Vattenkylning av laserdiod

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Vattenkylning av laserdiod

Inlägg av Mateo_swe »

Köpte en 4 watts laserdiod med ett litet fäste, lins, driver samt 2 par skyddsglasögon för ett eller två år sedan.
Jag hade tänkt bygga en laserpekare modell starkare i ett ficklampshus men blev lite skraj när jag provkörde dioden (den var himla stark), så jag byggde aldrig nåt av laserdioden.
Jag ska bygga en cnc fräs nu och väntar på delarna ska levereras och så plötsligt kom jag ihåg laserdioden som ligger i en låda.

4 watt duger väl för att gravera med, kanske kan jag bygga ihop något och sätta på fräsen så jag kan prova gravera?
Jag kan inte köra dioden kontinuerligt utan någon form av kylning men jag ska ha vattenkylning på cnc spindeln så om jag hade ett vattenkylt fäste för dioden kunde jag montera den bredvid spindeln och kanske gravera med den.
I så fall skulle jag behöva tillverka ett vattenkylt diodfäste/hållare i typ aluminium.
Det skulle kunna bli ett första projekt för fräsen dessutom :)

Tror ni detta kan vara genomförbart och skulle det funka att gravera med denna diod?
Här är en bild på den lilla modulen, ett av benen har tydligen lossnat men det är snabbt fixat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Vattenkylning av laserdiod

Inlägg av farskost »

Vad för våglängd har lasern?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Vattenkylning av laserdiod

Inlägg av Mateo_swe »

Jag har inte kvar specen, eller rättare sagt vet inte vart jag lagt den, men jag ska ha det nedskrivet nånstans.
Har för mig det var blå-lila men kommer inte ihåg vilken nm.
Jag försökte kika i ebays orderhistorik men man kan bara titta tillbaka en viss period så köpet var nog för gammalt för att synas.

Jag ska försöka leta upp databladet och återkomma med våglängden.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vattenkylning av laserdiod

Inlägg av NULL »

Kanske någonting i den här stilen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Vattenkylning av laserdiod

Inlägg av arvidb »

Mateo_swe skrev:Jag har inte kvar specen, eller rättare sagt vet inte vart jag lagt den, men jag ska ha det nedskrivet nånstans.
Har för mig det var blå-lila men kommer inte ihåg vilken nm.
Det här med våglängden är väl rätt så avgörande för vilka material som går att gravera? Blå-lila låter märkligt: lila är väl en blandning av rött och blått, d.v.s. våglängder från helt olika ändar av spektrumet. Det kan ju i och för sig vara en frekvensdubblad blå laser som läcker mycket djuprött.

En annan viktig sak om du vill kunna fokusera lasern till en fin punkt är strålkvaliteten ("formen" på tvärsnittet av ljusstrålen). TEM00 är väl att rekommendera då. Gissningvis anges inte det alls i databladet för en "random" Ebay-diodlaser, och då kan man nog inte heller räkna med att den är TEM00 utan snarare ser ut som nåt slags amöba. :)
Skriv svar