Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av teljemo »

Jag har ett Excel dokument fyllt av formler för att beräkna vissa priser men det blekare bli så rörigt.
Hade varit smidigt att ha allt i ett fönster med fält att fylla i och drop down menyer för val för att sedan få ett svar uppsamlat på ett viss sätt..

Kanske kunna välja att spara på nåt sätt..

Finns det verktyg för att skapa sånt här "enkelt" eller kan man lära sig några grunder ganska snabbt?? Jag har rätt många timmar vid dator i helgen då jag ska följa med grabben till dreamhack...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

Det enklaste för att "programmera på riktigt" är nog någon av "Express" kiten.
Om man kör VB.net eller C# är mer en fråga om tycke och smak...
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av johano »

Annars kan man nog komma rätt långt med Excel också, det går ju att bygga formulär
med inmatningsfält, dropdowns o annat & sen scripta med VBA (visual basic for applications)

/j
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av teljemo »

Fatta inte ett ord av va sodjan sa.. :P
johano.. Jag använder open office kalkyblad men de borde säkert finnas sådana funktioner där också. dock har jag aldrig pillat de funktioner??..
Just nu har jag så jag några fällt jag fyller i och får ett resultat. och så kan jag calibrera lite med värdena beroende på vad det handlar om...
Men det hade varit smidigare i ett windows förnster med ordning och reda.. så man slipper se allt som behövs i bakgrunden för att det ska fungera.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av lillahuset »

Det enklaste är att ha inmatningsfälten och resultatetfälten samlade förslagsvis längst upp och "junket" längre ner. Fast det kanske är för simpelt...
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av CPMS »

Titta på databasdelen i Open Office, är den lik Office Access så kan du skapa inmatningsfönster och ta fram olika rapporter mm och den arbetar mot ett/flera kalkylblad.
Borde finnas guider på Youtube i massor.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

> Jag använder open office kalkyblad...

I första inlägget använde du Excel. Har du redan hunnit byta? :-)

> Fatta inte ett ord av va sodjan sa..

Jag är inte helt 100 på att begreppet "Express" används idag, men de fria verktygen i alla fall...

https://www.visualstudio.com/vs/whatsnew/
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

Några "knep" om du vill försöka jobba vidare med Excel:

I Excel (och troligen även Open Office Calc) så kan du låsa celler så att det inte går att ändra dem (står det formler i cellerna så uppdateras såklart värdet baserad på formlerna, men cellerna blir skrivskyddade).

Det går att ställa in så att man inte ens kan markera låsta celler (i alla fall i Excel, då hoppar TAB bara mellan de olåsta cellerna).

Ett bra sätt att dölja "slaskceller" är att sätta textfärgen till samma som bakgrundsfärgen.

Man man stänga av stödlinjerna och rad/kolumnrubriker i Excel för att få det hela att se mer ut som en egen applikation. Man kan även lägga in makrot för AutoOpen som t.ex. tar bort verktygsfält och menyrad när arket öppnas. Färglägga celler kan man göra för att få det hela att se ut som ett formulär, t.ex. göra allt grått och sen de celler man ska skriva i med vit bakgrund.

Felhantering är lite svårare, men det finns några bra funktioner:
Om(ÄrTom(<cell>);;<formel>) är ett bra sätt att förhindra ett värde från att visas om "input" till formeln inte är ifyllt.
På liknande sätt kan man kolla om en nämnare är noll, för att slippa "division by zero".
Finns även en funktion ÄrTal (tror det finns ÄrText också)

Använd inte Auto (det heter kanske Standardformat?) på cellformatering, ställ alltid in explicit om det ska vara tal, text, datum eller vad det nu ska vara.

Villkorsstyrd formatering är bra sätt att få celler och text att ändra färg beroende på värden (du kan ändra färg på en cell baserat på innehållet i en annan).

Lämpligen börjar man med att få arket att fungera som man vill, sen snyggar man till utseendet och låser/döljer så mycket som man behöver.

Väldigt ofta klarar man sig utan "slaskceller", men det blir långa formler då som kan vara svåra att felsöka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Det går att göra väldigt mycket i Excel och VBA, dock, i TS fall är det troligen enklare att göra det i VB# eller C# direkt.
Sen är det ju naturligtvis en mycket stor skillnad om TS använder OO eller MSO.
Vore bra om TS förklarar vad han använder.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av teljemo »

Jag använder Open office
Ber om ursäkt för förvirringen.
Excel har nästan blivit som ett ord man använder för att alla ska förstå att man menar kalkylark..

Jag har allt man ska fylla i högst upp till vänster.. men den har jag även fyllt på lite med tiden, vissa nya värden som kan behöva ändras.
Det är väldigt rörigt att felsöka som det är i nuläget. Därför om man skulle göra om det snyggare tänkte jag om man kunde få in allt i ett program fönster.

Men kanske är för svårt om man inte gjort nåt likande innan..
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ofta finns det bra exempel som man kan lära och ta bitar av! Just Libre ser inte ut att ha några exempel på kalkylsidan.
Jag utgår från att du kör LibreOffice som OO.
Men gå in på exempelsajter för Excel. Ta en grej, som uppslag av ett antal förvalda värden, prova om du kan köra detta hos dig.
Bygg sedan på med ett antal grundfunktioner och jag tror att du snart har sytt ihop det som passar dina beräkningar!

Sök bara på mallar Excel kanske med lite mer data så får du upp många exempel, som denna
http://www.excelkungen.com/vba-exempel/

Jag utgår från att du kan terminologi och känner dig hemma http://www.excel-guiden.se/grunderna-i- ... excel.aspx
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av mounte »

Om du kan dela med dig hur dina ark, formler, indata och utdata ser ut så kanske det är enklare att komma med rekommendationer kring hur/vad du kan göra.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av jesse »

Så trots Microsofts tjusiga Visual Studio där man lätt ska kunna skriva ett program med grafiskt gränssnitt genom att bara klicka och dra (WYSIWYG) så är det alltså så extremt komplicerat att alla andra metoder är att föredra? Är det verkligen så svårt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av mrfrenzy »

Om man kan Excel så är det lätt att göra ett formulär med knappar och felhantering.
Kan man visual studio så är det såklart smidigare.

Själv kan jag python och php bäst så hade gjort en enkel webapp med php eller gui med tkinter.

Kan man inget av ovanstående så är det bara välja en plattform och börja lära sig.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

> Så trots Microsofts tjusiga Visual Studio där man lätt ska kunna skriva ett program...

Det finns miljöer där det är lättare på bekostnad av flexibilitet.

> ...med grafiskt gränssnitt genom att bara klicka och dra (WYSIWYG)...

Det är ju bara en liten del av det hela (oavsett verktyg). Logiken i applikationen
kan man normalt inte bara "dra" på plats, om det inte är väldigt strömlinjeformade
funktioner som t.ex i grafiska gränssnitt till PLC miljöer eller liknande. Oavsett om
man använder VS eller något annat, så behöver man ändå kunna *programmera*.

> så är det alltså så extremt komplicerat...

Du får nog definiera "extremt" för att det ska kunna gå att svara på det.
Jag ser inte heller vad det är i tråden som du baserar den tolkningen på.

> ...att alla andra metoder är att föredra?

Nu är det ett tag sedan tråden var aktuell, men hur fasen gör du *den* tolkningen?

> Är det verkligen så svårt?

Vad är "det"? Råden i tråden är ju rimligen baserade på de önskemål/krav som
teljemo har satt upp i just *denna* tråd, inte på något fiktivt generellt fall.
Skriv svar