auto port öppnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

auto port öppnare

Inlägg av berne »

Fick en ide att bygga ett hus till min robotgräsklipare 220AC.
Men tänkte att de skulle ju varit ruskigt fräckt att ha en port som auto öppnas när den ska ut å klippa, å stängs.
Efter den klippat kommer å luckans öppans den kör in laddas å port stänger sig.

Första tanken var arduino men kan inte koda, (om man inte kan hitta ett färdig)
eller hitta smidigt brytare som klipparen kan köra på å få den att öppnas.

sitter och googlar förfullt nu:D

EDIT: hitta en som var lite intressant http://www.instructables.com/id/Make-a- ... -Closing-/


https://www.instructables.com/id/Automa ... 04-Ultras/
Den känns bättre, finns bara 1 problem, hur ska porten öppnas när den ska ut:S någon form av microbrytare som känner av när den börjar röra sig, gäller att motorn kan öppna porten snabbt, så den inte larmar att den sitter fast
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: auto port öppnare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man har ett mikrobrytarespröt så öppnas porten när klipparen rör sig framåt, och står öppet tills den kör in igen. Borde gå att lösa utan programmering tom.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: auto port öppnare

Inlägg av berne »

ja det kan funka,
Svår är väl att beräkna vad man ska ha för motor, vet inte hur man ska ränka ut de, inte en anning om det kommer att väga, men RPM bör man väl kunna fuska lite med, köper jag på tex 100rpm, å sedan monterar tex 3d utskrivet navi, bör bör ju utväxlingen bli annat. men hur ska motorn veta att den dra tex 20cm å sedan stanna, känns som man måste har något mer:S

känns som en väldigt simpel grej men ändå inte det här. haha
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: auto port öppnare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle ju kunna ha en vipport helt enkelt. Ingen el eller styrning bara en port som är hängd i gångjärn upptill.

Annars har du en djäkligt lågt nedväxlad motor som via excenterkoppling (heter det så) öpnnar luckan i en roterande rörelse (tänk lokomotivhjul). Du kan ju ha ändlägesbrytare och kanske en enkel timer som stoppar rörelsen när klipparen ska ut eller in.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: auto port öppnare

Inlägg av berne »

Har googlat å läst lite problemet verkar vara när den ska ut. Hur porten ska hinnas öppna
Läste om en som hade tagit signalen från sj slingan, men det var inte tillräckligt snabbt för att få upp porten.


När klipparen är ute å ska in för att laddas, det känns ändå som det bör gå att lösa väldigt simpelt tex med en microbrytare eller en vipparm.


Min plan jag har nu är

Aruino UNO med arduino hc sr04, montera det på utsidan av byggnaden, koppla den till en DC motor, som sedan har en rem/vajer till att dra upp porten.
Vilka ? Finns där då
Jo
1. Hur ska porten öppnas när den ska ut?
2. Typ av motor, känns som man kan ”fuska” med olika nav för att ändra hastigtheten, motorn behöver snurra båda hållen, och ha en stopp punkt, går att lösa med en microbrytare antar jag, i död läget.
3. Koppling/ ev kodning
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: auto port öppnare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag utgår ifrån att porten kan vara öppen när klipparen är ute.
Porten är fjäderbelastad och löses ut när klipparen är på G. Rent mekaniskt.
När klipparen kommer hem startas en motor som med vajer drar ner porten till det mekaniska låset.
Detta lås frigörs alltså när klipparen rör sig utåt. Motorn drar tills en mikrobrytare talar om att porten är i lås.
Om man skapar porten rätt skall detta inte vara några problem, typ vipport!

Editt ändrat texten eftersom mina fingrar och telefonen inte trivs tillsammans på samma sätt somnormaltangentbordet!
Senast redigerad av Lennart Aspenryd 17 juli 2018, 11:31:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: auto port öppnare

Inlägg av lillahuset »

Vad ska du med en port till? Varför nöjer du dig inte med en "carport"? För enkelt? För lite som kan krångla? Klipparen är inte vädertålig?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: auto port öppnare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har vi några mått? Hur hög är klippmaskinen?
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: auto port öppnare

Inlägg av berne »

lillahuset skrev:Vad ska du med en port till? Varför nöjer du dig inte med en "carport"? För enkelt? För lite som kan krångla? Klipparen är inte vädertålig?
Tycker det är kul, att hitta div olika lösningar, å fundera på hur man ska lösa problemet.
Kan köpa ett färdigt hus från Husqvarna, men kul att sätta sin prägel på de. Ja krångel kommer det säkert att bli, men då kanske man lär sig något av de.



HUGGBÄVERN skrev:Har vi några mått? Hur hög är klippmaskinen?
Ska bygga stommen idag, kan återkomma med alla mått senare undrar dagen
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: auto port öppnare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har lite idéer hur öppningen ska skötas men behöver skissa lite. Jag har själv två sorters motorer som skulle kunna fixa projektet. Dels en vanlig, kraftigt nerväxlad 12V-motor. Sätter man en koncentrisk grunka på motoraxeln och denna, via en "stötstång" får gå till dörren kommer dörren att öppnas och stängas när motorn roterar. Vanliga mikrobrytare kan ju ställa lägen där motorn ska stanna.
(TYPISK MOTOR)
Det andra alternativet är en linjärmotor. Den skjuter ut en axel linjärt och drar tillbaka. De är dessvärre lite kostsamma om man inte kan hitta små sådana för smärre laster. Min linjärmotor har ändlägesbrytare i båda ändar - stoppar automatiskt).
(TYPISK LINJÄRMOTOR)
Jag tror att båda grunkorna funkar bra i din applikation.

Vad gäller Arduino, kolla Instructables, Make och Hackerspace tror jag ställena heter. Alla bygger på att man pular ihop något av enkla medel och det finns platser där man använder just Arduinon för styrning.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: auto port öppnare

Inlägg av berne »

HUGGBÄVERN skrev:Jag har lite idéer hur öppningen ska skötas men behöver skissa lite. Jag har själv två sorters motorer som skulle kunna fixa projektet. Dels en vanlig, kraftigt nerväxlad 12V-motor. Sätter man en koncentrisk grunka på motoraxeln och denna, via en "stötstång" får gå till dörren kommer dörren att öppnas och stängas när motorn roterar. Vanliga mikrobrytare kan ju ställa lägen där motorn ska stanna.
(TYPISK MOTOR)
Det andra alternativet är en linjärmotor. Den skjuter ut en axel linjärt och drar tillbaka. De är dessvärre lite kostsamma om man inte kan hitta små sådana för smärre laster. Min linjärmotor har ändlägesbrytare i båda ändar - stoppar automatiskt).
(TYPISK LINJÄRMOTOR)
Jag tror att båda grunkorna funkar bra i din applikation.

Vad gäller Arduino, kolla Instructables, Make och Hackerspace tror jag ställena heter. Alla bygger på att man pular ihop något av enkla medel och det finns platser där man använder just Arduinon för styrning.

Ja min tanke är lite som ditt första alt, antigen en eller 2st, som styrs av arduion, och en motorsköld, där
Kommer jag kunna styra hastigheter, åt vilket håll den ska snurra, å hur länge den sak snurra.
Det är nog inte några problem. Att få motorn att snurra som man vill.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: auto port öppnare

Inlägg av berne »

Så beställt hem lite grejor för att börja mitt expriment,
kommer på tisdag hoppas jag.
Blev
UNO, en motorsköld, och 2st motorer, för att se hur man kan styra dom,
Skriv svar