Avgasspjäll med OEM-lik installation

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

Hej! Detta är min första tråd här så jag hoppas att jag inte gör några juniormisstag.

OBS Känsliga läsare varnas då detta inte är ett praktiskt projekt utan snarare en övning av manlig fåfänga..

Jag har en bil med väldigt tyst avgassystem.

Jag vill installera ett elektriskt avgasspjäll som på kommando öppnar upp och ger bilen ett behagligt brum.

Spjället är bara en 12V DC motor som vrider upp en fjärilsventil. Ingen datorstyrning alltså, bara plus och minus. I satsen jag tittar på ingår också en tvåpolig strömbrytare, som av användaren ska vippas för att öppna och stänga spjället.

Jag tror detta kan göras mycket elegantare.

Min bil är utrustad med en liten vippknapp intill växelspaken (automatväxlad bil). Den kopplar in bilen i ”sportläge”. Det är inget mer än en vanlig strömbrytare vi talar om här.

Jag vill gärna bygga ett system som aktuerar spjällmotorn att öppna i c:a 10 sekunder när man väljer sportläget. Den ska också stänga spjället i 10 sekunder när man kopplar ur sportläget.

Jag har tittat lite på tidsrelän, kondingar och den legendariska KEMO M113A men jag måste erkänna att jag är rätt grön på det här med kretsdesign. Undrar hur ni hade löst det här?

Det är inte viljan det är brist på, det är kompetensen!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns två sätt:
1 är att lyssna på canbusen och se om sportläge är aktiverat eller ej. På många bilar finns det tillgängligt i obd-uttaget och kan testas med en enkel elm327 eller liknande.

2 är att koppla in sig på sportknappen. Då behöver man en mycket högohmig ingång så man inte påverkar befintlig krets. Börja isåfall med en multimeter att läsa spänning över knappen i viloläge och intryckt läge.
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

Alternativ 2 är det jag siktat in mig på. Bilen är en Lexus LS 400 från 1995.

Mätte över knappen, det är två kablar in i den. Den ena är batteri plus, den andra är jord (genom växellådans styrenhet).

Motstånd i viloläge öppen krets,
motstånd i sportläge 0 ohm.

Kan man splica sig in efter knappen, på jordsladden alltså, och använda den som styrsignal?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av mrfrenzy »

Ja då blir det ju enkelt. Koppla "jordsidan" på knappen till styringången för ett tidrelä och en eller två växlande reläer så kan du få önskad funktion. Gör lite laborationer på labbplattan eller i valfri simulator.

Glöm inte skyddsdiod över spolen på reläet.
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

Tack! Med er hjälp har jag kommit en bra bit på vägen.

Nu skissar jag på ett tidrelä av typen EAZY-RL (i programläge P7) och, för att vända polariteten på motorn, ett dubbelt relä.

Tror att skyddsdioder fordras för att slippa spikspänning och reläsvetsning, bra att du sa det! Den tabben hade jag definitivt gjort annars.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju bara fråga varför du ska krångla med tidrelä osv ? vill du inte ha mer ljud i sportläge helt enkelt ?

..Själv har jag ett sportsystem på min vardagsbil, det låter jättefint när man gasar på, men som en epatraktor på tomgång.. där hade man gärna haft nåt som stängde till baserat på varvtal kanske.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av svanted »

gör det bara om det är fler än 4 cylindrar... :evil:
att höra epa-bluddret i en bilkö är det värsta som finns, av en grabb i keps som tomgasar hejvilt....
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av RADIOT »

"Mätte över knappen, det är två kablar in i den. Den ena är batteri plus, den andra är jord (genom växellådans styrenhet)."

Detta kan väl inte stämma. Då blir det ju kortslutning när knappen aktiveras. :shock:
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

svanted skrev:gör det bara om det är fler än 4 cylindrar... :evil:
att höra epa-bluddret i en bilkö är det värsta som finns, av en grabb i keps som tomgasar hejvilt....
Det är en liten arg V8 i min bil 8)
RADIOT skrev:"Mätte över knappen, det är två kablar in i den. Den ena är batteri plus, den andra är jord (genom växellådans styrenhet)."

Detta kan väl inte stämma. Då blir det ju kortslutning när knappen aktiveras. :shock:
Den går in i en styrenhet som sköter växlingarna, jag vet inte mer än att min power probe flaggade för jord :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Glenn »

Det sitter ju en Toyota 1UZ-FE i LS400, en riktigt fin alu-V8 som vunnit en massa priser, och dessutom är den extremt hållbar, folk som överladdar den har plockat ut runt 1000hk med orörd bottendel.

Byter man kamaxlar och rensar upp topparna lite ska man tydligen vinna rejält mycket effekt, den är i princip nedstrypt för att den är tänkt att sitta i lyxkryssare.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av svanted »

Nosen92 skrev:
svanted skrev:gör det bara om det är fler än 4 cylindrar... :evil:
att höra epa-bluddret i en bilkö är det värsta som finns, av en grabb i keps som tomgasar hejvilt....
Det är en liten arg V8 i min bil 8)
raka rör... :tumupp: :badgrin:
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

En liten uppdatering! Har nu konkretiserat designen mha en kretssimulator, per mr frenzys rekommendation.

Den finns att se här: https://imgur.com/a/CaWhLpc

EDIT: Eazy RL-enheten som sköter tidsstyrningen kommer att integreras senare, den fanns föga förvånande inte i mitt simuleringsprogram.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev:Jag måste ju bara fråga varför du ska krångla med tidrelä osv ? vill du inte ha mer ljud i sportläge helt enkelt ?
Tidrelät är väl för att begränsa gångtiden på spjället? Annars kommer det att ligga och köra mot ändläget hela tiden.

D.vs. när sportläge aktiveras så körs motorspjället i 10 sekunder för att öppna, när sportläget stängs av körs motorspjället i 10 sekunder åt andra hållet.

Ett alternativ är såklart att istället sätta dit ändlägesbrytare, men det kanske inte är helt lätt att få till.
Nosen92
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 september 2018, 16:02:18

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Nosen92 »

Helt riktigt, vill inte bränna spjällmotorn genom konstant matning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avgasspjäll med OEM-lik installation

Inlägg av Glenn »

Aha då fattar jag, känns iofs som en lite klumpig lösning, men det kanske är så man måste göra beroende på konstruktion.
Skriv svar