Använd superkondensatorer för att driva en bil
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Säg att du skulle behöva 100kW/h, vilket är ungefär den energi som finns i en Tesla elbilsbatteri.
Då varje superkonding (se den ovan) är på 3W/h så behövs lite fler än 33 000 stycken.
Dessa superduper kondingar kostar typ en femhundring styck men säg att du köper massor och får dem för en hundring.
Det blir 3,3 mille för bara kondingarna.
Även om det skulle räcka med 20kW/h så är det 660 000kr.
Sen tillkommer priset för elektroniken för att göra om kondensatorspänningen till användbara nivåer, inte billigt.
Så, det blir nog tänka om, typ,
kan man köpa/bygga stora kondingar till mycket lägre pris?
kan man köra med batterier i stället?
Kan man använda andra energikällor typ, bränsleceller?
Så, såvida det inte kommer ett revolutionerande genombrott inom kondensatortekniken kan man nog glömma kondingar som energikälla i bilar.
Då varje superkonding (se den ovan) är på 3W/h så behövs lite fler än 33 000 stycken.
Dessa superduper kondingar kostar typ en femhundring styck men säg att du köper massor och får dem för en hundring.
Det blir 3,3 mille för bara kondingarna.
Även om det skulle räcka med 20kW/h så är det 660 000kr.
Sen tillkommer priset för elektroniken för att göra om kondensatorspänningen till användbara nivåer, inte billigt.
Så, det blir nog tänka om, typ,
kan man köpa/bygga stora kondingar till mycket lägre pris?
kan man köra med batterier i stället?
Kan man använda andra energikällor typ, bränsleceller?
Så, såvida det inte kommer ett revolutionerande genombrott inom kondensatortekniken kan man nog glömma kondingar som energikälla i bilar.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Snälla, försök använda korrekta enheter. Det blir så jobbigt att läsa när man hela tiden måste byta till mer sannolika enheter.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Ja, det blir faktiskt väldigt förvirrande.försök använda korrekta enheter.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Som sagt, 1 F = 1 A⋅s/V = 1 C/V (1 C är enheten för elektrisk laddning, coulomb). Din tolkning blir ju 1 A⋅V⋅s = 1 W⋅s, vilket alltså är nåt helt annat än 1 farad.bjornj skrev:Jag tolkar en Farad som att en kondensator kan avge en Amper under en sekund med en medelspänning på 1 Volt. 1 Amper X 1 Volt = 1 Watt
Jag kan ju ha alldeles fel förstås.
Varför pratar du om ändring av effekt över tid (W/h)? Är det inte energiinnehållet (W⋅h, J) som är intressant?Mateo_swe skrev:Säg att du skulle behöva 100kW/h, vilket är ungefär den energi som finns i en Tesla elbilsbatteri.
Då varje superkonding (se den ovan) är på 3W/h så behövs lite fler än 33 000 stycken.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
är det så svårt att försöka förstå vad han menar...
naturligtvis menar han kWh och inte kW/h
naturligtvis menar han kWh och inte kW/h
- Hobbyisten
- Gått bort
- Inlägg: 2531
- Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Brukar man inte säga att Kapacitansen 1 Farad är så stor att 1 Ampere under en sekund laddar upp kondingen till 1 V. Bara en omskrivning.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Ja, faktiskt.svanted skrev:är det så svårt att försöka förstå vad han menar...
Jag har väldigt dålig fantasi när det sådant här.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Fel. Drar du 1 A så tar det 1 sekund för spänningen att sjunka 1 V.bjornj skrev: Jag tolkar en Farad som att en kondensator kan avge en Amper under en sekund med en
medelspänning på 1 Volt. 1 Amper X 1 Volt = 1 Watt
Så om man nu räknar lite optimistiskt så är medelspänningen 0,5 V, men eftersom spänningen inte sjunker linjärt så blir det inte riktigt så heller.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Jo, spänningen sjunker linjärt om du drar en konstant ström. Men var kom spänninen 1V ifrån?
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Från 1 Farad?
Med en konding på 1 Farad och en ström på 1 A sjunker eller stiger spänningen 1 V på 1 sekund?
Q = C * U
1 As = 1 F * 1 V
Du har rätt i att om strömmen är konstant så ändras spänningen linjärt.
Med en konding på 1 Farad och en ström på 1 A sjunker eller stiger spänningen 1 V på 1 sekund?
Q = C * U
1 As = 1 F * 1 V
Du har rätt i att om strömmen är konstant så ändras spänningen linjärt.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Jag menade naturligtvis kWh och inte kW/h.
Angående superkondingar i bilar (eller ultrakondingar som nu de senaste kallas) såg jag denna video nedan som är om ultrakondingar från en firma som heter Skelleton i Estland.
De gör moduler av ultrakondingar som är till bland annat elbilar.
Det är dock ingen ersättare för batterierna utan ett komplement där batterier och kondingar samarbetar.
Kondingarna hjälper vid de snabba förändringarna som acceleration och laddas vid inbromsning.
Detta gör att batterierna slipper stå för de hastigaste förändringarna vilket ger en avsevärd ökad livslängd på de dyra batterierna, typ mer än dubbel livslängd enligt videon.
Kul att tekniken går framåt, kolla videon.
https://www.youtube.com/watch?v=KQ2Eo6wl5r0
Angående superkondingar i bilar (eller ultrakondingar som nu de senaste kallas) såg jag denna video nedan som är om ultrakondingar från en firma som heter Skelleton i Estland.
De gör moduler av ultrakondingar som är till bland annat elbilar.
Det är dock ingen ersättare för batterierna utan ett komplement där batterier och kondingar samarbetar.
Kondingarna hjälper vid de snabba förändringarna som acceleration och laddas vid inbromsning.
Detta gör att batterierna slipper stå för de hastigaste förändringarna vilket ger en avsevärd ökad livslängd på de dyra batterierna, typ mer än dubbel livslängd enligt videon.
Kul att tekniken går framåt, kolla videon.
https://www.youtube.com/watch?v=KQ2Eo6wl5r0
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Nerre: Varför ska den vara laddad till just 1V? Det är inte du som började med det antagandet.
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Icecap skrev:Men samtidig har de samma mängd energi i sig så summan av energi för de 100 st är den samma, oavsett om de parallellkopplas eller seriekopplas.
Hmm... Q = C * U
Rätt stor skillnad på 30F (270V serie) och 300kF (2,7V parallell).
Eller har vi otur när vi tänker...?
Re: Använd superkondensatorer för att driva en bil
Jag har inte sagt att den ska vara laddad till 1 V, men defintionen av en Farad bygger på just att 1 F tar 1 s att ladda till 1 Coloumb (=As).danei skrev:Nerre: Varför ska den vara laddad till just 1V? Det är inte du som började med det antagandet.
Om en konding på 1 F är laddad till 12 V så tappar den fortfarande 1 V per sekund om du lastar den med 1 A.