Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av haben12 »

Jag har några bekanta som jag vill kunna skicka text till, via HF, och texten ska vara krypterad så att ingen annan än mottagaren ska kunna läsa den. Jag har fungerat lite över vilka metoder som är möjliga, och har kommit fram till att ett system med asymetrisk kryptering(PGP etc) nog inte fungerar på grund av att meddelanden som skickas blir väldigt stora.

Bland dom symetriska kryptona så finns det flera algoritmer som kan hålla den krypterade texten rimligt liten(Tiny Encryption Algoritm, Twofish etc..), dessa borde kunna fungera skapligt.

Problemet med att skicka text över HF är att man måste använda en mod som är felrättande, PSK31 fungerar inte eftersom minsta fel i mottagningen kommer att göra meddelandet oläsbart. FT8 och JT65 är begränsade av den korta meddelandelängden(har för mig att det är 17 tecken). Pactor har också Forward Error Correction, men kräver dyra modem. Finns det någon mode som skulle kunna passa för att skicka krypterad text?

Slutligten, är det tillåtet att skicka krypterad text på HF? En del hävdar att det inte är det, men D*star är ju en form av kryptering med proprietär nyckel som man enbart får om man betalar Icom för den.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av Nerre »

Det beror väl på under vilken form av sändarlicens man sänder.

Som radioamatör får man mig veterligen inte skicka nåt krypterat. Men för andra typer av sändarlicenser är det väl kanske möjligt. Men jag antar att det ligger utanför budgetramarna att "köpa" en egen kanal.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av kodar-holger »

D* är inte i sig krypterat vad jag förstår. Protokollet är utvecklat av JARL och skall vara fritt tillgängligt. Problemet är att man använder en röstkodare som inte är öppen. Det är inte ICOM som har det patentet heller utan någon som dom i sin tur licensierar från genom att köpa deras kretsar (AMBE2020)

Som svensk radioamatör får man använda kryptering bäst man vill. PTS släppte för många år sen kravet på att överföringen skulle vara i klartext och avlyssningsbar. Så länge man håller sig inom bandgränserna och uppfyller övriga villkor så får amatörerna göra vad dom vill. Det har i sin tur skapat en hel del problem eftersom det inte längre finns några sanktionsmöjligheter när några, som tur är ytterligt få, amatörer på ren illvilja stör andra. Andra amatörer kan och kommer att ha synpunkter på att det är olämpligt.

Amtor är ganska störningståligt och felrättande.
Clover är en annat trafiksätt men det tror jag var halvslutet till kantronicsprylar. Finns säkert att köpa för en spottstyver begagnade idag.
"Vanlig" AX.25-packet är felrättande men störningskänsligt då det kan vara svårt att få över nog många felfria bitar på rad för att det skall fungera alls. (Inget forward error correction, bara crc) Mjukvarumodem finns gratis på nätet.

Vill man att det skall fungera måste man något som byter frekvens automatiskt och väljer ett band som fungerar för aktuell tid på dagen. (Hette det ALE kanske) Rent generellt är kortvåg är konstigt. Bör undvikas och kallas skämtsamt för likström när man träffar inbitna likströmsamatörer som SM2WMW här på forumet :-) .
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av hcb »

Med brasklappen att jag inte läst PTSFS närmare utan bara sett sammanfattningar av lekmän så verkar den springande punkten vara stationsidentifieringen som måste vara i klartext/motsv. Brödtexten verkar konstigt nog få vara krypterad.

Vad gäller protokoll för överföringen blir det nog till att räkna på länkbudget för att hamna rätt. FEC/ARQ har ju fungerat sedan tidernas begynnelse, men de som körde krypto då hade kanske litet mer effekt att tillgå.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av haben12 »

Det verkar som att dom flesta gör tolkningen att så länge avsändaren identifierar sig med signal, så får innehållet vara krypterat. Efter att ha tittat igenom FLDIGI så verkar det finnas en del moder som har FEC/ARQ, diverse PSK former och även MFSK16.

Gällande att bygga en länkförbindelse med kortvåg, så är det svårt på grund av kortvågens nyckfullhet. Det finns diverse VOACAP simuleringar man kan använda som hjälp, men det finns inte några garantier. Jag har tagit med mig radio på en del resor och försökt kommunicera hem, utan framgång, trots "bra konditioner".
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av hcb »

Skall det automatiseras är nog ALE värt att titta på.
http://hflink.com/pcale/
Ingen egen erfarenhet, dock.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av SeniorLemuren »

Tacka vet jag inverterad morse. :D
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av sm7tix »

Skriv ett eget krypto och kör morse. Varför gå över ån efter vatten?

.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Krypterad text över kortvåg, möjligt och tillåtet?

Inlägg av xxargs »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eng%C3%A5ngskrypto

bygger på att chiffernyckeln är minst lika lång som meddelandet och har bevisats vara omöjlig att knäcka under villkoret att chiffernyckeln verkligen är slumpmässig (tex tagen från termisk brus, vilket dock i praktiken är enorm svårt utan att tex 50 Hz hörs igenom), använd bara en enda gång. Finns massor lagrat av meddelande med OTP från ww2 som det är mycket liten hopp om att kunna dechiffrera.

modern version gör man exor på inkommande data med och för att slippa distribuera hela sumptals-sekvensen i sin helhet mellan parterna - skapa sekvens av slumpdata tex.från en högkvalikativ slumptals-generator startat med för båda parterna känt startvärde - salt (= nyckel), och i samma sekund så stoppar man in vekheter i systemet...

problemet med moderna datorgenererade slumptal är att det är inte riktig riktig slumptal utan kan vara cykliskt om man räknar tillräckligt länge (dvs börja med samma sekvens igen som den en gång startade med) och därmed vekhet

nästan alla moderna krypteringsalgoritmer är olika vägar för att försöka kringgå detta problem och bygger på det i olika scheman och däri också nya vekheten med grunden på använda slumpgenerator, använda algoritmen och var den tar sitt 'salt' ifrån löpande under chiffreringen (tex. tar sekvenser som den nyss krypterat som ny 'salt') och i vilken ordningsföljd detta görs (avgör om ett fel gör resten av cryptot trasigt eller det är självreparerande med kanske 'bara' ett block borta vid varje fel).

finns hur mycket som helst att läsa om det, och då kommer man också snart in på BER, FEC, checksummor etc. speciellt om man börja komprimera text och en bit fel får stora konsekvenser och beroende på algoritm håller sig kvar som en 'erase code' med förlust i ett block (saknad tecken i ett ord) eller om det ger kedjefel och hela meddelandet efter felet är oanvändbar.
Skriv svar