Linuxnybörjare

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Nerre »

UbbeF skrev:Som JanErik skrev så trodde jag att Arduino skulle gå att starta direkt utan installation då det finns en fil (arduino-builder) som enligt texten efter filnamnet ska vara körbar men inte är det, jo den tyx starta men inget händer.
Att en fil är körbar är en sak, men vad som händer när du kör saken är en helt annan sak.

Hur vet du att inget händer? Det kanske skapas en massa filer när du kör den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av hawkan »

Här

https://www.arduino.cc/en/Guide/Linux

Det är så arduinofolket har tyckt det ska gå till. Följ den.

Jag testade även

Kod: Markera allt

 sudo apt install arduino 
på debian 8 och precis som väntat dök det upp en "Arduino IDE" under "Programmering" i desktop-menyn.
Visst går det och det är inte krångligare än så.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har installerat Arudino IDE på min burk för ett tag sedan. Tyvärr minns jag inte exakt vilken metod jag använde (Synaptic, sudo apt xxx eller att köra install.sh) men det var inga problem och Arudino IDE finns under "Development" i menyn.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

UbbeF skrev:Detta är ju synnerligen inkonsekvent då det finns både en install.sh fil och en uninstall.sh fil !!!!

Dessutom, när jag nyss startade Linux så accepterade den inte lösenordet (vilket den gjorde igår), strax därpå svartnade skärmen och den magnifika texten "XZ-compressed data is corrupted, system halted " uppenbarade sig på skärmen.
Lysande !
Att det finns både en install.sh och en uninstall.sh är väl inget konstigt. Man måste ju kunna städa bort smörjan också.

Att du inte kan starta datorn och får upp "XZ-compressed data is corrupted, system halted " beror med största sannolikhet på att du antingen har hårdvara som har korrumperat filen eller att när du vimsade runt som root hade sönder någonting vitalt i filsystemet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu TS har jag testat!
Jag tog ner en aktuell Linux Mint (18.2)med KDE, brände en CD, la i en ny disk SSD i datorn och startade installationen tog under 10 min.
Så startade jag om och klickade på menyraden Installera nya program!
I Programhanteraren skrev jag Arduino som sökbegrepp och fick upp rätt val.
Några sekunder senare var installationen färdig.
När jag startade Arduini IDE första gången fick jag en fråga som jag besvarade med Add. och allt kör.l
Hur svårt kan det vara?

Hoppas att du kan göra goda framsteg med din arduinomiljö. Läs gärna på Lawicells skola.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sodjan »

> Nu TS har jag testat!

Var det första gången du installerade ett Linux system?
Och det var väl inte heller samma distribution som TS.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nej absolut inte första gången! Inte sista heller. Men ibland kanske man inte vet vilka nya vägar som finns.
Därför ville jag vara tydlig Och Debian är grund i Ubuntu och Mint kommer därifrån!
Men jag tar gärna ner en Debian 9 som TS har och skriver om det resultatet. Så förlåt då!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av sodjan »

Du behöver inte be om ursäkt... :-)
Men visst, jag hade ju en liten aning om vad svaret var.

Personligen är jag av den absolut bestämda uppfattningen att
de erfarenheter och bedömningar som UbbeF gav uttryck av för
några inlägg sedan, stämmer ganska väl. Windows och Linux har
till största delen helt olika användargrupper och de går inte att
jämföra så där rakt av. Det fungerar relativt OK där man har lagt
ner mer jobb på att paketera det hela som t.ex från Apple, men då
betalar man också en del extra för det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Nu har jag installerat Debian 9 i en virtuell maskin. Plättlätt, inte ett dugg svårare än Mint.
Jag har även testat att installera arduino både med Synaptic och med apt. Även det plättlätt.

Jag håller med sodjan om att "Windows och Linux har till största delen helt olika användargrupper och de går inte att jämföra så där rakt av". En stor skillnad är att linuxanvändare oftast har använt eller fortfarande ibland är tvungna att använda Windows. Väldigt få windowsanvändare å andra sidan har testat Linux. Av de få som har gjort det ger de flesta upp av en av två anledningar, oförmåga att ta till sig något som är lite annorlunda eller att Word (eller annat program) inte finns under Linux.

Om inte Windows levererades förinstallerat på "alla" datorer som säljs skulle windowsanvändarna troligen vara en ganska liten skara. :)

Edit: Plättlätt betyder ungefär att för alla som inte är kompletta xxxxxxx är det inte svårt.
Senast redigerad av lillahuset 7 oktober 2017, 17:14:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det 'r ju inte fel att k;ra Debian 9, men installationen hade betydligt fler fr[gor och val och l[g [tskilda i tid under installationsprocessen.
Men jag avst[r vidare tester eftersom TS int har angivit spr[k eller skrivbordsmilj. S[ slipper jag f[ p[ tafsen f;r att jag testar och f;rs;ker att komma med vettiga r[d.
Vi ser ju h'r att jag skriver utan att uppm'rsamma att jag k;r engelskt tangentbord.
Kommer att korrigera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Om inte Windows levererades förinstallerat på "alla" datorer som säljs skulle windowsanvändarna troligen vara en ganska liten skara.
Dell försökte, men lade ner det, då ingen var intresserad.

Eftersom Windowströskeln är oerhört mycket lägre än Linuxtröskeln, så är det rätt naturligt att Windows är och förblir dominerande.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av lillahuset »

Eftersom Windowströskeln är oerhört mycket lägre än Linuxtröskeln, så är det rätt naturligt att Windows är och förblir dominerande.
Det beror helt på din bakgrund. Om du är windowsanvändare (och det är ju du) är naturligtvis windowströskeln lägre. Är du linuxanvändare så är windowströskeln betydligt högre. Om du aldrig har använt en dator är nog båda trösklarna ganska höga.

Jag tror du baserar dina åsikter på Centos och hur Linux var för tio tjugo år sedan. Fast på den tiden fanns det väl en hel del höga windowströsklar också. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av TomasL »

Nja, ursprungligen UNIX användare.
Därefter en kombination av Win och Linux, numera mest Windows
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Nerre »

De försökte vid helt fel tidpunkt, precis som lillahuset skriver så blev folk helt vilsna när det inte fanns nån ikon som hette "Internet" (ett den egentligen heter "Internet Explorer" har jag än idag inte fått min sambo att förstå, med både Chrome och Firefox installerade på datorn så använder hon ändå IE just för att den heter "Internet").

Likaså klarar folk inte av att det inte finns program som heter Word eller Excel.

Vi installerade Ubuntu på en dator som stor i scoutkårens ledarrum för några år sen, där fick vi döpa om ikonen för Open Office Writer till Word för att folk skulle fatta. Men när vi väl gjort det så hade de inga problem.

Idag säljs t.ex. Chromebooks och surfplattor med Android relativt bra.


Jag tycker att steget från Windows 7 till Windows 10 är betydligt större än steget från Windows XP till Kubuntu. Är man van att köra Firefox/Chrome, Open/libreoffice etc under Windows har man absolut inga problem med att köra dem under Linux.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Linuxnybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det var väl synd att tråden kom att lyfta fram MS förträfflighet istället för TS frågeställning!
Måste det vara så bland förnuftiga människor?
Skriv svar