Yes, Python is Slow, and I Don’t Care

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Yes, Python is Slow, and I Don’t Care

Inlägg av sodjan »

> Jag skrev lite för kortfattat uppenbarligen.

Det tror jag inte... :-) Och det blir ju inte mer rätt bara för att man skriva mer... :-)

> Det han sågar är argumentet "man ska inte använda Python för att det är långsamt".

Ja, men han slår in öppna dörrar. Det finns inget sådant (seriöst) argument, mer än från
de som inte förstår hela bilden och överförenklar (och sådana finns det i och för sig :-) ).
Argumentet är värdelöst om det inte kvalificeras. "...det är för långsamt för uppgift X".
Sen kan det ju fungera alldeles utmärkt för uppgift Y, men det går inte att generalisera.

Det går inte att säga att artikeln är definitivt rätt eller fel eftersom den ger en väldigt
förenklad bild av verkligheten. Jag kan inte heller säga att artikeln har "helt fel".

> Frågan här blir ju, hur många mantimmar får det kosta att slippa köpa en extra server för 5000?

Hela poängen blir att man missar kärnproblemet om man tror att det är hela frågan.
D.v.s. om man enbart jämför en programmerares kostnad med (initial?) hårdvarukostnad.

(Var köper du en professionell server inklusive programvara och med 3 års samlad driftkostnad för 5.000:-?)

Det som stora driftmiljöer upplever nu är "VM sprawl" då det har blivit för lätt att skapa VM
instanser och många driftcentraler har svårt att hålla reda på allt. Tendensen nu är att
konsolidera och effektivisera driften genom att få ner antalet OS instanser. Att då bara
lösa alla problem med "köp en server till" hör inte till framtiden.

http://www.vmware.com/content/dam/digit ... -paper.pdf
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Yes, Python is Slow, and I Don’t Care

Inlägg av jpalsson »

Lasp skrev:Jag tycker att artikeln om Pythons förträfflighet missar något väsentligt.
I min värld är det de dagliga användarna som skall ha allt stöd, om vi som programmerare lägger några timmar extra på en snabb och säker funktion. Tas de snabbt upp av xx användare som kör det X gånger om dagen i y år.
Det är helt sant, men det finns tyvärr en hel del utvecklare som tycker sig stå över sådant och betraktar sin egen tid som den absolut viktigaste.

Lasp skrev:Är det dessutom så att funktionen enkelt kan ändras när det sker omvärldens förändringar. Då är det viktigt.
Det är också helt sant, men frågan är hur enkelt det är att göra över tid ?

Vi är ju redan i en tidsålder där förvaltning blivit helt underordnad time to market och där
de programrader som skrivs allt som oftast endast innehåller
affärsreglerna och är ett kitt mellan olika ramverk och bibliotek (inte sällan från alla möjliga källor).
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Yes, Python is Slow, and I Don’t Care

Inlägg av maDa »

Ren logik gör sig utomordentligt i Python, och kan du sedan kalla på externa bibliotek genom CPython (t.ex bildbehandling) så är prestandaförlusterna försumbara. Många vanliga moduler som JSON m.m har dessutom sina tunga delar skrivna i C.

Ska du ge dig på att skriva din egen JPEG dekoder i Python, ja då kommer det gå långsamt (varför du nu skulle det?)
Skriv svar