Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av cazz »

Hej, läste en artikel idag om någon som satt upp en webserver som drivs av solenergi så när det inte var sol så gick den bara inte :)
Blev inspirerad och tänkte kanske testa och fixa en själv


Tanken är att jag ska köra med en Raspberry Pi Zero då den är liten och kan läggas undan överallt och framförallt drar extremt lite.

Tänkte även köra med den första versionen då den kostar 57 kr medan W versionen kostar 114 kr och enda skillnaden är att W har AC stöd på wifi och det har jag ingen intresse av.


Dock är det två saker jag undrar över

1) UPS måste man ha så man inte sabbar Linux på den då den kommer gå ner ofta. Dock så ligger UPS ca 5 ggr så mer än Zero kostar (ca 280 kr + frakt)
Tänkte först powerpack men det är får många frågetecken om stänga av och sätta igång.
Så vad finns det för alternativ.

2) Finns det någon billig och bra Solcell som kan driva 5v och ca 1Am
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av PeterH »

Har för mig att jag sett typ "powerpack" med solceller i samma låda... Kanske kan vara en väg att gå? Hittade en typ på Kjell.com men det finns säkert fler...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av Icecap »

Powerpack med solceller kan nätt o jämt ladda upp sig själv på två dagar i bra solljus.

5V 1A ger 5W och om grunkan ska fungera dygnet om behövs det lite doningar för det.
På 24 timmar rör det sig om 120Wh och med en omvandlarverkningsgrad på 80% blir det 150Wh.
Om solen är uppe i 6 timmar ska panelerna kunde fånga in 25W på en dålig dag.

Det är en inte osignifikant storlek som ska till då.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av grym »

solpaneler finns, välj något som är vettigt, någon hundralapp kostar dom

sedan batteriladdare för lämpligt batteri och en koll på solpanelens laddning

sedan ska man välja när man ska stänga av den
är det om solen är borta mer än 5 minuter?
eller när batteriet är halvurladdat?

och när ska den gå igång igen?
när solen har lyst mer än 5 minuter, eller ska den ladda upp batteriet först

men tanken på att ha drift på solpanelens energi och avstängning på batterikraft och tillfälliga dippar är vettigt
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av cazz »

Tack för dessa snabba input men ska nu erkänna att jag har hittat något mer intressantare och kan även bli ett roligt projekt att jobba med under vintern till våren.
Blev inspirerad av denna
https://www.hackster.io/reichley/solar- ... ted-797db4

men istället för ett matbord så gör jag en fågelholk, ett projekt jag har tänkt många gånger men inte har någon aning om hur jag ska lösa
Men med hjälp av wifi (kör W versionen så jag får AC) samt solcell plus batteri så kan jag har den stort sett över hela trädgården.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av GFEF »

En till sak tål batteriet att laddas vid låg temperaturer ?

Har diskuteras här elektronikforumet på att litiumbatterier förstörs möjligen farlig vid laddning vid låga temperaturer.

>Det är svårt att ge exakta temperaturer, men helst mellan +5°C och 35°C.

https://www.mobilladdaren.se/om-batterier
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av netrunner »

Det är ju ett väldigt spännande projekt att ha en oberoende dator ute i naturen.

Kraven är typ såhär: En Solpanel kan under dygnets ljusa timmar ladda ett batteri ... med minst en dygnskonsumtion av energin för lasten.

Vi kan börja med att konstatera att detta är helt omöjligt om det kommer snö på solpanelen. Vi kan konstatera att vissa dagar på året har mindre sol än andra.

En last som drar 10Watt x 24 timmar = 240Wh = inte en vanlig powerbank = inte ett 12V 7,2Ah blybatteri.

- Vi har ett snö problem.
- Vi måste optimera så mycket vi kan.
- Rimligen så finns det en stöldrisk så sakerna ska inte vara super-dyra.

Olika sätt att hantera snöproblem:
- Roterande skiva av plast som körs på maxfart i 1 sekund för att bli av med snö.
- Servo som fäller undan solpanelen vid snö.
- Motordrivet tak för solpanelen.
- Anställd som rensar snö med borste.
- Flytta till spanien.

Olika sätt att optimera systemet:
- Spara all ström som går. Sleep-mode.
- Följ solen med ett servo för att maximera infallsvinkel (kan kombineras som snö skydd).
- Använda en MPPT för att få ut 10-15% mer från solcellerna https://www.ebay.com/itm/351299751942
- Använda speglar för att få in mer sol på solcellen på vintern, kan kombineras som snöskydd.
- Acceptera att man en gång per år måste byta batteri manuellt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av cazz »

Det är därför jag tänkte köra med fågelholk för då ha snön försvunnit och det börjar bli ljusare när vi pratar om våren och fåglarna är igång.

Hmm vet inte hur det är med batterier och kyla, kanske laddas dåligare eller så men finns ju en del enheter utomhus som går på batteri som är ute året runt
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av xxargs »

GFEF skrev:En till sak tål batteriet att laddas vid låg temperaturer ?

Har diskuteras här elektronikforumet på att litiumbatterier förstörs möjligen farlig vid laddning vid låga temperaturer.

>Det är svårt att ge exakta temperaturer, men helst mellan +5°C och 35°C.

https://www.mobilladdaren.se/om-batterier
Skall du ha LiIon-system så kan du inte ladda när det är minusgrader (eller vartfall bara väldigt liten ström gentemot temperaturer över 0 grader C) - Försöker man ändå så är det risk att man får man litium-plätering på katoden [1] och och det är litium som försvinner ur batteriets reaktioncykle samt täpper igen porer - och inte minst, gör batteriet farlig då det växer 'trän' av litium som kan penetrerar skiljemebranet till anoden och kortslutning som värmer och det behövs inte mer än endast ca 180 grader C på en mikroskopisk fläck på lithiumkoboltoxid-sidan => termitbrand.

Därför är det ofta inbyggt i laddsystem att inte ladda telefonen/powerpack alls när temperaturerna på batterierna är runt 0 grader och kallare.

Skall du ladda i minusgrader så är det bättre att titta på blybatterisystem och eventuella NiCd-system (hur det fungerar med NiMh i kyla är jag mer osäker på) men förstås också med sina nackdelar (tex att blyack inte bör laddas under 50% kemisk laddgrad då förutom sulfatering också riskerar att frysa vid starkare kyla medans fulladdad blyack tål förbi -35 grader C i kyla utan att frysa. )

Men som andra redan nämnt - att bygga solcellsdrivet är en sport i hur lite ström man behöver förbruka för att lösa en viss uppgift - med lite ström - tänk hur miniräknare och en del armbandsur kan klara sig flera år på en liten uppsättning knappceller - det är denna mind-set det handlar om när man bygger för solcellsdrivet...


[1]
I batterier är minussidan är katod under uppladdning och anod under urladdning - katod är den sidan som reduktion sker i processen och i batteri under urladdning så är + katod eftersom vätgas reduceras fram på +-polen och anoden som blir av med material/eroderas)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Soldriven Raspberry Pi Zero med UPS

Inlägg av grym »

finns ju superkondingarna med, för en sådan här sak så skulle jag fundera på det, speciellt om servern kan starta snabbt och stanna snabbt

lite hur man kan göra det är vad man vill ha, lite data när solen är i gång, eller lite längre stunder
Skriv svar