Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av säter »

haben12 skrev:Det innehåller 8 bytes, men väger 50-60gram
Det är nog bättre att satsa på hålremsa.
På slutet använde remsläsarna optisk avläsning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av TomasL »

Man kan ju köpa en rulle stålband, och stansa (nu tänker jag på sådana där band man bandar pallgods med).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av säter »

I början körde jag med mylar-remsor.
Dessa kan man nog bogsera bilar med. :)
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av haben12 »

Jag testade lite med en Arduino, och det är inte några problem att läsa av ett hål/ej-hål med en lysdiod och en LDR. Utmaningen är nog det rent mekaniska, om man vill läsa av kortet i en "vagga" där kortet dras igenom. Jag gjorde några tester, men plåt verkar inte vara det optimala materialet(om man nu inte har hållbarhet som ett krav).

På mitt kort är nedersta raden fylld med "index hål" för att läsaren ska veta när nästa rad är "framme".

Ett mindre kort, kanske i storlek med ett visitkort, som är tillverkad i ett mjukare och mer lätthanterligt material skulle troligen gå att bygga en enkel läsare till. Användningsområdet blir tyvärr begränsat med den mindre storleken, men det hade kanske varit ett skoj "proof of concept" bygge.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att du ser att det går, för det gör det! Men du har fortfarande inte svarat på de inledande frågorna som motiverar att vi anstränger oss för att ge dig bra svar!
Visst kan du väl bättre?
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av haben12 »

Ett användningsområde som jag ser, är till exempel krypteringsnycklar. En nyckel på 128bitar får anses vara relativt säker, ryms på ett rimligt litet hålkort, och riskerar inte att bli stulet hur som helst(i digital form åtminstone, skrottjuvar är en annan sak...). Jag slarvar ofta bort mina kryptonycklar när jag får för mig att gå från Windows till Ubuntu, och formaterar om min dator/USB-minnen.

Jag kom att tänka på att jag använt hålkort på hotell för några år sedan, nycklarna ser tuffa ut och rymmer uppskattningsvis 50-60bitar. Förmodligen är "läsaren" i dörren mekanisk, har inte bott på hotell på länge så det är möjligt att man övergett systemet. Nyckeln är ju ganska enkel att kopiera själv, om man har en hålslag och ett biboiltekskort.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av grym »

en kodnyckel med hål i som inte är elektriskt ledande är mycket enklare att läsa av, behövs bara en släpkontakt som klarar båda riktningarna (in / ut) och en platta på andra sidan

med rostfritt så är det värre
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av haben12 »

Om kodnyckeln har 8x8 hål, så blir det 64 bitar, alltså 18,446,744,073,709,551,616 olika möjliga nycklar, om jag inte räknat fel. Undrar hur många versioner som kan göras på ett vanligt nyckelämne? Förmodligen inte lika många.

Plast är nog ett bättre material, även om det inte är lika "sexigt". Då kan man dessutom använda en håltång av revolvermodell för att göra hålen lite mindre.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av Krille Krokodil »

Enklast är nog en kamera, Python & OpenCV.

Advanced OpenCV 3 python hole detection
https://www.kurokesu.com/main/2016/07/2 ... detection/
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Hålkort, hur läser man dessa enklast?

Inlägg av guckrum »

Enklast är nog en kamera, Python & OpenCV.
Ja, bara ta en bild med mobilen och för över till datorn. Resten är mjukvara. Man kan börja jobba på problemet på riktigt inom fem minuter.
Skriv svar