon INNAN man har någon hjälp av help !

Detta är ungefär lika idiotiskt som en kommentar jag fick i Windows efter någon speciell manöver "om inte detta går KANSKE du måste starta om Windows".

Författare:  tecno [ 08.46 2017-10-12 ]

Har du kört UPDATE och UPGRADE efter din installation av Debian? Fungerar nätverket?

Författare:  johano [ 08.57 2017-10-12 ]

Varför envisas med Debian??
Ta en lite "snällare" disitribution som Ubuntu, där följer allt med och är mycket enklare att komma igång med.

Debian anses väl lite mer anpassad för "experten" och Ubuntu för nybörjaren.
Jag började med Ubuntu efter en väldans massa år i Windowsvärlden, och visst, jag har fått googla mig
fram men med Ubuntu har det ändå alltid funkat väldigt smärtfritt!!

/j

Författare:  Jugge [ 10.04 2017-10-12 ]

Hej. Förstår att du misströstar.
Har du skrivit exakt "sudo apt install arduino". Funkar inte.
Det skall stå:
sudo apt-get install arduino
Jag har Debian installerad och har testat ovanstående.
Håller tummarna för att du lyckas nu.

Författare:  svanted [ 11.21 2017-10-12 ]

install.sh kanske inte är en exefil?
kolla med ls -l install.sh i den katalogen
det ska stå -rwxr-xr-x,
ett eller flera "x",
om inte måste du ändra rättigheterna för den filen.

Författare:  Jan Almqvist [ 11.40 2017-10-12 ]

...och ändrar gör man med kommandot chmod,

Författare:  Gizmo [ 14.53 2017-10-12 ]

UbbeF skrev:
Det kan inte vara meningen att det ska vara så krångligt att få ett inladdat program att fungera.

Nu jobbar jag ju med *nix, däribland lite Linux också, så jag är väl lite partisk. Men första tröskeln att komma över är kanske lite större än för windows eller osx, men efter det så finns det nästan alltid bra manualer att följa om man söker på dom.
Ge det lite tid till, eller fråga en vän som kan visa lite grundläggande saker, blir betydligt enklare då.

https://playground.arduino.cc/Linux/Debian har en bra beskrivning för det du vill göra.

Författare:  UbbeF [ 18.59 2017-10-12 ]

Jodå, jag har knappat in "sudo apt install arduino" och nu även "sudo apt-get install arduino" med samma resultat. Den vet inte vad sudo är. Någon har tidigare i tråden skrivit samma sak att sudo inte funkar i Debian...........

Men det funkar ju tydligen hos vissa. Hos mig är det tydlien SBS (skit bakom spakarna).

Jag har nu installerat om Debian ett antal gånger, med/utan boot-lösenord, maxomfattning/minomfattning av installationen.

Resultatet är hela tiden detsamma:

- "Permission denied" oavsett om ./install.sh eller sudo apt o.s.v..... användes.
- sudo hittas inte och finns inte när man provar help, help help, man -k. Ganska idiotiskt med flera helpkommando.

Jag har för något år sedan försökt mig på Red-Hat versionen. Jag lyckades aldrig med någon programinstallation. För ett par tre månader sedan provade jag Linux Mint med samma resultat.

Som lekman på området (dock med 35 års erfarenhet av programmering av styrsystem och nu efter pensionen lärt mig på egen hand någotsånär att programmera PIC med assembler samt Arduino med C++). Detta är inte nog.
Man bör vara docent i programmering eller något ditåt......

Man kan undra varför man tagit fram flera versioner av Linux och som dessutom inte är likvärdiga. Jag tittade på Wikipedia ang. just sudo. Debian och Ubuntu är tydligen rätt lika, men Red-Hat m.fl. skiljer sig från dessa. Det finns hur mycket som helst om sudo på nätet, med "förklaringar" som tävlar med varandra i obegriplighet.

Det hade varit MYCKET BÄTTRE om man koncentrerat sig på EN Linux-version och användarvänligheten.

Nu har jag tagit bort ski-n från hårddisken. Nu får det vara alldeles nog !

Jag tackar alla för visat intresse !

Författare:  Nerre [ 19.11 2017-10-12 ]

Jag är lite osäker, men jag vill minnas att när man installerar Debian får man välja om man vill använda sudo eller inte. Det står inte exakt så i frågan, jag tror frågan snarare är om man vill konfigurera ett root-lösen eller inte.

Kommandot "sudo" används för att köra ett annat kommando som root. Det finns både fördelar och nackdelar. En fördel är att sudo efterfrågar användarens eget lösen, så man kan ha flera användare som har behörighet att köra sudo utan att man behöver get ut ett root-lösen till alla.

Det är ungefär som när Windows frågar om man vill köra ett program som administratör.

Om man inte använder "sudo" måste man använda "su". När man kör "su" så loggar man in som root, och måste alltså ange root-lösen. Sen är man root tills man loggar ur su-sessionen med "exit".

Författare:  Nerre [ 19.13 2017-10-12 ]

UbbeF skrev:
Man kan undra varför man tagit fram flera versioner av Linux och som dessutom inte är likvärdiga.

För att man kunnat?

Eftersom Linux är Open Source så kan alla göra en egen distribution. Är man inte nöjd med nån av de som finns så kan man fixa ihop en egen.

Varför har man tagit fram flera olika versioner av pizza och som dessutom inte är likvärdiga? Hade väl vara bra med en standardiserad pizza?

Författare:  arvidb [ 19.47 2017-10-12 ]

UbbeF skrev:
Jag har för något år sedan försökt mig på Red-Hat versionen. Jag lyckades aldrig med någon programinstallation. För ett par tre månader sedan provade jag Linux Mint med samma resultat.

Men det du försöker göra är ju faktiskt inte någon raketforskning. Det måste vara något särskilt du gör som gör att detta misslyckas varje gång du försöker. Ta en bild som visar hela kommandot och efterföljande felmeddelande om du får för dig att försöka igen, så kanske det går att lista ut vad det är som händer.

Författare:  Lasp [ 20.06 2017-10-12 ]

Detta är ju märkligt!
Är du en slik MS anhängare som försöker att MisStänkliggöra Linux! Sätt ut vad du bor så att du får kontakt med någon som handgripligt kan hjälpa dig.
Jag gjorde i ordning en Linux Mint Mate för en kompis häromdagen det tog inte ens 10 min så var den maskinen körandes.
Hur kan vi hjälpa dig?

Författare:  sm7tix [ 21.28 2017-10-12 ]

I Debian 9 så går inte sudo från början. Du måste lögga in din användare i /etc/sudorts med kommsndot visudo. Först måste du dock bli root med su -
Glöm inte bindelsrecket!
Fast själv hade jag valt Mint eller Ubuntu som dist. Lite lättare. Och apt install är ofta samma som apt-get install i nyare dists. Och när du är root så använder du inte su. Ge inte upp!

.

Författare:  sodjan [ 22.27 2017-10-12 ]

Intressant tråd. En nybörjare har uppenbara problem. De tips som ges underbygger
bara vad TS redan har upptäckt på egen hand, att hela miljön är ett nörd-bygge helt
utan genomgående principer (förutom principen att ingenting ska vara naturligt eller
lätt att förstå).

> Är man inte nöjd med nån av de [Linux distributioner] som finns så kan man fixa ihop en egen.

Ja jäklar... Så om nybörjaren inte är nöjd med att hela miljön är väldigt svår att förstå,
så ska nybörjaren "fixa ihop en egen"? Jo tjena... :-)

Jag förstår inte varför det ska vara så känsligt att medge att Linux miljöerna är väldigt
teknikdrivna och kanske inget för den som bara, så att säga, vill använda prylarna.

Författare:  TomasL [ 22.44 2017-10-12 ]

Lasp skrev:
Detta är ju märkligt!
Är du en slik MS anhängare som försöker att MisStänkliggöra Linux! Sätt ut vad du bor så att du får kontakt med någon som handgripligt kan hjälpa dig.
Jag gjorde i ordning en Linux Mint Mate för en kompis häromdagen det tog inte ens 10 min så var den maskinen körandes.
Hur kan vi hjälpa dig?

Vad får dig att tro det, bara för att TS inte fixar det som nybörjare, dvs, det som ni nördar fixar på någon timma, så är helt plötsligt TS en som vill misstänkliggöra det hela.

TS har ungefär samma upplevelse som mig, när jag försökte få en laptop att snurra Linux för 10 år sedan, tyvärr har det inte skett så mycket förändring i användarvänligheten.

Författare:  lillahuset [ 22.48 2017-10-12 ]

Mycket märkligt. Jag har beskrivit exakt vad jag gjorde för att installera arduino i Debian 9 och det fungerade för mig. Men det är väl det onda ögat eller något snarlikt.

sodjan: Du har en konstig uppfattning om Linux som kanske stammar från ett tidigare decennium. Vissa linuxmiljöer är naturligtvis väldigt teknikdrivna och passar inte alla användare.
Många, däribland Mint, Ubuntu och i viss mån Debian (och säkert många fler jag inte känner så väl) har som mål att vara så användarvänliga som möjligt. Dessa miljöer är ofta lättare att ta till sig än olika varianter av Windows. Naturligtvis finns det saker man måste lära sig hur de fungerar men så är det ju med alla icketriviala produkter.
Att som ny linuxanvändare välja att installera program i ett terminalfönster när det går att installera med tex Synaptic känns lite onödigt. Om man inte vet vad man gör får man det resultat man förtjänar.

TomasL: Vakna upp ur din törnrosasömn. Det har hänt otroligt mycket det senaste decenniet. Kanske inte med Red Hat/Centos, det vet jag inget om.

Författare:  TomasL [ 22.58 2017-10-12 ]

Lillahuset, jag är klarvaken, på den tiden försöket jag faktiskt med i princip alla distar, inklusive fedora, med ett totalt no-go.

Och jo jag har testar lite ubuntu, fedora mm, med jämna mellanrum, och det skiljer sig inte speciellt mycket från Redhat anno -98.
Grafiken har blivit lite snyggare, det är väl ungefär allt.

Dependancy-helvetet är defacto fortfarande olöst, vilket är min största avog mot Linux.
Samt ärligt talat, det faktum att olika distar har olika metoder för att lösa samma saker.

Den dag man löser dependancy-helvetet och den dag man löser problemet med att göra samma sak i olika distar på samma sätt, då kan jag börja fundera på det i vissa användningsområden.
Men oavsett, eftersom det inga av de program jag använder existerar inom Linux-världen, så är och förblir det, för mig, bara en leksak (nu pratar jag om desktop-versionerna)

Dock vill jag naturligtvis uppmuntra TS att fortsätta sin försök, och inte ge upp, kanske med en annan dist än den just nu testade.

Ett stort problem med i princip de flesta distar, utom möjligtvis CENTOS, är förändelsetakten i dem, program som är äldre än några månader, funkar inte, då man inte bryr sig direkt om det här med kompabilitet, vad det verkar.
Och de flesta som publicerar program verkar att älska de senaste experimentella biblioteken, utan att bry sig om huruvida de funkar på andra system eller inte.

Författare:  sodjan [ 23.10 2017-10-12 ]

> sodjan: Du har en konstig uppfattning om Linux som kanske stammar från ett tidigare decennium.

Nja. Mer från de som jag ser försöker komma igång under senaste året. Jag har så klart
följt utvecklingen i stort under många år, och hur det hela diskuteras bland användare.
Det är helt klart att Windows resp. Linux på klientmaskiner har helt olika målgrupper.
Det återspeglas även i utbudet i handeln av t.ex. "paketerade" laptops. *Om* Linux nu
hade de stora fördelar som hävdas så borde ju handeln ha svängt om för länge sedan.

Författare:  lillahuset [ 23.14 2017-10-12 ]

TomasL: Dependency-helvetet som du kallar det har jag inte stött på på många herrans år, kanske för att jag kör Debian-derivat. Det är förmodligen likadant i andra någorlunda seriösa "familjer".
Att allt skulle funka lika i alla linuxdistar ska du nog inte förvänta dig. Iallafall inte hålla andan tills dess.
Hur är det med produkterna från våra vänner i Redmond? Fungerar allt lika från version till version? Näe, knappast. Du lever i en illusion.

sodjan: Det kan bli svårt att få Microsoft att subventionera datorer med Linux förinstallerat.

Författare:  TomasL [ 23.18 2017-10-12 ]

Öh, jo det gör det, Word 95 funkar lika bra i W95 som i W10.
Dock kan jag av naturliga skäl inte köra Word 2017-64 i en W95-burk.
Vissa W3.11 program kan jag faktiskt få att snurra i W10

Varför skulle MS subventionera en OS installation?

Författare:  lillahuset [ 23.23 2017-10-12 ]

Citera:
Varför skulle MS subventionera en OS installation?

Ja det får du väl fråga grabbarna i Redmond om. Den allmänt accepterade förklaringen är att det är ett utmärkt sätt att få fårket att vänja sig vid de utomordentliga produkterna från Redmond.

Författare:  TomasL [ 23.26 2017-10-12 ]

Tja, de subventionerar mig veterligen inga installationer, däremot finns det mängdrabatter som inom alla verksamheter.
Köper du 100k installationer per år så får du naturligtvis rabatter, konstigt vore annars.

Författare:  lillahuset [ 23.29 2017-10-12 ]

Det är knappast någon väl bevarad hemlighet att MS, åtminstone historiskt, har betalat för att datortillverkare skulle förinstallera Windows.

Författare:  TomasL [ 23.33 2017-10-12 ]

Öh, nej det har de inte, det är en skröna.
Om så vore fallet, så hade de fått de amerikanska myndigheterna på sig rätt kvickt.
Däremot har de naturligtvis gett hyffsat bra rabatter, på de sk OEM-versionerna.

Författare:  lillahuset [ 23.41 2017-10-12 ]

Öh, skönt att få detta dementerat från en säker källa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bundling_of_Microsoft_Windows

Författare:  TomasL [ 23.47 2017-10-12 ]

Öh, nej det är ju din tolkning av det som skrivs, kan inte hitta någonstans att MS betalade HW-Lleverantörerna, däremot detta:
Citera:
Microsoft stated that its agreements with OEMs to distribute Windows are nonexclusive, and OEMs are free to distribute computers with a different operating system or without any operating system

Däremot är det ju normal affärspolicy att ge olika rabatter beroende på hur mycket som ÅFen säljer.

Författare:  lillahuset [ 23.59 2017-10-12 ]

Öh, jo då.
Citera:
Microsoft once assessed license fees based on the number of computers an OEM sold, regardless of whether a Windows license was included. Beginning in 1983, Microsoft sold MS-DOS licenses to OEMs on an individually-negotiated basis. The contracts required OEMs to purchase a number of MS-DOS licenses equal to or greater than the number of computers sold, with the result of zero marginal cost for OEMs to include MS-DOS.

Men förhoppningsvis har de fått tillräckligt med pisk för att sluta med det.
Och ja, du kanske har rätt i att MS inte betalat för att få sina program förinstallerade. Men jag är skeptisk...

Författare:  TomasL [ 00.01 2017-10-13 ]

Jo de slutade med det i början på 90-talet.

Författare:  arvidb [ 01.03 2017-10-13 ]

TomasL skrev:
Dependancy-helvetet är defacto fortfarande olöst, vilket är min största avog mot Linux.

Detta är nytt för mig. Trots att jag kört enbart Linux i många år nu så vet jag faktiskt inte vad det här syftar på.

Mina (visserligen ganska svaga) minnen från Windows 2000 och Windows XP säger att det ibland - rätt sällan - kunde dyka upp problem med att olika program ville installera olika versioner av samma DLL. En av fördelarna med Linux som jag kommer ihåg det var att jag slapp det problemet i.o.m. programhanteraren. Då har jag visserligen skytt "binärblobbar" från andra källor som pesten - om någon sådan har behövts, vilket har varit sällan, så har jag gjort en lokal installation för att inte sabba något i systemet. Kanske därför jag inte känner igen det du pratar om? Eller är det för att jag mest kör Gentoo (lokalkompilerad distro)?

Författare:  sm7tix [ 02.31 2017-10-13 ]

Ta diskussionerna i annan tråd! Den startades av en användare som vill ha hjälp och inte en debatt.

.

Författare:  Nerre [ 16.10 2017-10-13 ]

sodjan skrev:
Intressant tråd. En nybörjare har uppenbara problem. De tips som ges underbygger
bara vad TS redan har upptäckt på egen hand, att hela miljön är ett nörd-bygge helt
utan genomgående principer (förutom principen att ingenting ska vara naturligt eller
lätt att förstå).

Nja, problemet här är snarare att folk verkar ha gett råd som gäller för Ubuntu, eller en Debian som inte är defaultinstallation.

Jag kör både Debian och Ubuntu lite blandat här hemma och jag råkar ut för det där rätt ofta, eftersom de är så lika i övrigt.

Sen är det ett rätt vanligt problem att folk gör saker på ett sätt som just den distributionen inte har tänkt att man ska göra det på. Jag har ofta googlat efter lösningar och sett att den lösning som de flesta svarar är "goddag yxskaft". T.ex. om man ska ändra tidszon så skriver de att man ska in och redigera nån textfil, men i Debian så kör man ett kommando för att ändra tidszon.

Se t.ex. här hur de krånglar till det:
http://www.thegeekstuff.com/2010/09/cha ... e-in-linux

När man i Debian bara ska göra såhär:
https://wiki.debian.org/TimeZoneChanges

Debian har ju nåt som de kallar "policy", som innehåller en massa krav på hur det ska vara enkelt att konfigurera saker för att ett paket ska blir godkänt för att inkluderas i Debian. Men sen finns det en massa paket som inte uppfyller dessa krav (och de ingår då inte i Debians godkända paket utan hittas oftast i det som kallas Contrib). Många installerar också paket från Unstable eller Testing (för att få nyaste versionerna), men även dessa paket kan ha brister som gör att de är svårare att installera eller konfigurera.

https://www.debian.org/distrib/packages.sv.html

Debians policy finns här:
https://www.debian.org/doc/debian-policy/

Policy säger bland annat att alla Debian-paket ska installeras så de är fullt körbara efter installation. Eventuell konfiguration som måste göras ska antingen vara default eller så ska användaren tillfrågas vid installationen. Att behöva ändra i en konfig-fil för att ett paket ska fungera är inte tillåtet enligt Debians policy.

Författare:  lillahuset [ 16.50 2017-10-13 ]

Citera:
Nja, problemet här är snarare att folk verkar ha gett råd som gäller för Ubuntu, eller en Debian som inte är defaultinstallation.

Nja, jag installerade faktiskt Debian 9, helt default, för att kunna ge TS en exakt beskrivning av vad han skulle göra. Tyvärr verkar inte TS ha läst (alternativt inte förstått) instruktionen.

Författare:  Nerre [ 17.28 2017-10-13 ]

Ja, men du skrev inte heller att man skulle använda sudo, du skrev att man ska använda su.

Jag skrev inte att alla gav fel råd. Men tillräckligt många gjorde det för att de rätta råden skulle drunkna i mängden.

Författare:  Lasp [ 17.52 2017-10-13 ]

Jo men jag gjorde fel. Eftersom Debian är grunden för Ubuntu och den i sin tur för Mint. Så trodde jag att det skulle kunna gå att få fram en fungerande lösning.
Men om TS inte vill se de grundläggande råden , så kvittar det ju vad som skrivs.
Så hacka på bara, på de som ändå försöker uppmuntra. Men skit samma !

Författare:  lillahuset [ 18.00 2017-10-13 ]

Skit samma är en utmärkt sammanfattning. :)

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme