Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Jolles »

Insåg nyligen efter inflytt hur jäkla massa prylar med 230v/12v adapter eller motsvarande jag hade tills det slog mig att just den energiförlusten att konvertera kanske bara behöver ske en gång med en UPS. Speciellt när alltihop ändå ska stå i samma hörn så skulle det se nästan löjligt ut med en grendosa med femtielva adaptrar i...

Jag tänker lite grann "alla bäckar små.." med alla dessa 230>12v adaptrar och föreställer mig att det är ganska ineffektivt.

Har en mindre UPS som inte står till någon nytta, och jag tänkte mig att om man kopplar bort invertern i den så skulle jag kunna strömsätta mina modem/firewall/wifi-ap/synology/RaspberryPi osv från den direkt utan att använda varje pryls ~230v adapter.. right? Finns det någon uppenbar hake med det mer än att om UPS'en pajjar så dör all ansluten utrustning :roll:

Det blir således:
230v>12v>mojj+mojj+mojj+mojj+mojj+mojj

istället för med enskillda adaptrar till varje pryl:
230v>12v>mojj
230v>12v>mojj
230v>12v>mojj
230v>12v>mojj
230v>12v>mojj

Nu har jag inte gjort minsta beräkning för hur länge dessa prylar skulle kunna gå på en blyacc utan konstant laddning av UPS'en, men jag har en stark känsla att någon redan gjort någon liknande historia här, har bara inte lyckats hitta ännu...

Modden skulle nog föja nedan exempel:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Nerre »

Några tankar:

Har du verkligen så många saker som går på 12 V? Tittar jag på väggvårtor här hemma så är det en rätt salig blandning, 12 V är faktiskt rätt ovanligt. (Däremot är 5 V numera rätt vanligt.)

Avsäkring. Prylar som matas från en batterieliminator utgår ofta från att effekten från den är begränsad (man brukar räkna med att under 15 W finns ingen brandrisk). Så om en pryl är byggd för 12 V 1 A så har en kanske ingen invändig säkring och riskerar att börja brinna vid ett fel om den matas med en strömförsörjning som kan ge 3-4 A. Du måste alltså ha en anpassad säkring för varje ansluten apparat för att skydda mot brand.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Jolles »

Synology = 12v
PCengine APU2C4 = 12v
comhem-modemet är jag inte så säker på
raspberry... får bromsa en gnutta ner till 5v där
asus rt66u verkar vara 19v dock... :humm:

Så visst, bara 2 prylar helt säkert ännu då av det jag kommer på nu.

Jo säkring lär ju behövas förstås, får göra sladdar till varje pryl också isf så en säkring kan man ju bygga in i sladden då.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av grym »

små switchande moduler till varje sak, kolla så man inte får problem med att minusen är ihopkopplad

har gjort detta på några saker jag vill ha upsfunktion på

några bilbatteri, en laddare och 12v till sakerna och en liten switchande modul vid varje sak, nu har det bara behövts ha step down för min del
kom ihåg avsäkring på vettigt sätt
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Jolles »

Konstaterade nu också att comhem-modemet också är 12v, så hur mycket jag än vill bli av med det så är det en av prylarna på listan :roll: och Synologyn är väl den som vill ha mest kräm av dessa.

Blir till att undersöka lite mer om vad som behöver kopplas på varje enskilld pryl-mojj också då!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av lond »

Bara laddaren i UPS:en klarar av att driva allt du ansluter till den...

Ett annat alternativ är att använda ett kraftigare 14,4v nätagg, som "låssas" vara en solcell och koppla den till en laddmodul för solceller, dit batteri och laster är kopplade = den halvan av UPS:en som du vill använda...

/// Marcus
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Pen »

Försöker komma på hakar eftersom du efterfrågar det. Annars är det är väl en bra ide att prova.

En hake är som lond påpekar vad den klarar att kontinuerligt strömförsörja. En UPS kan ju välja att ladda sitt batteri med vad som är optimalt för batteriet. Det finns ju inget egentligt krav att snabbladda eller så. Kanske databladet ger en hint om återhämtningstid efter urladdat batteri och då kan man ju räkna ut vad den laddar med. Troligen konstant ström och sedan konstant spänning.

Du har förstås redan kollat att din UPS har 12V och inte 24V batteri? De medelstora som jag har haft har gått på 24V, men du har ju en mindre förstår jag.

Jag kör för övrigt min RPi med stepdown från batteriuppbackat 12V system. Tycker att det är en bra budgetlösning att köra 12V bly till allt.

Kommentar till "koppla bort invertern". Min UPS (av samma fabrikat som den på bilden) har inget separat laddningssystem utan utnyttjar samma bost/buck-konverter för både laddning och inverter. Det går att plocka bort en del prylar ändå förstås om man vill lätta på vikten.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av maDa »

Problemet med 12V-system är att det lite krångligare att få en stabil 12V. Har du ett 24V-system är det lättare att steppa ner till 5/12/19 osv. Man kan även driva många passiva PoE-enheter direkt på det.

Själv har jag en DC-UPS för servern. En 140W AC/DC som underhållsladdar en blyacc. Sen har servern en 10-36V>12V DC/DC samt PicoPSU. Sen en Arduino+INA219 som övervakar spänningen.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av Jolles »

Det är förstås helt klart en nackdel att det är 12v batteri i min ups vilket försvårar det hela, jag insåg inte riktigt det först.

Jag kanske moddar det lite ändå, men för ex. 5v output då.
daer
Inlägg: 355
Blev medlem: 13 juni 2008, 22:15:27
Ort: Höör och Helsingborg, Skåne

Re: Modda UPS specifikt för alla 5v/12v/osv prylar där hemma

Inlägg av daer »

Vissa små UPS enheter har inte batteriet galvaniskt skiljt från nätet. Så det kan finnas 230v mellan jord och batteriet!
Skriv svar