Utslitet lager i AC'n

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Utslitet lager i AC'n

Inlägg av tronik »

Jag har en fundering om AC'n i bilar. Kompressorn i dessa brukar ha en markant kortare livstid än bilarna i övrigt, i allmänhet. Då tänker jag så här: Om jag på något sätt fäster en kontaktmikrofon på AC-kompressorn och kopplar mikrofonen till en mikrofonförstärkare, typ Welleman eller något liknande lågbudget, kan jag då få ut en "varningssignal" om lagret i kompressorn börjar att låta? Jag tänker mig att jag behöver inte höra ljudet, det räcker med t.ex att en lysdiod börjar blinka av missljudet.
Samma anordning borde ju gå att använda var som helst i en bil där man misstänker att något är slitet och ger missljud. Bara man kan fästa den på ett bra sätt. I många fall krävs det ju att man kör med bilen för att missljud skall uppstå. Då är det inte så lätt att bara öppna motorhuven och titta.
Kontaktmikrofoner brukar kosta några tior och en Welleman byggsats kostar ett par hundralappar. Kan man begränsa frekvensen på missljudet så man bara hör (ser) det misstänkta?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Utslitet lager i AC'n

Inlägg av GFEF »

Är en etablerad patenterad metod för kontroll av rullnings lager.

https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6tpulsmetoden

http://www.maskincenter.com/tjanster/lagerkondition-spm

Men panten tid borde gått ut för mist 10 år sedan så billigare kopior kan säkert finnas.

Och principen dokumenterad i patent ansökan.
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Re: Utslitet lager i AC'n

Inlägg av tronik »

OK! Tack för det. Kul på sitt sätt att någon har tänkt samma sak som jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utslitet lager i AC'n

Inlägg av TomasL »

Att man får lagerhaveri är extremt ovanligt, största problemen med AC i personbilar är läckage, oftast pga sönderergade kondensorer och förångare.
eventuella kompressorhaverier beror för det mesta på att okunniga har försökt "fixa" den, och då är det oftast kolv-sallad som är resultatet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Utslitet lager i AC'n

Inlägg av Henry »

Ford Fokus -01, kompressor och allt funkar perfekt inget någonsin bytt enda är att den läcker aningen lite gas för kondensorn fram ser inte vacker ut.
Skriv svar