Kantbelyst gravyr i vätska?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

Fick en liten ide där en graverad kantbelyst akrylskiva ingår.
Så långt allt väl, men vad händer om skivan är nedsänkt i en klar vätska typ vatten eller liknande? Tappar man ljuseffekten i gravyren då skillnaden i brytningsindex mellan skiva och vätska är mycket mindre än mellan skiva och luft? :humm: Mina optiska kunskaper sträcker sig inte särskilt långt upptäcker jag.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av xxargs »

japp - det kommer att minska och det ganska mycket. vanligt glas i vatten är i stort sett osynligt och är en av anledningarna till varför man inte får ha glasögon i glas i simhallar etc.

Ju större skillnad i dielektricitets-konstanten (och roten ur värdet ger då brytnings-indexen) du kan få mellan de två medierna, ju mer reflekteras på önskat sätt.

snells lag kan man börja med

https://sv.wikipedia.org/wiki/Snells_lag
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

Tack för det.
Då sprack den idén med andra ord. :humm:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Icecap »

Det kan väl gå - men då måste du separera skivan/gravyren från vattnet. Det kan kanske göras vid att gravera och sedan klistra fast en bit plast över den graverade ytan.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

Och så är vi tillbaka på banan igen. Eller kanske åtminstone.
Tål att funderas på hur man löser tätningen/limfogen på ett snyggt sätt, som dessutom håller en stund. En fetare vätska som inte tränger in så lätt kan ju också underlätta. Någon sorts klar olja kanske?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Icecap »

Snart sakt alla vätskor har ju brytningsindex bra mycket närmre plasten än luft. Du kan få det önskade resultat men med (mycket) låg effekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av xxargs »

Du får välja plaster/glas med högre densitet så att du får samma kvot i brynings-index i den tänkta vätskan som mellan plast/luft.

Att ersätta vatten med olja eller annat hjälper heller inte då även dem har högre brytningsindex
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

Hela idén är en sifferdisplay (tänk variant på nixie) med 10 graverade akrylskivor med en siffra på varje skiva. Det är i sig inget nytt och jag har gjort en variant tidigare som fungerar helt ok.

Nu var tanken att sätta en sådan sifferdisplay i en glaskupa typ större provrör och som grädde på moset ha dem vätskefyllda för extra visuell effekt. Visar det sig vara alltför krångligt med vätskan så får det väl gå utan.

Så om man lyckas täta mellan alla tio skivor (plus en ändskiva) så fungerar det fortfarande. Och tanken med en fet olja var mer att den kanske inte har samma förmåga att tränga in mellan skivorna och väta gravyren.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av GalFisk »

Jag skulle tro att en fet olja lättare skulle ta sig in, då både plast och olja är opolära.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av MadModder »

xxargs skrev:varför man inte får ha glasögon i glas i simhallar
Det där har jag aldrig hört talas om. Det har inte funnits tillstymmelse till information som påpekar detta och då har jag tränat och tävlingssimmat i många simhallar i norden. Flera lagkamrater och även klasskompisar hade glasögon i glas och ingen sa något om det. Det var visserligen ganska länge sen, men ändå.

Och klara oljor har väl oftast ett brytningsindex ännu närmare plast än vatten.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av papabear »

Gimbal skrev:Hela idén är en sifferdisplay (tänk variant på nixie) med 10 graverade akrylskivor med en siffra på varje skiva. Det är i sig inget nytt och jag har gjort en variant tidigare som fungerar helt ok.

Nu var tanken att sätta en sådan sifferdisplay i en glaskupa typ större provrör och som grädde på moset ha dem vätskefyllda för extra visuell effekt. Visar det sig vara alltför krångligt med vätskan så får det väl gå utan.

Så om man lyckas täta mellan alla tio skivor (plus en ändskiva) så fungerar det fortfarande. Och tanken med en fet olja var mer att den kanske inte har samma förmåga att tränga in mellan skivorna och väta gravyren.
Ha! Vi har gått o fått samma idé. Jag köpte fyra kupor från Ikea för att bygga en "falsk" nixue-klocka. Fast jag har inte haft någon planer på att fylla mina rör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av TomasL »

anledningarna till varför man inte får ha glasögon i glas i simhallar
Nä, det har jag aldrig hört talas om heller, och jag har glas-glasögon.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

MadModder skrev: Och klara oljor har väl oftast ett brytningsindex ännu närmare plast än vatten.
Kanske det, men en variant var att täta mellan skivorna så att gravyren fortfarande är omgiven av luft. Även om sedan hela skivpaketet omges av vätska/olja.
Men förmodligen blir det knepigt att få allt tätt och dessutom snyggt så frågan är om den extra komplikationen är värd besväret.

@papabear, vad för kupor hittade du?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av papabear »

Köpte dessa, men det var rea då så gav 39kr st.
https://m2.ikea.com/se/sv/p/begavning-g ... -70343938/
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kantbelyst gravyr i vätska?

Inlägg av Gimbal »

19cm, det blir stora siffror, eller ska hela klockan rymmas i en kupa?
Skriv svar