Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av haben12 »

När man skjuter på lite längre håll så blir det svårt att se kulhålen i tavlan och därmed också veta hur man har träffat. På många skjutbanor har man därför elektroniska system som visar skytten hur man har träffat. Är det någon som vet hur dessa fungerar, alltså hur dom detekterar träff? Ljud, ljus, radar?

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av tecno »

Ljud, triangulering vill jag minnas att det är.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av grym »

vanligt att man har 4 piezomickar i nederkant sedan triangulerar man var det träffade
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av haben12 »

Av någon anledning så är systemen väldigt dyra, beror det på att tekniken är väldigt komplicerad eller är det mer en följd av dålig konkurrens på marknaden och prisokänsliga jaktklubbar? Jag tänker mig att det inte är jättesvårt att lösa rent tekniskt.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av bit96 »

Att beräkna triangulering kräver endast lite (nåja) matematiskt kunnande.

Men, vad är det egentligen som mikrofonerna mäter?
Ljud naturligtvis, men från vad?
Mynningssmällen, papperspenetreringen, vågfronten före/under/efter från kulor som går fortare/lika/långsammare än ljudet?
Det krävs med andra ord lite kunskap om detta för att filtrera och beräkna fram rätt ingångsvärden.

Sen måste själva målen och elektroniken vara av tillräckligt bra material som tål kulor, regn, snö, temperaturväxlingar m.m.

Men en viktig faktor är säkert också brist på konkurrens, efterfrågan finns ju inte direkt hos varje medelhushåll.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av Icecap »

Jag vet pga. indblandning i projektet att det finns tavlor med ett par lager alufolie där kulan skapar kortvarig kontakt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av xxargs »

haben12 skrev:Av någon anledning så är systemen väldigt dyra, beror det på att tekniken är väldigt komplicerad eller är det mer en följd av dålig konkurrens på marknaden och prisokänsliga jaktklubbar? Jag tänker mig att det inte är jättesvårt att lösa rent tekniskt.
Försök att starta ett företag själv med först design, därefter gå igenom alla godkännanden (EMC etc) och sedan producera

du själv vill säkert ha en anständig lön när allt är betalt och säg att man säljer 40 anläggningar per år, så inser man snart att det går inte att sälja sådant för enstaka tusenlappar.

det är inte prylen man säljer - utan en lösning.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av haben12 »

Av wikipedia artikeln att döma brukar det vara dubbla gummidukar i målet, och mikrofoner som mäter ljudshockvågen när kulan passerar i målet.

För ett tag sedan var jag på en skyttebiograf och sköt på olika djur som dök upp på en bioduk. På den anläggningen tror jag att man hade IR-ljus som detekterade hålet som kulan öppnade i duken. De gevär som hade mycket mynningsflamma(30-06 bla) indikerade en mängd träffar över hela duken, förmodligen på grund av ljuset lurade sensorerna. Denna modellen funkar bra inomhus, där kan ha en massa känslig utrustning väl skyddad, men utomhus är nog ljudmodellen att föredra.

Jag hittade denna lösning, en Opensource måltavla som påstås kunna byggas för mindre än 50usd. https://etarg.net/ Intressant läsning!
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av grottan »

Minnet från värnplikten då man agerade markör på hiss-mål-banan är att det blir en väldigt distinkt smäll i tavlan när projektilen penetrerar pappen. En liten stund senare kommer knallen från automatkarbinen men den är mycket "mjukare" så det borde gå att filtrera rätt lätt med dagens teknik - på regementet fanns det en akustisk skjutbana redan i början på -90 talet så det gick även på den tiden med de förhållandevis klena proccesorer man hade att tillgå då ;-)
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av haben12 »

Jag tror att det är själva shockvågen från kulan som låter(och som man detekterar), det hörs mycket riktigt väldigt "snärtigt" när man står vid markörgraven.

Bild
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av Micke_71 »

Det är något som jag har ägnat många timmar åt att fundera på.

Markeringssystem för överljudsvapen har ett antal mikrofoner o botten på tavelramen och lyssnar på bogvågen från en kula i överljudsfart. För att öka precisionen så är tavlan byggd som en kammare med gummidukar på bägge sidor. Det finns även en temperatursensor för att ta med luftens temperatur eftersom den påverkar ljudhastigheten avsevärt.

Principen är en typ av triangulering som heter TDOA (time difference of arrival) och kräver som allra minst 3 mikrofoner. Beräkningarna är inte helt enkla att lösa. Inte ens med mikrofonerna på en rak linje.

När man kommer till underljudsprojektiler typ 22lr så har markeringsystemen en gummiduk som hela tiden rullar lite grann. Där är jag inte 100% säker men nästan på att systemet lyssnar enligt samma princip efter ljudet av att kulan träffar gummiduken.

För luftgevär så har jag sett att det finns system med laserridå som kulan passerar. Det borde även gå med en kraftigare stålplåt och piezomikrofoner monterade på plåten. Har sett någon sådan lösning. Nackdelen är ljudets hastighet i stål som är ganska hög och kräver ett 10ggr snabbare system. Piezoelementer borde vid träff i stålplåten kunna ge ut en ganska hög spänningsspik med branta flanker, det borde o gå att skydda elektroniken enkelt mot spänningsspikarna och direkt läsa när de når typ 2.5volt eller något.

Men frågan för 10m luftgevär är precisionen i systemet, man mäter ju i tiondels mm.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av Krille Krokodil »

Här är ett exempel på hur man kan göra det med bildanalys:

https://stackoverflow.com/questions/333 ... ing-python
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av bjornj »

Jag blev nästan irriterad. Jag läste "Hur fungerar ett elektroniskt skjutmått" Vilket jag bra gärna skulle vilja veta.
Nu stod det ju skjutmål vilket ju är en helt annan sak.
Man ser väl det man vill se.
Jag har länge försökt konstruera en digital sextant och behöver en högupplöst sensor för detta.
Därav mitt intresse för skutmåtten.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av ie »

Nä, man ska inte läsa fel.
Därav mitt intresse för skutmåtten.
Skutmåtten är väl oftast längden i vattenlinjen...

:)
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Elektroniskt skjutmål, hur fungerar dessa?

Inlägg av bjornj »

Inte stava fel heller va dä anbelangar!
Skriv svar