Starta dieselvärmare i Volvo via OBD2.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Starta dieselvärmare i Volvo via OBD2.

Inlägg av adent »

Hej!

Som skrivet i annan tråd fick jag tidur aktiverat på min Volvo V70 för ohemult mycket pengar. Fjärrmöjlighet kostade ytterligare 3000 kr. En kompis köpte en liten OBD2-låda som "hör" när han låser bilen två ggr inom kort tid och sedan aktiverar dieselvärmaren också via OBD2-uttaget. Han gav runt 1600 eller så för den.

Men det borde inte vara omöjligt att göra själv, borde det inte finnas information på nätet om hur man pratar CAN för
att få det att hända? Alternativt sniffa kommunikationen på en befintlig. Jag skulle gärna lägga till ett GSM-modem eller liknande för fjärrstart.

Som ni ser på bilderna har jag för mig att det i princip bara satt en ATMega och en CAN-tranceiver i den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av adent 15 januari 2020, 10:22:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av mrfrenzy »

Informationen är inget som Volvo delar med sig av precis men du kan ju lätt ta reda på det själv.

Koppla in en CAN-sniffer på obd-porten och starta värmaren manuellt med blinkersspaken. Kolla vilka paket som skickas till vilken adress.
Sen gör du en ny sniffning och trycker önskade knappar på fjärrkontrollen.

När du har den informationen är det bara att programmera valfri MCU att lyssna efter fjärrtryck och sen skicka kommandot för att starta värmaren.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av Platis »

Här kanske lite tips på hur gå till väga och grundläggande info! :)
https://www.sans.org/reading-room/white ... ring-37825
https://www.sans.org/reading-room/white ... king-36607

Vad är det för årsmodell på bilen?
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av Johanb »

Intressant, jag har en USB2CAN på väg i posten för att laborera med en liknande funktion.
"Open garages" på youtube rekommenderade den adaptern för sniffning av bussen, han har
några klipp uppe som behandlar CAN-bus i bilar.

Mitt problem är att min V70 har en eftermonterad Webasto (bensinvärmare) med externt tidur
som enligt uppgift inte kan integreras i bilens system. Externt tidur går att leva med men den kan
inte ställa in spjällen så jag måste vrida på en massa rattar innan jag stänger av bilen.
Jag vill se om jag kan påverka spjällen över CAN-bussen när brännaren startar. Sen hade det inte
varit fel om det gick att fjärrstarta med nyckeln :)
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av svanted »

Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av Nosen92 »

Jobbar på en Volvoverkstad, vet att man kan köra igång extravärmaren med VIDA och DICE, går säkert även med tredjepartstillverkare också.
Jag tror dock att läget man kör under en diagnos skiljer sig något från allmän drift. Den vägrar att starta om kylmedlet överstiger en rätt låg temperatur, 50° om inte minnet sviker. Skulle undvika att använda diagnosläge om det är möjligt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av AndLi »

Eftersom jag nu köpt en xc70 -13 med diselvärmare är jag också sugen på nyckelstart... eller wifi :)

Kom du nån vart i odb2 sniffandet?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av svanted »

är petig nu....
trodde det hette OBD2
OnBoardDiagnostic2
banalt fel kan man tycka men det kan vara svårt med sökfunktioner med dylika stavfel.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via ODB2.

Inlägg av adent »

Ash, jag rättar i rubriken!

Jag har inte kommit någon vart, men det har blivit aktuellt nu eftersom det är vinter (eller ja, det borde vara vinter (9 plus idag i januari)).
Men jag köpte ju ett oscilloskop som kan avkoda CAN, så egentligen borde jag bara koppla in mig och sniffa.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via OBD2.

Inlägg av electronix »

Har du inte någon typ av manöverdon för att starta den direkt i bilen?
Jag har en mercedes vito i jobbet utrustad med värmare och tidur samt möjlighet att starta värmaren direkt med två knapptryck.
Ett relä samt några kodrader till en MCU som emulerade knapptryckningarna via reläet löste problemet tämligen enkelt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via OBD2.

Inlägg av adent »

Jo, men jag tror att man måste ha öppnat förardörren för att komma åt den menyn. Det är ntegrerat i bilen så den startas via meny via blinkersspakens knappar.
Men som sagt den lilla dongeln från ryssland finns ju. Ska ta tag i det här any year now!...
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Starta dieselvärmare i Volvo via OBD2.

Inlägg av electronix »

Heh jag känner igen det där, tar det nästa vecka, eller nått :vissla:
Skriv svar