Arduino Program?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
OskarBr
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2017, 18:30:44

Arduino Program?

Inlägg av OskarBr »

Hej har köpt ett Arduino kort med öppen källkod. Vet inget om programmering så undrar om det finns något bra program som gör källkoden åt en?
Kortet ska efter en kort strömimpuls från en nivågiver fortsätta ge ström till ett relä som styr en motor på 250 W en liten pump samt en magnetventil, allt är på 12v. Kör nu utan kort vilket gör att motor mm startar och stoppar väldigt ofta vilket jag vill undvika. Svårt att förklara, skickar med en bild och en video. Här är en länk till filmen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Arduino Program?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Om jag förstår din fråga rätt:
Använd två nivågivare och en hållkrets?
När en viss nivå nås sluter övre givaren, en hållkrets skapas som hålls igång tills nivån understiger den undre sensorn.
OskarBr
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2017, 18:30:44

Re: Arduino Program?

Inlägg av OskarBr »

Förstår inte så mycket av vad du skrev då jag inte är kunnig i detta :) . Men ska försöka förklara lite tydligare.
Låt säga att det är en båt med en vippströmbrytare som styr länspumpen när det kommit in vatten i båten. I mitt fall fungerar det på samma vis men jag vill att vippströmbrytaren inte ska slå på och av motorn var 3-4 sekund som den gör nu.
Det jag vill är att när vippströmbrytaren slår igång motorn ska den inte stanna när vippströmbrytren bryter strömmen utan fortsätta gå under låt säga 30 sekunder.
Det är ett trummfilter som det ska monteras på och vill att hela trumman cirkulerar och rengörs i minst 1,25 varv för att nivån utanför trumman inte ska stiga så snabbt. Nu rengör den bara 10-15 cm av trummans omkrets vilket gör att det blir många start/stop. Vet inte om om min förklaring bara rörde till det :?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino Program?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet! Bra steg att ha ett syfte med ett Arduinokort. Börja med att koppla upp och testa några exempel. Det finns massor att se och lära av.
När du har allt rullande kan du titta vidare, om du skulle behöva, för det finns program som förstår det man ritar och skapar kod.
Men ditt projekt bör täckas ganska enkelt av exemplen.
Hojta till om du saknar någon pryl för att testa.
OskarBr
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2017, 18:30:44

Re: Arduino Program?

Inlägg av OskarBr »

Tack! Håller på att installera S4A och tittar på instruktionsvideon på Youtube nu :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino Program?

Inlägg av lillahuset »

Det är en sådan här (eller liknande) du är ute efter.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ls123.pdf
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino Program?

Inlägg av hawkan »

Eller en sån här Timer relay module http://www.ebay.com/itm/0-60-Second-Del ... SwdzVXwJ1Z Men nu har du skaffat en Arduino och det går den vägen med.

S4a var nytt för mej. Går du den vägen så hade det varit kul om du visade upp vad du gör. Alltid kul med nytt (även om det kanske bara är jag som tycker det är nytt).

Arduino och programmering går hand i hand. Skulle påstå att man behöver lära sej programmera, åtminstone lite lite. Ska ändå bli intressant att se vad du åstadkommer med S4a.

Det finns massor av exempel på nätet som löser det du vill göra med programmering - nästan.
Här är t ex ett http://www.electroschematics.com/8975/a ... rol-relay/
Tänk nivågivare istället. Finns även en fördröjning inlagd i koden.

Sedan en sak om att koppla upp reläet. Det går oftast inte att driva reläet direkt från en Arduino-pinne, de ger för lite ström för det. Det enklaste är att skaffa ett litet kort med relä speciellt avsett för Arduino.
OskarBr
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 juni 2017, 18:30:44

Re: Arduino Program?

Inlägg av OskarBr »

Tack för svaren och tipsen :) Tänkte prova detta programmet och om jag inte fixar det kommer polaren hem om några dagar. Han jobbar med sådana här problemlösningar och programringar och kan lösa problemet i sömnen. Så summa kardemumma, problemet kommer att lösas men gillar inte när jag inte förstår vad som händer. Naturligtvis kommer jag att dela med mig av hur det gick och hur "koden" ser ut :-) Problemet med låg utspänning tänkte jag lösa med ett till relä 5 till 12 och 12 till 12.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino Program?

Inlägg av hawkan »

Nä det går inte, eller ja det kanske går men det beror på hur mycket ström relät behöver för att dra.

I artikeln jag länkade till finns en figur på hur man typiskt gör. Man styr en transistor som i sin tur kan leverera mer ström än vad som behövs. Detta är inbyggt på en relämodul som jag tänkte på, så behöver man inte fundera mer på det.

Bild
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino Program?

Inlägg av lillahuset »

OK, varför skulle man vilja använda en Arduino istf en CD14538 för USD0,15 i stycketal? Om övningen går ut på att lära sig programmera verkar det rimligt. Annars inte.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd14538b.pdf Det är en krets som liknar 74123 men tål 20V.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino Program?

Inlägg av hawkan »

Är mer intressant om du förklarar vad som behövs för att få till en hel fungerande lösning och inte bara en krets. Och om du relaterar det till TS ambitioner och kunskaper. Då går det väl att värdera din fråga.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino Program?

Inlägg av lillahuset »

Då antar vi att du har förstått hur det hänger ihop och tar din koppling och ersätter Arduinon med en CD14538 (eller liknande) och ett RC-nät för timingen och en avkopplingskondensator.
Se databladet.
Mer intressant nu?

Men vill man lära sig programmera är naturligtvis en Arduino bättre.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino Program?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ju många sätt att lösa uppgiften på.
Att bygga med något som kan programmeras är ofta för att det finns mer i "röret" som man skulle vilja göra.
Om det enbart är att rulla trumman mer än ett varv vid varje startimpuls från nivågivaren så finns det ju timerrelä. Fix och färdigt! Annars tar man lillahusets lösning eller en 555 och lite smågrejor ikring.
Men jag gillar TS behov. Ät fisk, 7 x i veckan!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino Program?

Inlägg av hawkan »

Sånt jävla tjafs lillahuset. Klart det går att lösa på olika sätt. TS står där med en köpt arduino. Ska du hjälpa eller slösa med tid?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino Program?

Inlägg av lillahuset »

OK hawkan, då ber jag så hemskt mycket om ursäkt och avhåller mig från att komma med konstruktiva förslag i framtiden.
Skriv svar