10 åring som vill programmera?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

10 åring som vill programmera?

Inlägg av teljemo »

Hejsan..
Min äldsta grabb är en riktig spel nörd..
Jätte bra intresse enligt mig.. Men vi pratade här om dagen att kanske kan man använda tiden vid datorn till nåt nyttigt ibland också..
Han sa att han vill göra spel..

Så jag köpte en bok som man använder till denna sidan: https://scratch.mit.edu
Där man drag n droppar script bubblor för att få olika saker att hända direkt i ett förhandsgranskning fönster..

Riktigt roligt faktiskt..
Men.. Hade ju varit bra att ha nåt att gå vidare till sedan..

Va ska man kolla på för program och programmering språk..??
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att få saker att hända utanför datorn är absolut nästa.
Kolla vad scratch kan göra för att styra linjerobotar eller robotarmar.
Sedan skulle jag tipsa om WS2812 inför helgerna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av rvl »

Python och/eller C# kanske?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av Nerre »

Är man bara nyfiken på att programmera så är det ett par saker som jag tycker man ska försöka undvika:

1. Språk som är väldigt kinkiga med syntax, t.ex. C där ett bortglömt semikolon kan ge en massa skumma kompileringsfel. Radorienterade språk är betydligt bättre där.

2. Språk som kräver en massa deklarationer för att fungera. Är man nyfiken så vill man ofta testa sig fram lite och då vet man kanske inte alltid i förväg vad man vill.


Googlar man lite så verkar Python, Javscript och Ruby rekommenderas av många, själv har jag ingen koll alls på Ruby och har bara sett andras Python-script. Det jag vet om Python är att indenteringen är jätteviktig. Javascript har jag aldrig skrivit från scratch själv men har rotat i andras script.

Såg referenser till nåt som heter Alice också.


Men Scratch är inte så himla begränsat, som Lasp är inne på kan man som nästa steg ta sig utanför sandlådan så att säga. Låta Scratch styra och styras av I/O-pinnar. Har ni kört Scratch på PC kan jag förstå att det steget känns svårt, men kör man Scratch på en Rasberry Pi så är det betydligt enklare att komma åt I/O.

Finns tydligen också nåt som heter BYOB till Scratch där man kan bygga egna block.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av teljemo »

Vet inte äns hur koden bakom blocken ser ut i scratch.. Måste försöka lista ut hur man kan se de o kanske börja med att försöka editera befintliga script för att lära nåt utav de..

Är scratsh ett kod språk?
Eller vilket språk är det skrivet i dom där blocken?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av Nerre »

Scratch är skrivet i Squeak (http://squeak.org/), som är en implementering av Smalltalk om jag förstår det hela rätt.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av johano »

Jag introducerade Arduino + en knippe lysdioder och motstånd när dotterns klass skulle bygga modeller av korsningar med trafikljus, och det var väldigt lyckat och väldigt uppskattat. C behöver inte vara så komplicerat om man struntar i bitoperationer och pekare/referenser och så. Att tända/släcka lysdioder i sekvenser lärde de sig på en lektionstimme(!)

Dottern hade tidigare gått en veckas "programmeringskurs" i Scratch och hon tyckte det var "löjlig", det var inte att "hacka på riktigt" ;-)

Edit: hon var 12 och gick i 6:an när de byggde trafikljusen. Jag var med vid två lektionstillfällen och visade dem hur de kommer igång, sen
fixade de otroligt mycket själva, jag blev riktigt imponerad hur snabbt de tog sig fram...

/johan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har haft funderingar på något programmeringsaktigt för sonsonen som är 7 år. Tror han skulle kunna fixa med benäget stöd från vuxen. Dock är inte hans farsa någon större pedagog och har alldeles för många uppfattningar om saker och ting för att kunna stötta i frågor om det mest elementära.
Det finns ju ett paket med Rasberry Pi - Kano. Kan det programmet vara något? Kan få loss det separat?


jag tycker ju annars att det har varit kul att programmera i mer avancerade Basic-dialekter, men det tillhör väl äldre stenålder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av AndLi »

Jag fick en introduktion till Legos WEDO i helgen grafisk programmering för klass 1-4.

En liten låda som kan starta en motor läsa av en sensor och byrå färg på en lysdiod . Körs övre Ble
daer
Inlägg: 360
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av daer »

Kanske kan du hitta lite inspiration här
http://coderdojo.se/
t.ex.
http://coderdojo.se/lar-dig-koda/2d-3d-spel/3d-spel/
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av pbgp »

Google har ett verktyg som heter blockly:
https://developers.google.com/blockly/

Det ser ungefär ut som scratch men spottar ur sig kod i andra språk. T.ex. i JavaScript så han kan koda direkt i browsern.

Sen ska man väl inte vara för rädd att gå vidare till riktiga språk, är grabben skärpt så kan han nog få saker gjorda i C t.om.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fastna inte i språkval! Det är, om inte oväsentligt, så sekundärt!
Att göra något (Bli en Doer!) är viktigare.
Att kunna formulera en problemställning, att rita upp ett diagram i någon form, det är viktigt.
Språket är sedan ett verktyg för att få saker och ting att hända enligt en mall.
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av fredde76 »

Är han spelintresserad vill han säkert göra just spel. Tröskeln för att komma dit är ju rätt stor...så prova http://www.yoyogames.com/gamemaker

Här har ni möjlighet att starta smått...typ som scratch...men kan alltid växla över till ett pascal-liknande språk för logiken. Jag tror att din grabb kommer ge programmeringen fler timmar på detta vis än olika varianter av "Hello world". Finns tusentalt tutorials på youtube...och massor av gratisbibliotek när vi kommer till ljud och grafik.

Har själv kört detta i olika svängar...och det är skitroligt!
/Fredrik
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 10 åring som vill programmera?

Inlägg av adent »

Kan man inte scripta minecraft? Det skulle vår sjuåring gå igång på tror jag! Att slippa lägga massa block för hand för att göra en vägg t.ex.
Skriv svar