e2studio (Eclipse) fråga *Delvis LÖST*

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

e2studio (Eclipse) fråga *Delvis LÖST*

Inlägg av Icecap »

OK, jag har hjärnsläpp idag. Det var en riktig lång dag igår och det ska hända lite tungt idag som gör mig tankspridd.

Frågan är:
Jag skapar ett projekt i Eclipse, i detta fall e2studio som skulle vara anpassat till Renesas/KPIT kompilern. Inget problem med detta.

Jag har färdiga filer i mitt bibliotek jag vill använda, det viktiga är dock att de INTE inkluderas i varje projekt men istället finns i en gemensam plats där alla projekt använder dom ifrån. Orsaken är att det ofta är samma kretskort med samma komponenter på som används i olika projekt, alltså är det ingen anledning till att ha många kopior på samma funktionalitet och skulle det visa sig att vara ett fel i en funktion kan man enkelt fixa den och sedan kompilera om alla projekt som använder denna debuggade funktion och då ska de fungera bättre (kanske).

Men jag har svårt att komma överens med Eclipse! Jag skulle helst vilja lägga in dessa filer som källkod i projektet utan att skulle lägga in hela biblioteket (\Workspace\Functions) i sökvägen. När ett projekt till RX-µC'n skapas finns det några filer som jag vill byta ut helt enkelt, det rör sig om interrupt-vektorerna och lite annat och jag har inget problem med att ta de besvärliga filer bort men när jag ska lägga till de nya känns det knasigt. Faktisk hittar jag inget sätt att addera filer till projektet.

HOLD YOUR HORSES!!!!
Då jag skrev detta kände jag mig synnerligt dum. Jag letade igenom menyerna och hittade inget - men testade bara som en sista utväg en drag-n-drop lösning som visade sig fungera.

PROBLEMET ÄR ALLTSÅ LÖST - men det är inte rätt! (jo, jag har sett Yrrol).

Det måste finnas ett sätt att addera källkod som inte ligger i workspace'n man är igång med utan att ta till knep men mest av allt skulle jag vilja ha möjlighet att skapa en projektmall som redan från början inkluderar de "grund-filer" jag vill ha med men hur tusan skapar man det?

Så jag har fortfarande två frågor:
1: Hur lägger man till "externa" filer till ett projekt i Eclipse?
2: Hur skapar man en projektmall som är som man själv vill ha den?

Och kanske en fråga mer:
3: Kan man lägga in en extra sökväg i alla projektmallar - eller rättare: hur gör man?

Ja, det är tungt i dag.