Underspänningsskydd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Underspänningsskydd

Inlägg av hawkan »

Skulle uppskatta input på hur ett underspäningsskydd kan se ut.

Jag har en laddare för LiPo-batterier till mina leksakshelikoptrar.
Laddaren, en iCharger 4010, kan ladda med 2 kW och det händer att
jag laddar med så mycket effekt. Den drivs därför med 50V och drygt 40A.

Nätaggregatet är fyra stycken seriekopplade 12V Dell nätaggregat.
Uppställningen är mycket likt detta

Problemet som jag tittar på är att laddaren är känslig för om ett (minst) nätaggregat
faller bort under laddning. Laddarens buck-boost försöker då kompensera
med resultat att det går sönder. Detta är känt och inga garantier gäller för detta.
Jag tittar på att skydda laddaren mot detta.

Så det är ett underspänningsskydd som vid säg 45V eller under stänger av strömmen helt.
Det ska ske så snabbt att laddarens buck-boost inte hinner göra något dumt.
Strömmar på upp mot 50A handlar det om.

Idéer tas gärna emot.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Underspänningsskydd

Inlägg av mrfrenzy »

Dell-aggregaten har en "power good"-utgång som du kan styra reläer eller optokopplare med. Summera alla utgångarna och låt dom ge styrsignal till laddaren eller ett rejält relä som bryter spänningen.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Underspänningsskydd

Inlägg av hawkan »

Undrar hur snabbt man behöver reagera egentligen?
Jag har förstått det som att problemet är en tvärt sänkning av spänningen under belastning.
När jag tidigare funderat på detta har jag tänkt på en reaktionstid i nivå med frekvensen i ett switchat nätagg, dvs reagera på 5-10 µs eller så. Om ett av nätaggen skulle lägga av.
Och då kan det vara bäst att göra detta i hårdvara med t ex en komparator och nån eller några mosfettar?

Den här powerok-signalen kan vara användbar. Jag hade iofs tänkt mej att titta enbart på spänningen, men det kan bli ytterligare ett villkor att ta hänsyn till.

Sen får det vara en rimlig insats med detta. Det finns t ex HP ESP120 med 48V 3kW att handla för 800 spänn. Den passar dock inte så bra i laddväskan jag har.
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Underspänningsskydd

Inlägg av simply »

Om de är seriekopplade och ett faller ur, bryts väl spänningen helt? Eller tänker jag fel?

//

.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Underspänningsskydd

Inlägg av mrfrenzy »

hawkan skrev:dvs reagera på 5-10 µs eller så. Om ett av nätaggen skulle lägga av.
Om det är vettigt konstruerat vilket jag förutsätter så bör powerok släckas innan utgångskondingarna har hunnit tömmas, dvs den reagerar innan du märker att spänningen har sjunkit.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Underspänningsskydd

Inlägg av hawkan »

Det förutsätter att de har tänkt igenom det mer än jag, hur troligt är det :wacko:

Drar jag ur strömmen ur en av nätaggen så levereras ändå så mycket ström att laddaren kan gå på tomgång, med 13V lägre inspänning. Hur det är under last vet jag inte, men scenariot har lagts fram som felorsak så gissar att det är möjligt.

powerok ska användas, efter lite funderande är det såklart det bästa sättet att upptäcka dålig ström från ett av nätaggen. Då är det bara att hantera att potentialen ligger olika för de fyra nätaggen 0 12 24 o 36V och 0-5V på det. Eller om det var 3.3V.

Sedan vill jag ha hysteres i detta. Så att om strömmen slås av så ska den inte kunna gå på igen direkt. Typ nollspänningsskydd.

Jag höll på med detta projektet för 3 år sedan och gjorde faktiskt en prototyp med enbart spänningsavkänning. Men kom aldrig så långt att jag testade den. Tror jag fegade ur för om det inte funkar så kan det bli dyrt. Och 50V och 40A var lite avskräckande. Drar mej sakta till minnes en del detaljer. Tanken var att som "brytare" använda två parallella IRFP7718 drivna av en MC33152D. Före detta ligger en komparator som mäter spänningen. Plus att det finns en atmega328 där som också fångar underspänningen men vars största uppgift är att skapa nollspänningsskyddet/hysteres. Bedömde då att 328an reagerar för långsamt på underspänningen, men hysteres kan den göra. Plus sånt med en liten display och knappar och sd-disk. Spårar snabbt ut åt det hållet hehe.

Schema ligger i diptrace som jag gått ifrån, men jag kan kanske rita upp valda delar i kicad.
Skriv svar