snabb och snål tio gånger i c

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: snabb och snål tio gånger i c

Inlägg av sodjan »

När det gäller matte rutiner för PIC så finns det också många exempel på PIClist:
http://www.piclist.com/techref/microchip/routines.htm
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: snabb och snål tio gånger i c

Inlägg av gkar »

TomasL skrev:Vad jag menar är att om du släpper ett program som genereras med alla optimeringar påslagna, så släpper du defakto ett program som är helt och hållet o-debuggat.
Vi skriver säkert på olika plattformar och för olika system.

I min värld.
Alla regressionstestfall körs med samma optimeringsgrad som releaseversionen. Normalt full optimering, -O3 tex.
Även med full optimering går det att köra koden i en debugger om man vill det, men man kanske hoppar över vissa rader och en del variabler uppdateras inte när källkoden visar det mm. Men det är ju normalt.
I min värld med realtidssystem är att köra en debugger rätt sällsynt och har inget att göra med om programmet är debuggat eller inte. Utskrifter för debug brukar vara metoden.

Sedan finns det kompilatorer som bryter mot C standarden och optimerar på sätt som de inte borde, men då är det trasiga kompilatorer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: snabb och snål tio gånger i c

Inlägg av 4kTRB »

a=123
a:=1230

Kan du inte bara göra så?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: snabb och snål tio gånger i c

Inlägg av johano »

:-) Det är precis vad gcc gör med optimering påslaget:

Kod: Markera allt

4:	ba ce 04 00 00       	mov    edx,0x4ce
/j
Skriv svar