Bästa Setup-Paket för windows

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av mrfrenzy »

Filen "Dialogs.zip" innehåller ett program för att validera och generera serienummer i installationsprogram. Källkoden finns att ladda ner här: http://nsis.sourceforge.net/Joel_plugin_src

Det använder en typ av kryptering som vissa malware använt för att dölja sin kod, därför blir vissa antivirusprogram misstänksamma.

Detta är något som händer med olika siter varje dag, om ditt antivirusprogram ger en false positive så är det bara att klaga hos leverantören. Dom brukar analysera filen och åtgärda inom några timmar.

Av 53 olika antivirusprogram är det i nuläget 12 som reagerar på denna fil.
https://www.virustotal.com/sv/file/98d3 ... /analysis/
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av tecno »

Intressant, den listan är inte helt rättvisande då det jag har sägs INTE ha upptäckt detta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av mrfrenzy »

Denna listan gäller bara om du laddar ner och packar upp zipfilen.
Det är mycket färre som reagerar bara på att besöka sidan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av tecno »

Av 53 olika antivirusprogram är det i nuläget 12 som reagerar på denna fil.
https://www.virustotal.com/sv/file/98d3 ... /analysis/

Det var denna jag kommenterade!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, och för att ditt antivirusprogram ska reagera om det står på listan måste du alltså följa länken som rvl postade på förra sidan och ladda ner Dialog.zip till din dator.

Att bara besöka Nullsofts hemsida ger ingen reaktion på något av dom listade programmen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av tecno »

Men den reagerade ju och finns inte upptagen som att den skulle ha upptäckt eländet!
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av Mr Andersson »

Heuristik är det sämsta som finns inom antivirus. Ger inget annat än falska varningar. Men naiva användare litar blint på dem, och det ligger i tillverkarnas intresse att inte ha för få falska indikeringar heller. Ett AV som "hittar" fler virus säljer bättre, även om mycket av det som indikeras är fel.

Tänk vad bra samhället skulle fungera om alla arbetade efter samma princip. T.ex. polisen.
-Din bil har fyra hjul och en ratt. Det hade även en bil som stals igår. Du är anhållen för bilstöld. Ja vi vet att det inte är samma bil, men det finns vissa likheter.

Angående trådämnet, NSIS fungerar bra och är relativt lättanvänt. Har ingen koll om det kan signera programmet som installeras eller inte. Det brukar jag låta VS göra vid kompilering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av TomasL »

Det brukar jag låta VS göra vid kompilering.
Och hur i helsifyr gör man det?
Hart fyllt i alla data i Properties /Signing (dvs talat om vilket certifikat jag har och var det finns), men exe-filen blir inte signerad.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av Mr Andersson »

Du är halvvägs där. VS signerar inte förrän man väljer 'publish'

I project properties:

* Signing-tabben:
Aktivera ClickOnce signing

* Publish-tabben:
Välj valfri location (jag använder en 'publish'-undermapp i projektmappen).
Under 'options', avaktivera 'Use .deploy file extension'. Du kan också slå av 'open deployment page' om du inte vill att VS ska öppna ett utforskarfönster varje gång du signerar programmet.

Högerklicka på projektet och välj 'publish'. Nu har du signerade filer i (mapp du valde som publish-location)/Application Files/(projektnamn och version)/ Skippa filen som heter projektnamn.application, den hör till ClickOnce. Resten är dina applikationsfiler.

Alternativt kan du lägga in SignTool som post-build event och få programmet signerat vid varje build men jag har inte orkat sätta mig in exakt hur kommandoraden ska se ut.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av TomasL »

Gör exakt så, Setup.exe blir signerad, dock inte MyApp.exe.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av Mr Andersson »

Hmm då vet jag inte. Testa köra signtool från kommandoraden och se om du får något felmeddelande angående certifikatet. Using SignTool to Sign a File har några exempel beroende på vilken typ av cert man har.
Fungerar det så kan du lägga in det i post-build.

Edit:
Jag tror signtool följer med visual studio by default. Använd 'VS2015 command prompt' från startmenyn istället för cmd.exe direkt så du får med rätt PATH till alla verktyg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bästa Setup-Paket för windows

Inlägg av TomasL »

Med SignTool, och SignGUI (så slipper jag bekymra mig över kommandoraden) så kan jag problemfritt signera exe-filen, enligt egenskaperna så är filen signerad med SHA256, efter det.
Skriv svar