Handikapp anpassade datorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Handikapp anpassade datorer

Inlägg av teljemo »

Jag har en 7 årig sån med Cerebral pares... Inga kognitiva hadikapp utan bara fysiska.
Nu börjar skolan och han börjar vilja sitta vid datorn som storebror. Mina tankar går till att han snart kommer vilja spela samma spel som storebror...

Han kan inte använda fingrarna på vänster hand vilket gör det svårt att styra en gubbe med "asdw" tangenterna.
Funderar på om man kan göra en kontroll som man styr med höger foten. Alternativt en styrplatta där han kan lägga hela sin vänsterhand för att styra en gubbe i spel..

Kan ni komma på nån smart lösning.. Ja tänkte kolla in om det kommer nån handikapp mässa snart så kanske det finns bra lösningar redan men kul att fundera lite själv innan.. plus att man kan släppa idéer till tillverkarna på mässa och önskemål.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Micke_s »

Några microbrytare, träklossar och arduino micro för köra USB HID.

arduino micro hittar du på kjell & co för 99kr 87965
Willow
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 november 2006, 21:30:44
Ort: Mölndal

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Willow »

Hittade detta. Kanske kan vara nåt att kika på?

Beyond WASD: Foot Pedals for PC Gaming



Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av mrfrenzy »

Första idén som kommer i tanken:

Ta en vanlig Joystick med starka fjädrar, typ en gammal Logitech Sidewinder.

Såga av handtaget och limma dit lämplig platta att lägga handen på. Typ ett pingisracket eller något mer ergonomiskt.

Installera AutoHotKey och ställ in den att trycka "A" då joysticken vrids mer än 20 grader åt vänster osv. Går också göra "turbo mode" vid fullt utslag som kanske kan underlätta spelandet.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av E Kafeman »

Ofta fördelaktigt om man kan designa pedalernas tröghet och utformning för att bäst passa behovet.
https://www.instructables.com/id/USB-fo ... -keyboard/
Alternativt kan vara att printa något i plast.

En PC accepterar utan vidare två USB tangentbord. Det gör att den mesta elektroniken kan tas från ett kasserat tangentbord eller köp tangentbordet på biltema, 99:- svårt att köpa elektronik billigare.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av ajje »

OT, men jag kunde inte låta bli när jag såg rubriken.

För många år sedan jobbade jag med kommunal IT. Det drogs igång ett projekt där personer med olika typer av funktionshinder skulle erbjudas arbete med att scanna in och digitalt bevara olika gamla kulturhistoriska saker och dokument.

Det föll på oss på den kommunala IT-enheten att fixa till nätverk och datorer åt projektet i fråga.
Det chefen vi hade, som trodde sig vara mycket proaktiv och förutseende, satte genast igång och bad oss fixa nätverk och beställa prylar direkt ett startdatum för projektet var satt.
Visst, nätverk till lokalerna gick ju bra, men när ordern kom: "beställ hem 20 st handikappanpassade datorer" så blev det mycket muntert bland oss tekniker.

Jag tror det tog ett antal minuters övertalning innan hon faktiskt insåg att "handikappanpassad" inte var en enda egenskap hos en dator.
Det kom även vissa muntra förslag som "Vi hoppas de är döva allihopa, då struntar vi bara i att leverera högtalarna" :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Nerre »

Det finns mycket hjälpmedel idag, men det är klart att man kan prova på att bygga lite eget också.

Jag har i veckan tittat lite på luamacros, som gör att datorn kan hålla isär två olika tangentbord (normalt när man kopplar in två tangentbord fungerar dessa helt parallellt, trycker du A på nåt av dem så sänds ett A, men med luamacros så kan man fånga upp tryckningar från ena tangentbordet och "koda om dem".

Kör man även AutoHotKey så kan man visst kombinera dessa så en tryckning på en viss tangent på det extra tangentbordet kör ett makro.

(Man kan ju då alltså välja att plocka bort typ 2/3 av tangenterna på ett tangentbord och koda om de kvarvarande till nya funktioner.)

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ju anpassningsbara tangentbord där man kan lägga tangenterna precis så att det passar
Jag tror att mina grabbar har haft ett slikt (som ligger i min skrubb nu) som man kan sätta upp.
Jag kan ta en bild! Men detta förslag (bra vidoe nerre) med ectra bord och slaktade tangenter eller joystick med bräda på var fiffigt!
Borde vara rätt start för en liten cp kille.
Hoppas att du lyckas. Detta kan ju föra med sig mera för flera! Bravo.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Nerre »

Såna där anpassningsbara tangentbord brukar vara dyra.

Han som skrivit luamacros har gjort det för att använda till flygsimulatorer, när man vill ha en cockpit med knappar för alla funktioner.

Det är visst gjort för att fungera bra ihop med nåt som heter X-plane (vilket verkar vara en flygsimulator ser jag nu när jag googlar på det), men det går utmärkt att använda till annat som sagt var.

Har suttit och lekt lite ikväll med ett par gamla tangentbord som haft några kassa tangenter (t.ex. att länkarmen till mellanslag lossnat så man måste trycka mitt på för att det ska funka). Jag har alltså tre tangentbord inkopplade och alla tre kan alltså skiljas från varandra. Just nu har jag inte lagt några funktioner på de två extra men luamacros identifierar tangenterna så det är bara att sätta upp villkor för vad som ska ske när man trycker på dem på de två extra tangentborden (de är kopplade till en gemensam hub så jag kan koppla i och ur enkelt).

Har pillat bort några tangenter (Win och Menu verkar Windows gå in och plocka innan luamacros så de är jobbiga att använda, och Caps Lock och Num Lock växlar ju status och det ställer till det för det ordinarie tangentbord.

Nu ska jag bara komma på vad jag ska använda dem till! :)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av teljemo »

Microsoft måste sett de här inlägget och slängt ihop nåt lite snabbt :P

https://www.xbox.com/en-US/xbox-one/accessibility
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av überfuzz »

Jag kom osökt att tänka på följande:

Finns numer även utvecklade till oss människor:
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av Findecanor »

mrfrenzy skrev:Ta en vanlig Joystick med starka fjädrar, typ en gammal Logitech Sidewinder.

Såga av handtaget och limma dit lämplig platta att lägga handen på. Typ ett pingisracket eller något mer ergonomiskt.
Eventuellt mer ergonomisk form: Jag har en gammal MS Sidewinder Strategic Commander som OP kan få att mecka med. Den är en typ av joystick gjord just för hela handen, men istället för att luta den så skjuter och vrider man den i planet. Den kanske är för stor för en 7-åring visserligen.
Microsoft senaste drivrutiner var nog för XP eller något sånt. Det fanns inte till Windows 7 i alla fall när jag testade för några år sedan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av swesysmgr »

Verkar finnas 3:e partslösning för drivrutinerna:
Microsoft Sidewinder Strategic Commander in Windows 7 64-bit
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av teljemo »

Findecanor skrev:
mrfrenzy skrev:Ta en vanlig Joystick med starka fjädrar, typ en gammal Logitech Sidewinder.

Såga av handtaget och limma dit lämplig platta att lägga handen på. Typ ett pingisracket eller något mer ergonomiskt.
Eventuellt mer ergonomisk form: Jag har en gammal MS Sidewinder Strategic Commander som OP kan få att mecka med. Den är en typ av joystick gjord just för hela handen, men istället för att luta den så skjuter och vrider man den i planet. Den kanske är för stor för en 7-åring visserligen.
Microsoft senaste drivrutiner var nog för XP eller något sånt. Det fanns inte till Windows 7 i alla fall när jag testade för några år sedan.
Låter intressant.. om man kan välja att rörelserna ska representera piltangenter.. Tar gärna emot den för att testa :)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Handikapp anpassade datorer

Inlägg av teljemo »

überfuzz skrev:Jag kom osökt att tänka på följande:

Finns numer även utvecklade till oss människor:
Häftig teknik.. Kan knappt vänta tills sånt där kommer vara vardagsmat för hur man styr sin dator..
Just nu känns det som att det är klockrent för de som är helt förlamade eller delvis förlamade.

Grabben skulle aldrig kunna fokusera på den där att göra nåt.. I CP skadan ingår en ADHD diagnos så det kan man glömma.. haha..
I han fall vill man även att han ska använda den svaga sidan så mycket som möjligt. Så ser helst att han använder anpassade kontroller så att han måste öva på motoriken..

Men intressant TED klipp..
Skriv svar