One sensor to rule them all? Motorstopp

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av FormerMazda »

Du får hela tiden väga riskerna.
Skriv ofta = liten risk tappa position = sliter på EEPROM
Skriv sällan = risk tappa position = spar på EEPROM

Hur ofta kommer hyllan köras?
Vad är detta för nåt förresten? :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av Icecap »

Och idén är testat i verkligheten ett antal gångar i kommersiella produkter... Grejen är att när positionen är "rätt" och man släpper knapparna lång tid nog (indikerar att man är klar med höjdjusteringen) kan positionen sparas. Tider från 10 sek till 5 minuter duger bra.

Ofta brukar den inbyggda EEPROM i µC att klara 10k omskrivningar. Om någon ställer om hyllans höjd 6 gg/dag 5 dagar i veckan blir 10k omskrivningar till ung 1 år och 3 månader. Databladet avslöjar vad en ATmega klarar.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av fosfor »

Jupp, har ju räknat på det där och det blir lite riskabelt att skriva för mycket. :doh: Kan man komma runt det vore det bra.

MEN jag tror att lösningen blir så att den petas ner i djupt sömnläge efter en stund (något jag tänkt göra endå), den tappar tydligen inte sin position då!?
Och med ett så fett batteri som 24V och 10 ampere så lär den hålla lääänge innan den i sitt sleepmode naggat slut på batteriet, och den då glömmer siffran.
Allt över att hålla kvar räkningen 3-4 dagar är bra.

FormerMazda: Maskinen är en simpel lift bara, som jag kan ställa vart jag vill, och lyfta upp o ner saker på. :)

ETT KRUX är dock att Uno bara har två interrups och de måste tydligen båda användas till rotary encodern på motorn (alltså upptagna).
Vilket då gör att jag har ingen interrupt kvar till den som behövs för att kunna väcka Uno från sleepmode.
Men jag har nu beställt ett Arduino Mega som har fler interrups, så att jag kan putta in sleepmode i någon av dom.

Eller vad tror ni? :vissla:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av lillahuset »

ETT KRUX är dock att Uno bara har två interrups och de måste tydligen båda användas till rotary encodern på motorn (alltså upptagna).
Vilket då gör att jag har ingen interrupt kvar till den som behövs för sleepmode koden.
Men jag har nu beställt ett Arduino Mega som har fler interrups, så att jag kan putta in sleepmode i någon av dom.
Men läs databladet då och försök använda hjärnan istf att bara klippa och klistra arduinokod.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av fosfor »

lillahuset:

Humm... Trots ditt ohyffsade språk, så inte vad jag kan se här.
https://www.arduino.cc/reference/en/lan ... interrupt/

Eller här "External Interrupts: 2 and 3".
https://www.farnell.com/datasheets/1682209.pdf

'Hawkan' skrev:
"Jo det går att få interrupt på i princip alla pinnar. Men inte av typen "external interrup" för det går bara på pinne 2 och 3."

Du får gärna utveckla vad det är du menar?
Senast redigerad av fosfor 23 maj 2018, 16:35:01, redigerad totalt 2 gånger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av SeniorLemuren »

Vill minnas att Arduino har en lib för stegmotorstyrning där man kan ställa in acceleration / retardation m.m.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av lillahuset »

fosfor: Ohyfsat språk? Vad var ohyfsat? Eller kränkande? Eller?

Läs databladet för processorn. Det står väldigt klart och tydligt hur det fungerar där.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av papabear »

Det går som sagt att få interrupts på nästan alla pinnar. Här är lite Arduino-kod: https://playground.arduino.cc/Main/PinChangeInterrupt

Sitter med telefon nu så jag orkar inte kolla i databladet åt dig, men jag tror man ska kunna väcka processorn även med pci.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av arvidb »

fosfor: Läser du överhuvudtaget vad som skrivs i dina trådar?
fosfor skrev:Jupp, har ju räknat på det där och det blir lite riskabelt att skriva för mycket. :doh: Kan man komma runt det vore det bra.
Lösning.
fosfor skrev:ETT KRUX är dock att Uno bara har två interrups och de måste tydligen båda användas till rotary encodern på motorn (alltså upptagna).

Eller vad tror ni? :vissla:
Varför fråga igen när du redan har fått svar?
Lösning.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av hawkan »

fosfor skrev: 'Hawkan' skrev:
"Jo det går att få interrupt på i princip alla pinnar. Men inte av typen "external interrup" för det går bara på pinne 2 och 3."
Det står i detalj vad du kan göra. Jag kan inte vara mer exakt än så. Läs för sjutton.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: One sensor to rule them all? Motorstopp

Inlägg av ffredrik »

Ni tycks ha ett oändligt tålamod. Slösa inte mer tid på detta!
Skriv svar