Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode etc)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode etc)

Inlägg av hanpa »

Hittade ingen tråd för detta, tycker att ämnet är intressant. Det finns mycket att diskutera kring hur man löser olika problem, tips och tricks etc. Programmering i Xcode eller andra IDE:er. Objective-C versus Swift (mycket snabb övergång sker). Tips om bra kurser online, på universitet etc. Vill man labba med elektronik och sen kunna styra eller visualisera resultatet så är dessa plattformar mycket trevliga och lättanvända men det är en viss tröskel att komma över. Har man väl kommit över den så glömmer man fort, kan denna tråd vara ett sätt att få igång andra och hålla intresset vid liv? Det är min förhoppning i alla fall. Jämförelser med Android-plattformen kan vara intressant till viss nivå men hur man utvecklar för den plattformen förtjänar en egen tråd.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Apropå kurser så har jag gått två enstaka kurser på universitet och sammanfattar snabbt mina rön. Kurserna kan ändras lite över tiden liksom kurskoderna. Se antagning.se för att se vad som finns nu

Spel- och applikationsutveckling på iPhone, 7.5p, S0014D, Luleå tekniska universitet
Applikationsutveckling för iPhone och iPad, 8p, 725G60, Linköpings universitet

Bägge kurserna kan rekommenderas men ingen av dem är perfekt. Det som är bra med att gå en sån här kurs är att man får en morot för att lära sig både teori och att brottas med utvecklingsverktyget Xcode och lösa olika programmeringstekniska uppgifter. Då iOS och Xcode utvecklas hela tiden så blir kursmaterialet delvis inaktuellt och man får söka lösningar för att komma vidare och det är inte alltid lätt. Man kan diskutera detta med de andra kursdeltagarna i forum som universiteten erbjuder. Uppgifterna kan vara otydligt specificerade och mina intryck är att handledarna sköter detta med vänsterhanden. Man får alltså leva med att det är lite rörigt. Sammantaget är det ändå att rekommendera och på slutet får man sina universitetsbetyg för insatsen och det är ju alltid kul.

Som parentes kan jag nämna att jag gick Spel- och applikationsutveckling på Android också (2013) och den var usel enligt min bedömning. Kan ha berott på handledaren men utvecklingsmiljön var kass då jämfört med Xcode för iOS. Vet inte hur det ser ut idag, har inte så bra koll då jag blev avskräckt av Androidplattformen då.

De jag gick var med Objective-C men nu borde man väl ha bytt till Swift som är ett oerhört mycket bättre programmeringsspråk och som jag har förstått nästan helt har tagit över för nya projekt. Användningen av playgrounds är oerhört pedagogiskt i utbildningssyfte.

Har försökt hitta några nya intressanta kurser att gå men det har varit magert de senaste åren tycker jag. Finns ju andra på engelska men det är en fördel ändå att det är svenskt och med universitetspoäng för det ökar drivkraften en del att lägga ner tid.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av Andax »

Satsa på Swift. Object-C tillhör det förgångna.
Titta på: https://www.raywenderlich.com
De ha en del väldigt bra böcker.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Jo Swift är helt suveränt, det är nästan så att man blir tårögd. Sen har man väl gått lite för långt i några avseenden men sånt får man tåla. Språket uppmuntrar verkligen till att man får en väl fungerande kod och hela utvecklingsmiljön är suverän, när den fungerar. Tyvärr finns det ju en hel del buggar man råkar ut för i Xcode och då är det inte alltid lätt att komma vidare. Gäller främst IB-delen. Google löser det mesta.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Udemy har en hel del bra kurser också. De är dyra i utgångsläget men man kör regelbundet kampanjer så att man kan få dem mycket billigt, dels som introduktion och dels några gånger om året. Så är man intresserad så registrerar man sig där och väntar på erbjudande om att istället betala 10 Euro och det är det väl värt för de populäraste kurserna.

https://www.udemy.com/courses/search/?q=ios&src=ukw
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av Jan Almqvist »

Har man möjlighet att välja plattform så har Android många fördelar vad gäller utvecklingsverktyg, bakåtkompatibilitet, support, funktionalitet, administration och distribution av appar, kraschrapportering, kostnader, öppenhet mm.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av sodjan »

När det gäller skattefinansierad utbildning inom programmering på Universiteten
så anser jag att den ska vara generell, grundläggande och leverantörsoberoende.
Det ska inte vara specifik utbildning för en viss plattform. Det finns mycket att säga
om och lära sig som rör smarta telefoner och "paddor" som gäller allmänt för dessa
plattformar oavsett om det är Apple produkter, något som kör Android eller annat.

Specifik leverantörsbunden utbildning kan skötas av leverantörerna själva eller av
fristående utbildningshus på kommersiell grund. Att Universiteten ger sig in detta
beror mer på att de vill fylla sina kvoter och vara "hippa"...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av mrfrenzy »

Tyvärr måste man ju använda någon form av plattform och verktyg för programmeringen.
När väl kursplanen är klar har oftast verktygen redan hunnit bli gamla och täcker bara in en liten del av marknaden.

Jag gick en gång i tiden en universitetskurs i webprogrammering och då användes ASP 3.0. I verkligheten hade man då redan gått över till .NET.

Oavsett språk så är ju det viktigaste att lära sig hur programmen planeras, struktureras i funktioner och klasser, debugging osv. Detta har man nytta av i framtiden oavsett plattform.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

sodjan skrev:När det gäller skattefinansierad utbildning inom programmering på Universiteten
så anser jag att den ska vara generell, grundläggande och leverantörsoberoende.
Det ska inte vara specifik utbildning för en viss plattform. Det finns mycket att säga
om och lära sig som rör smarta telefoner och "paddor" som gäller allmänt för dessa
plattformar oavsett om det är Apple produkter, något som kör Android eller annat.

Specifik leverantörsbunden utbildning kan skötas av leverantörerna själva eller av
fristående utbildningshus på kommersiell grund. Att Universiteten ger sig in detta
beror mer på att de vill fylla sina kvoter och vara "hippa"...
Ser inget större problem med de kurser jag gått kopplat till iPhone och Android. Man fokuserar på generella kunskaper kring att jobba med mobila plattformars användargränssnitt, lösa programmeringsuppgifter via labbar och projekt, inklusive att skriva rapport. Att man använder branschledande plattformar är ingen nackdel, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Jan Almqvist skrev:Har man möjlighet att välja plattform så har Android många fördelar vad gäller utvecklingsverktyg, bakåtkompatibilitet, support, funktionalitet, administration och distribution av appar, kraschrapportering, kostnader, öppenhet mm.
Här kan man ha olika åsikter men då jag övergav Android för ett par år sedan var utvecklingsverktygen vida underlägsna Apples, vet inte om det ändrat sig på senare år. Xcode har fått mer och mer stöd för att hantera bakåtkompatibilitet men skillnaden mot Android är att om man bara väljer senaste OS-version så når man 90% av användarna och man kan välja att helt enkelt ignorera resten. På Android måste man hantera detta på annat sätt eftersom nya OS-versioner inte når ut till användarna. Vill man tjäna pengar så tycks betalningsviljan vara högre hos iPhone-användarna än "vill ha gratis"-Android (extremt generaliserat). I övrigt lär man lösa samma uppgifter på bägge plattformerna men givetvis går det fortast med den plattform man är van vid och duktigast på att utnyttja.

Edit: Vad gäller kostnader så kostar det inget att utveckla och köra på hårdvara. Det som kostar är den utvecklingslicens som krävs om du vill publicera appar på App Store. Jag tycker att det är en rimlig kompromiss.
Senast redigerad av hanpa 19 mars 2017, 19:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av swesysmgr »

sodjan skrev:När det gäller skattefinansierad utbildning inom programmering på Universiteten
så anser jag att den ska vara generell, grundläggande och leverantörsoberoende.
Det ska inte vara specifik utbildning för en viss plattform. Det finns mycket att säga
om och lära sig som rör smarta telefoner och "paddor" som gäller allmänt för dessa
plattformar oavsett om det är Apple produkter, något som kör Android eller annat.

Specifik leverantörsbunden utbildning kan skötas av leverantörerna själva eller av
fristående utbildningshus på kommersiell grund. Att Universiteten ger sig in detta
beror mer på att de vill fylla sina kvoter och vara "hippa"...
Det är samma problem även på lägre nivå, skall VHDL-kursen köras på Altera eller Xilinx? Det är väldigt svårt att täcka bådas miljöer eftersom de är så komplicerade. Skall studenterna hinna få något gjort på 7-8 veckor då får man välja en teknisk lösning och sedan köra på den.

Att en leverantör gett bort 15-20 FPGA-kort gratis kan ha en avgörande betydelse för om kursen över huvud taget skall bli av, finns sällan budget för att köpa in och byta ut sådan snabbt åldrande hårdvara i den takt som krävs. Att ägna en hel hårdvarunära kurs åt att torrprogrammera eller köra allt i simulator är inte så meningsfullt, balansgången mellan att lära studenterna teori och att göra dem förberedda för arbetslivet (alla kan inte bli forskare.. .) är svår ibland.

Leverantörernas utbildningar är ofta mycket dyra, det finns fördelar med att studenter kan tillräckligt mycket tillämpade saker för att det skall gå att anställa dem direkt .
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av TomasL »

Eller också så går man över till Xamarin, så kan man köra samma applikation på alla typer av OS.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

Det är samma problem även på lägre nivå, skall VHDL-kursen köras på Altera eller Xilinx? Det är väldigt svårt att täcka bådas miljöer eftersom de är så komplicerade. Skall studenterna hinna få något gjort på 7-8 veckor då får man välja en teknisk lösning och sedan köra på den.

Att en leverantör gett bort 15-20 FPGA-kort gratis kan ha en avgörande betydelse för om kursen över huvud taget skall bli av, finns sällan budget för att köpa in och byta ut sådan snabbt åldrande hårdvara i den takt som krävs. Att ägna en hel hårdvarunära kurs åt att torrprogrammera eller köra allt i simulator är inte så meningsfullt, balansgången mellan att lära studenterna teori och att göra dem förberedda för arbetslivet (alla kan inte bli forskare.. .) är svår ibland.

Leverantörernas utbildningar är ofta mycket dyra, det finns fördelar med att studenter kan tillräckligt mycket tillämpade saker för att det skall gå att anställa dem direkt .
Bra synpunkt. Det kan finnas kurser som tar upp olika plattformar samtidigt, typ iPhone, Android, Windows Phone och kanske några mer udda. Men då riskerar innehållet bli så tunt och generellt, mer av typen prova på genom att följa kokboksexempel. Det tar tid att tränga in olika plattformar, de är ganska komplexa. Men att som exempel erbjuda kurser för både iPhone och Android är vettigt. De brukar också ha olika kunskapskrav, att man kan java med objektorientering för Android medan man för iPhone mer nöjer sig med att man jobbat med objektorienterad programmering i godtyckligt programspråk. Med tanke på att Swift numera är open source och finns till flera plattformar så kan Swift mycket väl bli ett första programmeringsspråk även i universitetsvärlden, så bra utformat är det. Tiden får utvisa detta.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Eller också så går man över till Xamarin, så kan man köra samma applikation på alla typer av OS.
Har du använt det själv?

Är inte odelat positiv till Microsoft produkter för att uttrycka det milt.
Kostnaden för kommersiell användning startar på $499/år, plus de $99/år man ändå måste betala för att få publicera appar på App Store.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Programmering för iPhone, iPad, Apple Watch (iOS, Xcode

Inlägg av TomasL »

Nej det har jag inte, skriver inget för vare sig IOS eller Android.
Men har noterat att det är vad det verkar en synnerligen väl fungerande plattform.
Fördelen är ju att man kan använda samma källkod till samtliga plattformar.
Skriv svar