Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

Ja, det stämmer ju också på sitt sätt, och det är nog en rimlig *tolkning* av det hela.
Bossef har en lite väl strikt tolkning av enbart en rubrik, en tolkning som högst
sannolikt inte är relevant för vad frågeställaren tänkte sig från början. En tolkning
som inte heller tillför något, utan enbart slår ner på en lite mindre bra rubrik.

Och om nu ända ska vara petig... :-)

> Problemet är att TS frågar efter en lösning utan kunskap...

Nej, utan förkunskaper, vilket inte betyder att man inte kan
skaffa de kunskaper som behövs, så klart.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Nerres svar gäller väl om man inte använder windows, för då blir det komplicerat.
Vilka språk kan du skriva Windows-program till utan att installera en utvecklingsmiljö?

Och jag vet inte hur många gånger jag har problem med att Windows-program som jag har installerat har krävt en annan version av vbrunxxx.dll eller liknande.

Det finns väl även nåt som heter Visual C++ redistributable runtime library som krävs för att man ska kunna köra program skrivna i VC++?

Sen har vi det faktum att man måste lära sig ett programspråk för att kunna skriva ett program, och jag vågar påstå att det tar flera år att lära sig att kunna skriva program som är så komplexa att de kan användas för det som TS är ute efter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Installera utvecklingsmiljön, naturligtvis, du laddar ned en fil, startar den, därefter installeras allt vad du behöver för grundläggande programmering.
Behöver du specialfunktioner så installeras dessa inifrån VS, eftersom det finns en funktion för att söka efter 3dje parts bibliotek, och dessa inkluderas per automatik av installeraren när du publicerar programmet.

Lära sig språket, javisst, naturligtvis, men det måste man göra med VBA också.
VBRUN, tja, det tillhör ju W9x tiden, inte aktuellt efter XP.

Skriver man i VC, tja, installeraren antingen inbäddar korrekta bibliotek eller laddar ned dem, beroende på valet man gjorde när man publicerade sin applikation.
Samma gäller om man skriver .net applikationer.
Det mesta hanteras under ytan i VS, så för det mesta behöver man inte bry sig.

Att skriva program som gör det som TS vill, tar från noll kunskap om C# och VS kanske en vecka på sin höjd, typ, troligen en helg eller så, då har man en fungerande version.
Jag vet eftersom jag gjort det.

Dock har jag sedan tidigare allmänna kunskaper om programmering, och skrivit en del i C.
Men jag hade aldrig någonsin skrivit något i C# tidigare.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

Jag men oavsett hur lite man behöver installera så är det mer än att inte behöva installera nånting. Det är ju betydligt bättre enklare att använda det program som man redan har 90% av funktionen i än att behöva skriva om allting.

Som jag skrev tidigare, skriver man programmet själv måste man t.ex. validera alla beräkningsfunktioner själv, och det är inte direkt nåt man lär sig på en vecka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, inte mer än du behöver validera det i Excell till exempel, beräkningsfunktionerna är ju samma.
Tar ungefär lika lång tid natt validera beräkningar i C# som det tar i Excell.

Som sagt, jag skrev ett beräkningsprogram för våra kylmaskiner över en helg, utan några förkunskaper i C# och VS.

Jag skrev ett program som pratar med min Nikon kamera, visar Live-View, exponerar och hämtar hem bilderna på under 2 timmar.
Detta i VS och C#. och det var mitt andra program i C# och VS

Du är sannolikt van vid LINUX och det över all obegriplighet krångliga utvecklingssystem, där man i princip måste skriva make-scripten manuellt, och då förstår jag att du tror att det tar flera år, typ.


Naturligtvis så måste man installera nånting, konstigt vore annars.
Dock, när det gäller VS så är det tämligen enkelt. Dvs en 2-åring klarar det, typ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Jag gissar (och är rätt övertygad om) att, om TS är normalbegåvad, och har en vilja att lära sig, så kan TS utan förkunskaper, svänga ihop önskat program med C# över en helg.
Dock, kanske TS måste köpa några böcker över C# och .net
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Öh, nej, inte mer än du behöver validera det i Excell till exempel, beräkningsfunktionerna är ju samma.
Excels inbyggda funktioner är validerade, man behöver bara validera sin egen användning av dem.

Om du t.ex. skriver en funktion för beräkning av medelvärde måste du validera att den verkligen ger medelvärde oavsett indata. Med Excel eller Calc så är funktionen redan validerad och kan lita på att den ger medelvärdet oabsett insdata.
Du är sannolikt van vid LINUX och det över all obegriplighet krångliga utvecklingssystem, där man i princip måste skriva make-scripten manuellt, och då förstår jag att du tror att det tar flera år, typ.
Ledsen att göra dig besviken, jag har aldrig skrivit mer är shell/perlscript under Windows, jag har lärt mig programmering på ABC80, RSTS/2 och vad det nu var för nåt som ersatte Tekla på Vasa, sen är det mesta av mitt programmerande gjort i VBA.

Poängen är att har man inga förkunskaper i programmering så tar det tid att lära sig programmera. Att lära sig ett nytt programspråk är inte så svårt, men själva metodiken för att skriva program och felsöka på ett effektivt sätt tar åratal att lära sig.

Jag gissar att det skulle ta Telejmo en vecka att en få ihåg ett Hello world-exempel om han aldrig programmerat förr.

Det är du som är helt insnöad på hur lång tid det skulle ta för dig, du verkar helt oförmögen att sätta dit in i andra situationer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Du skall inga andra Gudar hava jämte mig!
Så utrycker sig även en Wisserbesser på (konfirmerat) två åringsnivå!

Låt nu TS Teljemo Ge exempel på vad han behöver för att göra sin grej.
Skit i OS och Porgram. Det är en funktion som skall fram.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av tecno »

Håller men Lasp, gräv ner stridsyxorna nu pojkar!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Excels inbyggda funktioner är validerade, man behöver bara validera sin egen användning av dem.
Och du kan utan problem använda alla funktioner som finns i Excel i ett c# program.

Men som Lasp skrev, TS måste komma tillbaka och tala om/beskriva vad han vill, gärna med någon form av exempel.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av SeniorLemuren »

Ett alternativ kan kanske vara Lazarus som är helt gratis. Programmet är en efterapning av Delphi Pascal. Det är mycket snabbt och lätt att installera och komma igång med. 10 minuter så är man igång. Jag startade med Delphi 2 (1996) och kom igång omedelbart utan förkunskaper av Pascal. Visst, jag hade erfarenhet av flera andra programspråk så det underlättade givetvis.

Det följer en massa exempel som man kan lära från och youtube är fullt med tutorials.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Men som Lasp skrev, TS måste komma tillbaka och tala om/beskriva vad han vill, gärna med någon form av exempel.
Jag tycker det är solklart vad det handlar om:
Hade varit smidigt att ha allt i ett fönster med fält att fylla i och drop down menyer för val för att sedan få ett svar uppsamlat på ett viss sätt..
Fält att fylla i är ju i princip allt Excel/Calc består av så det finns redan, och genom att låsa de fält som det inte ska skrivas nåt i så ser de fälten ut som att de inte "finns" (det går inte att markera dem, än mindre skriva nåt i dem). Tar man bort kantlinjer och sätter annan bakgrundsfärg på de celler där det ska fyllas i data så ser det ut precis som "ett fönster med fält att fylla i".

Och både Excel och Calc har stöd för listor i celler, som då fungerar som drop down-menyer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nej det är inte solklart! Men man kan, på goda grunder, anta att TS vill ha ett mer eller mindre automatiskt kalkylblad där man fyller i storlek, material och antal och får ut ett offertpris.
Men tråden hade mått bättre om det inte hade stått Windows, inte sagts Excel och inte ett dugg om programmering.
En bra lathund för offertpris till kund med hjälp av ett Kalkylprogram. Hur svårt kan det va?

Men TS bör, skyndsamt, ge exempel så det känns rätt och meningsfullt att ge råd.
Detta barnsliga nedbrytande av andras kunskap är fördärvande för hela forumet! Är det inte så!
Skriv svar