TomasL skrev:Öh, nej, inte mer än du behöver validera det i Excell till exempel, beräkningsfunktionerna är ju samma.
Excels inbyggda funktioner är validerade, man behöver bara validera sin egen användning av dem.
Om du t.ex. skriver en funktion för beräkning av medelvärde måste du validera att den verkligen ger medelvärde oavsett indata. Med Excel eller Calc så är funktionen redan validerad och kan lita på att den ger medelvärdet oabsett insdata.
Du är sannolikt van vid LINUX och det över all obegriplighet krångliga utvecklingssystem, där man i princip måste skriva make-scripten manuellt, och då förstår jag att du tror att det tar flera år, typ.
Ledsen att göra dig besviken, jag har aldrig skrivit mer är shell/perlscript under Windows, jag har lärt mig programmering på ABC80, RSTS/2 och vad det nu var för nåt som ersatte Tekla på Vasa, sen är det mesta av mitt programmerande gjort i VBA.
Poängen är att har man inga förkunskaper i programmering så tar det tid att lära sig programmera. Att lära sig ett nytt programspråk är inte så svårt, men själva metodiken för att skriva program och felsöka på ett effektivt sätt tar åratal att lära sig.
Jag gissar att det skulle ta Telejmo en vecka att en få ihåg ett Hello world-exempel om han aldrig programmerat förr.
Det är du som är helt insnöad på hur lång tid det skulle ta för dig, du verkar helt oförmögen att sätta dit in i andra situationer.