Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
khacke
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 december 2018, 23:58:47

Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av khacke »

Här har ni chansen att hjälpa en novis :)

Jag ska fixa en ding-dong så att man kan höra när någon öppnar en grind som är cirka 50m från huset.

Jag hittade en trådlös dörrklocka på Jula som klarar distansen utan vidare och nu tänkte jag modifiera sändaren ("tryckknappen") att styras av en magnetkontakt istället för ett finger.

Nu uppstår det ett litet problem. När grinden öppnas sluts magnetkontakten och den förblir ju sluten så länge grinden är öppen. Resultatet blir detsamma som att man håller knappen intryckt hela tiden. Det plingar alltså hela tiden grinden är öppen. Men jag vill ju att det bara ska plinga en gång varje gång grinden öppnas.

Så jag behöver konstruera något som bryter den slutna kretsen en kort stund efter att den slutits.

Någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av grym »

sätt magneten så att den är opåverkad när grinden är stängd, men så den påverkas när den öppnas ca en decimeter

kan grinden öppnas åt båda hållen kan det krävas två magneter

kan vara lite pyssel att få till det men det går oftast att göra det
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av Icecap »

Grym's sätt är det enklaste och därmed stabilaste.

Man kan dock göra en koppling medelst en kondensator och ett motstånd som ger en kortvarig puls. I grunden består den koppling av att placera en kondensator i serie med brytare och ha ett motstånd plagerat så att kondensatorn laddas ur vid "icke-påverkad' läge.
khacke
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 december 2018, 23:58:47

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av khacke »

Det är en dubbelgrind och varje "halva" kan öppnas åt båda hållen. Det är ingen stolpe i mitten utan de båda halvorna häktas ihop när den är stängd.
Skulle helst vilja lösa det med bara en magnetkontakt.

Kanske ska testa varianten med kondensator och motstånd men hur räknar jag ut vilka grejor jag ska ha? Sändaren drivs av ett 3V CR2032.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av Icecap »

För att få den lösning att fungera ska du mäta en aning.

Det finns ju två punkter där tryckknappen ansluts. Det ena sitter till antingen GND eller + och det andra är ingången till kretsen som skickar signalen.

Du får då koppla en kondensator i serie med knappen/tungelementet, jag skulle gissa på att en 1µF skulle göra jobbet.
Men den måste laddas ut också när brytaren står i viloläge (grind stängd) så för det behövs ett motstånd. Då det motstånd drar ström medan kontakten är på ska värdet på motståndet vara högt, 1MΩ till 4,7MΩ skulle jag gissa. Neråt 470kΩ kan vara OK också.

Var det ska kopplas är såklart så att ena anslutningen ska vara till kopplingen mellan knappen och kondensatorn.
Den andra ändan ska vara det MOTSATTA av vad knappen sitter till (GND kontra +) så att om knappen sitter till + ska motståndet sitta till GND och vice-versa.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av ConnyK »

En annan variant som kanske går att väderskydda
Kör med denna dörrklockan och magnetkontakten
http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... /lml-710-2
http://www.nexa.se/vara-produkter/syste ... r/lmst-606

Jag kör med den varianten till altandörren till huset så det plingar till i snickarboden när någon går in.
Vet inte om den klarar av 50m

/Conny
khacke
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 december 2018, 23:58:47

Re: Ringklocka till grind styrd av magnetkontakt.

Inlägg av khacke »

Tittde på Nexa och liknande men det står 30m i specarna och jsg tyckte det var lite för dyrt för att prova.

Lyckades få ihop det med en kondensator och motstånd. Fungerar utmärkt :)
Tack för hjälpen.
Skriv svar