Använd superkondensatorer för att driva en bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
David.Bacelj
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2018, 08:43:31

Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av David.Bacelj »

Tja!

Jag har funderat över att konvertera en Volvo 245 (eller liknande) till att drivas av en elmotor. Tanken är att den BARA ska använda superkondensatorer som energikälla, och inte litium batterier. Jag siktar på att den ska kunna köra 5 - 10 mil på en laddning inkl. Luftkonditionering, lysen etc.

Kondensatorerna jag tänkt att koppla ihop är dessa: https://www.mouser.se/ProductDetail/Max ... 0IwfQPeA==

Tror ni detta är möjligt utan att kostnaderna sticker iväg alltför mycket?



//Tack för svar!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av jesse »

Hur många kondensatorer tänkte du ha? Har du räknat på hur mycket energi du behöver? Eller, du behöver kanske 16 kWh eller liknande. Hur många kondingar blir det?

Problemet med kondensatorer jämfört med batterier är att spänningen sjunker linjärt med laddningen. Så du har bara halva spänningen att köra på när hälften av energin är förbrukad. Så beroende på hur hög/låg spänning du behöver för att driva motorn så blir ju möjligheten att använda kondensatorernas hela kapacitet begränsad.
Senast redigerad av jesse 29 oktober 2018, 09:29:19, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Janson1 »

Räkna med minst 2 Kw/h per mil.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Supercsppar har väldigt bra effektdensitet. Men energidensiteten är väldigt låg i förhållande till batterier. Det kommer att bli extrema mängder kondansatorer för ett sådant bygge. Kondensatorer kan möjligen vara vettiga för att återvinna bromsenergin. Men inte för att ersätta battetiet.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av becker »

Utan att veta så tror jag inte på att använda kondensatorer. OM det vore en bra idé så borde någon biltillverkare använt den idén.

En 245:a kommer inte att rulla lätt. Jag märker stor skillnad i min eGolf bara på vinter- och sommardäck. Vinterdäcken rullar betydligt lättare (!).

Hur fort behöver du åka?? Hastigheten har stor betydelse för förbrukningen. Troligen ännu större i en 240, jag tror att luftmotståndet är ganska rejält på en sån ;)

Enklast och billigast tror jag det blir att köpa motor, "fartreglage" och batteriet från en skrotad elbil.
David.Bacelj
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2018, 08:43:31

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av David.Bacelj »

Jag vet att det kan vara svårt att konvertera Farad till just Ampere, men jag tänker så här:

1F = 1 mah
3000F = 3Ah

Sedan tänkte jag ha runt 50 kondensatorer, så

3*50 = 150 ampere

Varje cell har 2.7 V.

2.7 * 50 = 135

135*150 = 20250W = 20.25 kWh

Detta är såklart på ett väldigt ungefär, men det borde väl ge mig runt 10 mil om 2 Kwh = 1 mil.
Jag vill också kunna åka iaf minst 80 km/h
Är detta rimligt?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av tecno »

OM det vore en bra idé så borde någon biltillverkare använt den idén.
Ovan säger väl allt, skippa din *idé* och gör nåt vettigt med slantarna istället.
David.Bacelj
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2018, 08:43:31

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av David.Bacelj »

Det finns bussar och mopeder som redan använder superkondensatorer i Kina, plus att det är rätt så ny teknik. Litium batterier dominerar fortfarande på marknaden så det finns ingen anledning för tillverkare att göra just sådana bilar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Jan Almqvist »

Det är lätt att kontrollräkna.

50 kondensatorer om vardera 3000 F laddade till 2.7 V innehåller 546750 Ws. ( W = U² * C / 2 )

Vi delar med 3600 och 1000 för att göra om från Ws till kWh vilket ger 0.151875 kWh.

Om bilen behöver 2 kWh/mil så blir den möjliga körsträckan c:a 759 meter.

Jag har räknat med 100% verkningsgrad.

Edit:

Man kan räkna vidare lite och komma fram till att energin i de 50 kondensatorerna skulle räcka till att accelerera en bil med en vikt, eller egentligen massa om man ska vara petig, på 1350 kg från stillstående och till strax över 100 km/h om man bortser från luft- och rullmotstånd. Detta fortfarande räknat med 100% verkningsgrad.
Senast redigerad av Jan Almqvist 29 oktober 2018, 11:35:05, redigerad totalt 1 gång.
David.Bacelj
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 oktober 2018, 08:43:31

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av David.Bacelj »

Ok, Tack för alla svar! :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

1F = 1As/V

Bortsett från att du räknat fel, var kom 150 ifrån?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av Icecap »

David.Bacelj: "1F = 1 mah" har jag mycket svårt att vara med på. Dels antar jag att du menar mAh och dels förstår jag inte matten.

1F = 1A * 1V * 1sek. är definitionen av en Farad. Alltså om man drar en ström på 1A i 1 sek och spänningsfallet blir 1V är kondensatorn på 1 Farad.

Om man använder din definition på 1mAh blir det ett spänningsfall per timme på 0,277777V vid 1F, alltså ganska mycket fel.
Och då din "formel" inte innehåller något med spänningsfallet är den ju grundläggande fel till att börja med.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av danei »

Nej, en farad är en colmb per volt. En colmb är en ampersekund. Så en farad blir apersekund per volt. 1F=1As/V

Jag undviker helst att utrycka det i grundläggande SI-enheter :roll:
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av SeniorLemuren »

Fel är väl också att parallellkopplar du kondensatorerna för att få 150 ampere så kan du ju inte räkna spänningen som om de vore seriekopplade. Spänningen över ditt parallellkopplade paket av kondensatorer är ju fortfarande bara 2.7 Volt.
Din uträkning blir ju då 50 gånger för stor. och hamnar på 20.25 kWh/50 = 0.405KWh
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil

Inlägg av nifelheim »

Har gjort den jämförelsen liion-supercap installationer, var något år sedan så priserna kanske är bättre nu.

nackdelen med supercap lösningen var, dubbelt så tung och ca 4-5 gånger så dyrt för samma kapacitet som Liion
fördelen med supercap ingen nackdel att tömma dom helt, hög effekt både vid laddning och urladdning, tål många fler laddcykler.

Detta gör att supercap är mycket konkurrenskraftig om du kan ladda "ofta" , typ buss med laddning på hållplatserna, och liknande.
För du kan ha ett mycket mindre batteri än om du ska ha ett LiIon som ska laddas med några 100kW i 60 sekunder 200 gånger om dagen.
Skriv svar