Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Vad skall man göra med min gamla pensionerade COSY PP.
Som jag ser det, har jag följande alternativ:
1. Skrota den, bör ge kanske 5-10k i skrotpengar (mycket Aluminium och koppar), två ordentliga servon med enkoders och annat smått och gott, ger en extra peng vid försäljning.
2. Bygga om den till en 3-D skrivare, byggytan blir väl då runt 1000x400x400 eller nått sånt, Då får man riva ut det gamla CNC-systemet och stoppa in ett nytt.
Dock gissar jag att befintliga analoga servodrivarna blir rätt dyra att ersätta.
3. Bygga om den till en fräs, samma som ovan gäller då.

4. Andra förslag

Ugnen och annat är väl bara att skrota ned, infra-värmarna går säkert att använda till andra kul saker.

Förslag mottages tacksamt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det bara jag på EF som är glatt ovetande om vad en COSY PP är för något?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av tecno »

Väldigt tunnsått med information på nätet om denna gamla Pick'n'Place maskin.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Svar till lemuren! Nej jag är lika ovetande, som vanligt ganska obsolet när det gäller TS!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Tja, om du bemödar dig att läsa trådarna jag länkade till så kanske det går upp ett ljus för dig.
Det finns naturligtvis ett antal trådar till, men de saknar bilder, så jag brydde mig inte om att länka till dem.
Filmen i fråga var länkad i en av trådarna, sen länken är död nu, så jag laddade upp den här i stället.

Tecno, korrekt, det finns ingen information alls om den på nätet, då den slutade tillverkas innan nätet fanns, typ.
Dock så har jag naturligtvis en massa information om den.

Men frågan återstår, skrota eller bygga om?

Servostyrningen för X och Y består av ett för mig totalt okänt CNC-system ihop med två gamla analoga ABB servoförstärkare samt två ABB bromsenheter.
Den har, om jag kommer ihåg rätt DC-servon, X-led är väl på närmare 1kW och y lite mindre.
Z är betydligt mindre.
Det sitter enkoders på X Y och Z, vilka i sin tur är kopplade till dedicerade kretsar i huvudet, och i sin tur till någon 8052-variant i huvudet, som i sin tur ihop med CNC-systemet matar servoförstärkarna för X och Y.

Orsaken till pension, tja den är gammal, visionssystemet funkar för det mesta inte, komponentmatning i feedrarna funkar i regel rätt dåligt, osv.
Plus det faktum att den hänger sig lite då och då, så man får göra Norsk återställlning på den och börja om från början.
Styrprogramvaran är en mardröm, och det går inte att skicka CAM-filer till den utan den måste proggas manuellt.
Samt en massa andra idiotiska egenheter.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av tecno »

Är det mödan värt att bygga om till nåt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Nä, jag vet inte.
Den har ju en ruskigt stabil X och Y axel, samt ett stativ i 20mm Al.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av tecno »

Glana på 3D skrivar bygge, nåt annat tror jag inte på.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev:Tja, om du bemödar dig att läsa trådarna jag länkade till så kanske det går upp ett ljus för dig.
Det finns naturligtvis ett antal trådar till, men de saknar bilder, så jag brydde mig inte om att länka till dem.
Filmen i fråga var länkad i en av trådarna, sen länken är död nu, så jag laddade upp den här i stället.
Väldigt intelligent? svar, det finns ingen länk till någon information i ditt första inlägg. Den informationen ramlade in efter min fråga. Tyvärr saknar jag förmågan att se in i framtiden och läsa vad du tänker skriva. Kanske gick det upp ett ljus för dig nu, att det hade varit enkelt att leverera ev. länkar i det första inlägget i stället för att förutsätta att alla är lika insatta som du.

Fast det kanske var till din vanliga strykpojke Lasp du levererade skitlobban, fast jag tror inte han kan se in i framtiden heller. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

senioren, det var ett svar på Lasps inlägg som kom efter det att jag postat länkarna till lite olika trådar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Så, om man nu skall bygga om den till en bastant 3D-skrivare, skall man ha en flyttbar bädd, eller skall man ha en Z-axel i stället.
Var köper man lämpliga Extruders och "Hot-ends"

Får också fixa fram data på servona och enkodrarna, så man kan hitta lämpliga drivers till dem.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu är ju en 3D-skrivare inte det samma som en CNC-fräs, men min uppfattning efter att ha servat och reparerat ett antal CNC-fräsar inom snickeribranchen är att fast portal och rörliga bord är det mest vanliga. Jag misstänker att stabiliteten blir bättre om portalen är fast och bordet rörligt. Så är ju även fallet med de flesta 3D-skrivarna. Att ha en rörlig portal med vidhängande Z-axel ger ju en stor massa att accelerera och det är ju en klar nackdel för skrivare och träfräsar som i motsats till fräsar för metall har avsevärt högre hastighet vid bearbetning.

När det gäller en del större maskiner jag jobbat med så har portalen och bordet inte varit byggda på gemensam ram, utan de har monterats på en betongbas var och en för sig själva, så i stället för att bygga en stor tung ram så har man gjutit en lämpligt dimensionerad plan basplatta av betong som är sömlöst integrerat i verkstadsgolvet. Jag misstänker att det kan minska överförda vibrationer mellan portal och bord om plattan är rätt dimensionerad och betongen har rätt sammansättning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad göra med min pensionerade Cosy PP

Inlägg av TomasL »

Jo så är det nog, sedan är väl en av anledningarna med fast portal att verktygsväxling är lite enklare.
När det gäller 3-d skrivare så är det väl egentligen inte så mycket massa som skall accelereras, snarare så går det rätt långsamt. Cosyn kan dock accelerera rätt fort, den flyttar sig en meter på mindre än en halvsekund, typ.
Skriv svar