Någon här som pratar flytande XSL?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Någon här som pratar flytande XSL?

Inlägg av jah »

Har ett litet problem med transformering av en XML-fil för utskrift från en TestStand-applikation.

XSL-filen är förmodligen ett misshandlat/tillyxat exempel från NI, och jag behöver få in ytterligare en utskrift av ett värde från XML-filen.
Värdet finns i XML:en, men skrivs inte ut av XSL-skriptet.

Har försäkt härleda och "hacka in" detta, men har aldrig lärt mig XSL, så får inte till det. Förmodligen är det en skitbagatell för den som jobbar med sånt här.

Någon som kan tänka sig att slänga ett öga på detta, så återkom i PM.
Vill inte lägga filerna öppet.

/J
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Någon här som pratar flytande XSL?

Inlägg av jah »

Problemet löst :)
Kodar-holger levererade den magiska kod-raden.
Återigen, tack.

/J
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Någon här som pratar flytande XSL?

Inlägg av kodar-holger »

Ja, jag verkar dras till obskyra ting som xslt, fortran, Modula-II, Ada och xtUML. :lol:

För er som inte känner till XSLT så är det ett språk för att konvertera XML-filter från ett format till ett annat. I det här fallet till XHTML som ju är en applikation av xml.

Man gör templates som talar om vilken output man skall åstadkomma för en viss input och kan rota runt i den xml som är input med diverse funktioner som opererar på mängder av element. Man måste alltså tänka mer i hur outputen skall se ut än i vilken ordning saker skall göras. Variabler och loopar existerar inte! Deklarativt språk och inte imperativt tror jag dom riktiga nördarna säger.

Baserat på mallarna är det till sist upp till xslt-processorn att parallellisera och exekvera i den ordning den finner bäst.
Skriv svar